jakie winogrona?

11. Data: 2002-05-21 09:21:00

Temat: Re: jakie winogrona?
Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kiepsko prawisz :-((( FrUmoasa Albae to jednak jezyk moldawski (rumunski) i
> z Moldawii ta odmiana sie wywodzi. A Rumuni np. maja Frumoasa de Ghiroc - i
> co? to moze francuska nazwa???
> Pozdrawiam :-)
> Janusz

No to kule uszy i bije sie w piersi.
Bylem przekonany ze albae to mianownik lmn od alba.

Pozdr.

D.P.

12. Data: 2002-05-21 09:23:08

Od: <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> witam
> czy i ja moge skorzystać z Twojej wiedzy. Mam co prawda trzy krzewy
> winorośli, nawe je zidentyfikowałem (czarne), niestety nie pamiętam nazwy,
> ale nie oto idzie. Chciałbym jakaś odpowiednia odmianę o białych owocach,
> dosyć mrozoodporną (miałem cos z Małoposki, ale wymarzło). Mieszkam na
> Pomorzu Środkowym, w dziwnym klimatycznie miejscu (klimat kapryśny, raz
> łagodny morski, raz jak na Suwalszczyźnie). Czyli musiałaby być to odmiana
> wyjątkowo odporna na różne niesprzyjajace warunki (choroby, temperatury).

A może by tak posadzić odmianę Ontario lub Senecę .
Seneca ma bardzo ładne i smaczne owoce . W pierwszych latach
przykrywać na zimę a potem powinno dać sobie radę.

Pozdrawiam

Marek

13. Data: 2002-05-21 10:07:20

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Darek Pakosz" <d...@t...uhc.lublin.pl> napisal w wiadomosci
uhc.lublin.pl...

Ghiroc - i

> No to kule uszy i bije sie w piersi.
A co uszy i piersi winne myleniu laciny z rumunskim??? Choc romanszczyzna to
wszystko....
Gdzie indziej trzeba.... :-)))))
> Bylem przekonany ze albae to mianownik lmn od alba.
A co to jest alba? Ladne to???
Pozdrawiam :-)
Janusz

14. Data: 2002-05-21 10:21:02

Od: "Faber" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> wyjątkowo odporna na różne niesprzyjajace warunki (choroby,
> temperatury).

> Dobrze prawisz!!!! :-)))
> Oczywiscie Iza Zaliwska!
> Pozdrawiam :-)
> Janusz
"Rozkoduj"wiadomość. Nie łapię, co ma Iza do krzewów winnych? Pewnie jest
jakis związek, ja niestety nie kojarzę.
pzdr
tade

15. Data: 2002-05-21 12:01:34

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Faber" <m...@p...fm> napisał w wiadomości

> "Rozkoduj"wiadomość. Nie łapię, co ma Iza do krzewów winnych? Pewnie jest
> jakis związek, ja niestety nie kojarzę.

Iza może niewielki... (Darek jechał skrótem!)
Iza Zaliwska natomiast jest nazwą odmiany winorośli. Nazwana tak na cześć
córki przez profesora Zaliwskiego, który wyselekcjonował siewkę tej odmiany
w Puławach (i pewnie dlatego głównie na Lubelszczyźnie jest popularna).
Niektorzy są sklonni przypuszczać, ze jest to mutant odmiany Seneca choć
dowodów na to jak dotąd nie ma żadnych. Jakieś genetyczne badanie trzebaby
przeprowadzić.
Opisuję:
Liście charakterystyczne, małe do średnich, pięcioczłonowe z bardzo
głębokimi wycięciami zatok górnych.
Latorośle niezbyt grube, zielone z lekkim zaczerwienieniem.
Grona dość dobrze wypełnione, 15-20 dkg
Jagody: żółtozielone, kuliste, o średnicy ok 15mm, słodkie ze specyficznym
posmakiem, bardzo smaczne, do spożycia na świeżo nadające się przed
całkowitym dojrzeniem gdyż wcześnie gromadzą dość znaczną ilość cukrów.
Pora dojrzewania: zazwyczaj ok 20.VIII.
Odpornosć na choroby całkowita (jeszcze mi się nie zdarzyła jakakolwiek
choroba tej odmiany)
Mrozoodporność: ok - 27 C
Po wiosennych przymrozkach regeneruje się zupełnie dobrze dając zupełnie
niezły plon owoców.
Plenność bardzo wysoka. Na każdej latorośli 3 grona.
A na trudne warunki klimatyczne nie słyszłam o czymś lepszym! :-))))
Pozdrawiam :-)
Janusz

16. Data: 2002-05-21 13:10:22

Od: "Faber" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Iza Zaliwska natomiast jest nazwą odmiany winorośli. Nazwana tak na cześć
> córki <
Ufff....
przytłoczyłeś mnie ogromem informacji nt. Izy (skróconej :)) ). To jest
pewnie to czego poszukuję.
Dziękuję
pozdrawiam
tade

17. Data: 2002-05-21 15:46:22

Od: "chaber" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> O widzisz! Miszkasz w miejscu o rzut beretem od jednej z najlepszych ( a
> może najlepszej) szkółek winorośli w Polsce.
> Pojedź do Zawady (chyba gmina Gorenice) do Ryszarda Piątka. Ma znakomite
> odmiany.
A czy moglbys podac kilka jakich nazw, lepszych odmian ktore moglbym tam
znalezc?bardzo prosze.

Odp: A propos znakowania
Jak odstraszyc meszki???
Żywopłoty
substrat kokosowy, a moje niecierpki o begonie...
Re: A my z nizin jak????