/jap/ miso soup (???)

11. Data: 2005-11-05 08:20:30

Temat: Re: /jap/ miso soup (???)
Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

eM eL wrote:
> "Shrek" <j...@p...onet.pl> wrote in message news:dkgn3q$q61$1@news.onet.pl...
>
>>Powinno sie dodac Dashi.
>>Dobrze tez jest miec Wakame.
>>Ja lubie tez Shiitake.

OK, wczoraj bylo pozno i bylem zmeczony po podrozy, wiec dokladniej dzisiaj:

> Dashi jest juz czescia zupy miso w proszku czy w pascie - bo na czyms ja chlopaki
> gotuja przed odwodnieniem...

Paste miso robi sie z soi i ryzu, ktore fermentuja od 9-12 miesiecy.
Calosc jest oczywiscie solona. Mozesz zalozyc, ze to taki japonski zur.
Dashi to rodzaj bulionu (choc mozna powiedziec, ze jest to material na
bulion) na ktorym sie robi dalej misoshiru po dodaniu pasty miso.
Bulion dashi mozna dostac w Polsce w postaci instant (proszek do
rozpuszczenia). Oryginalnie jest go kilka rodzajow, popularnym gatunkiem
jest dashi robione z suszonego bonito, ktory sie skrobie (moze lepiej
powiedziec hebluje) dla osiagniecia platkow.
W pascie miso nie ma dashi, z tej prostej przyczyny, ze by sie
zasmiardla - wyobraz sobie, ze fermentujesz rybe przez rok... Wiem,
Szwedzi to robia ze sledziami, nawet takowe jadlem... ale powtarzac tez
tego nie chce, a miso uwielbiam.

Przygotowanie misoshiru zaczynamy od zrobienia dashi (bulionu), do
ktorego wrzucamy ew. dodatki ktore wymagaja podgotowania (np. shiitake,
ktore tez mozna uzyc do zrobienia bulionu zamiast platkow bonito, lub
razem z nimi). Po zagotowaniu, bierzemy troche dashi do miseczki, w
ktorej mamy odmierzona ilosc pasty miso. czekamy kwile, mieszamy razem i
wrzycamy do bulionu dashi delikatnie mieszajac. Dodajemy inne skladniki
(np. tofu, wakame, szczypiorek lub pora) i grzejemy przez czas krotki na
wolnym ogniu. Nie powinno sie dopuscic do zagotowania, tylko zdjac zupe
z ognia na krotko przed.

> W Japonii jesli wrzucaja wodorosta, to loyalnie zastrzegaja ze to zupa miso z
wakame.
> Shiitake - jak wyzej - no i jest to nieco inna potrawa.

Nie ma co mowic o tym czy to inna potrawa czy nie, bo misoshiru to
raczej rodzaj potrawy. Wez chocby pod uwage, ze sam bulion dashi moze
byc robiony na wiele sposobow i z wielu roznych rzeczy, wiec nie ma co
mowic, ze akurat miso z wakame to cos innego niz miso. To poprostu miso
z wakame.

> Miso zupkow jak mrowkow - taka to potrawa :-)

No wlasnie

> A Shiitake w polaczeniu z paroma innymi grzybami dobrze imituja polskie suszone
> "dzikie" grzyby w pierogach wigilijnych.

Zaiste mozna by sprobowac. Przypuszczam, ze wyjdzie zjadliwe... ale nie
bardzo japonskie ;)

> :-)
>
> Uklony

Rowniez :)

Shrek

12. Data: 2005-11-05 14:40:27

Od: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> szukaj wiadomości tego autora

"Shrek" <j...@p...onet.pl> wrote in message news:dkhq0f$ijp$1@news.onet.pl...

> Dashi to rodzaj bulionu (choc mozna powiedziec, ze jest to material na bulion) na
> ktorym sie robi dalej misoshiru po dodaniu pasty miso.
> Bulion dashi mozna dostac w Polsce w postaci instant (proszek do rozpuszczenia).

W miso "instant" z proszku (pasty) to juz dashi a calosc jest po prostu odwodniona.

13. Data: 2005-11-05 20:48:23

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

eM eL wrote:

> W miso "instant" z proszku (pasty) to juz dashi a calosc jest po prostu odwodniona.

W pytaniu mowa byla o pascie miso nie o miso instant.
Dla mnie jesli cos jest instant, to jest to stosowalne tylko jesli nie
ma innej mozliwosci. Paste miso mozna dostac, pytanie tez bylo o paste.
Natomist nie widzialem jeszcze nigdy w naszym kraju bonito flakes, ani
nic takiego (poza hosi-shiitake, czyli suszonymi shiitake), natomiast
widzialem dashi w proszku, czyli instant. Jak sie nie ma co sie lubi...
Chodzilo mi wylacznie o dashi w proszku a nie o miso. Mam nadzieje, ze
wyjasnilem sprawe.

Pozdr.,
Shrek

14. Data: 2005-11-07 09:35:40

Od: Gamon' <robaczyfka_M@LPA_gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc!

eM eL wrote:
> Wsio ryba - miso to miso. A w Japonii to chyba wszystko jest Kikkoman bo to taka
> firma-osmiornica :-)))
Nie wszystko :) U nas tez sa takie osmiornice, ale sa tez "lokalne"
smakolyki i czesto lepsze, bo masowka nie zawsze taka cacy.

> Nic sie nie dodaje do blyskawicznych zupek Miso, przynajmniej do tych, ktore
> probowalem (zarowno Aka - czerwone miso jak i Shiro - biale miso.) Ale byc moze
masz
> tylko "baze" na zupe Miso
Raczej tylko baza.

> a nie sama zupe blyskawiczna (choc nikt by Ci w prezencie
> nie dal samej bazy.)
Wiesz, to nie byl taki "oficjalny" prezent :) wiec nie wiem, dlaczego nie?

> Czasami sa pasty, ktore treba pare minut pogotowac ale zwykle
> nie - zalanie wrzatkiem wystarczy. Proba ogniowa jak zwykle - lyzeczka Miso, pare
> lyzke wrzacej wody, szczypior i probowac :-)))
No tak robie, ale wiadomo, ze kazdemu inaczej smakuje, wiec chce zrobic
cos najbardziej podobnego do takiego "rasowego" ;) miso.

Pozdrawiam,
robal.

feta
zapiekanka w mikrofali - pomozcie..