Re: język

From: Radosław Rossa <r...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: język
Date: Sat, 5 Aug 2006 15:52:41 +0200

> [...]
> być może przez kilka godzin, a później wszystko wraca do poprzedniego stanu.
> Zauważyłem jeszcze inny objaw, nie wiem czy powiązany z tym poprzednim.
> Czasami
> zauważam w kilku miejscach języka nieliczne, owalne, czerwone plamki, dość
> wyraźnie odgraniczone od reszty powierzchni języka, czasami otoczone białawą
> obwódką. Ta zmiana pojawia się okresowo-jednego dnia to widzę, innego wcale
> tego nie ma. Spód języka wygląda raczej normalnie. Jeśli chodzi o inne objawy,
> to ich nie zauważyłem-język nie boli, nie piecze, nie szczypie.

Czerwone plamy, otoczone jasną (białawą) obwódka, zmieniajace swoje położenie
występuja w tzw. języku geograficznym (łagodne wedrujace zap. języka). Niekiedy
może towarzyszyć im pieczenie, ból, mogą leżeć na zmienionym zapalnie
(zaczerwienionym) podłożu. Przyczyny mogą byc bardzo różne (stres, niedobory
pokarmowe, choroby ogólnoustrojowe, albo po prostu wrodzona skłonność). Leczenie
polega na zlikwidowaniu przyczyny (jezeli jest uchwytna), stosowaniu preparatów
przeciwzapalnych (sterydowych - ale podobne objawy mogą dawać tez inne
zaburzenia, w których sterydy nie są wskazane, dlatego leczenie powinno odbywac
się pod kontrolą lekarza), czy stosowaniu prep. witaminowych. Jeżeli nie
towarzyszy temu ból, pieczenie (a u Ciebie tak jest), to niekiedy trzeba się z
tym pogodzić :-)...
Niestety na odległość, bez badania trudno jest cokolwiek stwierdzic, a taki
opis może pasowac do wielu innych stanów chorobowych (chociażby do zakażenia C.
albicans w jego różnych wariantach).

> (...) Mam więc do Was pytanie-jeśli
> rzeczywiście mam do czynienia z jakąś uporczywą, ale niegroźną infekcją
> języka,
> czym mógłbym spróbować to wyleczyć? Są jakieś leki dostępne bez recepty, które
> mógłbym w takiej sytuacji zastosować i (być może) pozbyć się swojego problemu?

Jeżeli to infekcja, to bez recepty niczego konkretnego (na prawdę skutecznego)
nie dostaniesz.

> Jeszcze jedna sprawa, chyba mniejszej wagi-odkąd pamiętam, mój język nigdy nie
> był idealnie gładki, na środku widoczna jest krótka, podłużna bruzda, a po
> bokach, po obu stronach, widać pęknięcia.

Niekiedy jg towarzyszy tzw. język pobruzdowany (też bardzo różna etiologia).

Wybierz się do lekarza (dentysty).
Pzdr.
RR :-)