już wiem, jakie okulary...

1. Data: 2003-12-22 15:04:17

Temat: już wiem, jakie okulary...
Od: "Agata" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wróciłam z synem od okulisty, ma - 0,75 D na każde oko, ucieszyłam się, że
nie więcej! Ma nosić do czytania z tablicy i do TV, a także dłuższego
siedzenia przy komputerze. Do czytania zdejmować. Teraz nie jestem pewna,
czy lepiej jeśli będzie chodził w nich na codzień stale, czy nie ma
specjalnej różnicy? Np. podczas gry w piłkę dość niewygodne są okulary, w
okresie zimowym problemem staje się śnieg, zaparowywanie szkieł w
pomieszczeniach, itp. Poradźcie, czy mimo to upierać się, zeby syn je stale
nosił?

Agata
(z najlepszymi życzeniami świątecznymi! ;)

2. Data: 2003-12-22 17:10:10

Temat: Re: już wiem, jakie okulary...
Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bs717s$6eb$...@n...onet.pl,
Agata <s...@p...onet.pl>:
> [...]
> niewygodne są okulary, w okresie zimowym problemem staje się śnieg,
> zaparowywanie szkieł w pomieszczeniach, itp. Poradźcie, czy mimo to

Nie wiem, w jakim wieku jest syn, ale domyslam sie, ze w szkolnym (piszesz o
tablicy).
IMHO powinien nosic okulary stale przy pracy do dali, szczegolnie na dworze.
Ew. do gry w pilke moze zdjac. Ze sniegiem i parowaniem nie przesadzaj -
przy tak cienkich szklach szybciutko sie odparuja. Za to jest ochrona przed
wiatrem, mniej wyschna oczy.

Wedlug tego badania z zeszlego roku:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Re
trieve&db=PubMed&list_uids=12445849&dopt=Abstract

nienoszenie okularow moze przyspieszyc rozwoj krotkowzrocznosci - akurat
niedokorekcje o 0,75D badano, czyli tyle, ile mialby syn bez okularow.

Nalezy zaznaczyc, ze wyniki te nie sa jednoznaczne, ale ja bym tak postapil,
jak radze.
W moim przypadku w podstawowce ciagu 1,5 roku wada wzrosla z -1,5D do -5D -
nie nosilem okularow tylko "wypatrywalem", wg wskazan okulistki. Wowczas
dostalem okulary -5D i przez kilka lat mniej wiecej taka wada sie
utrzymywala. Nie jest to oczywiscie zaden dowod, ale moje doswiadczenie
sprzed wielu lat jest zgodne z wyzej cytowanymi badaniami.

--
Robert (nie okulista)

3. Data: 2003-12-22 17:29:38

Od: "Agata" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Robert" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
> bs717s$6eb$...@n...onet.pl,
> Agata <s...@p...onet.pl>:

> Nie wiem, w jakim wieku jest syn, ale domyslam sie, ze w szkolnym (piszesz
> tablicy).

Tak, ma 13 lat (czyli popsuł sobie oczy trochę później, niż ja - noszę
okulary od III klasy)

> [...]
> Ew. do gry w pilke moze zdjac. Ze sniegiem i parowaniem nie przesadzaj -
> przy tak cienkich szklach szybciutko sie odparuja. Za to jest ochrona

...mhm, teraz sa różne preparaty do czyszczenia szkieł przeciwdziałające
zaparowywaniu. Kiedyś np. wizyty w sklepach były dużo bardziej stresujące -
wchodzisz i nic nie widzisz!... :(

> Wedlug tego badania z zeszlego roku:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Re
trieve&db=PubMed&list_ui
ds=12445849&dopt=Abstract

...ciekawe, niestety nie mam dostępu do pełnego tekstu, chętnie zobaczyłabym
dokładne wyniki.

> [...]
> utrzymywala. Nie jest to oczywiscie zaden dowod, ale moje doswiadczenie
> sprzed wielu lat jest zgodne z wyzej cytowanymi badaniami.

...hm, to moje jest mniej zgodne - nosiłam te okulary systematycznie, coraz
mocniejsze, skończyło się też na -5.0. Ostatecznie zmniejszyłam to do -4.0,
bez pełnej korekty, bo i tak się nie da z innych względów (niewielka zaćma
wrodzona, problemy z siatkówką), ale mi z tym w miarę dobrze... :)
A innych do samodzielnego "dobierania" sobie szkieł raczej nie zachęcam...

Dzięki, Robercie!

> Robert (nie okulista)

Agata (nawet nie lekarz)

4. Data: 2003-12-22 17:42:50

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bs79pa$e2$...@n...onet.pl,
Agata <s...@p...onet.pl>:

> Tak, ma 13 lat (czyli popsuł sobie oczy trochę później, niż ja - noszę
> okulary od III klasy)

Zaraz "popsul" :)
To pocieszajace, moze nie bedzie mial duzej wady.

> ...mhm, teraz sa różne preparaty do czyszczenia szkieł
> przeciwdziałające zaparowywaniu. Kiedyś np. wizyty w sklepach były
> dużo bardziej stresujące - wchodzisz i nic nie widzisz!... :(

Dla niego nie problem - moze na chwile zdjac przy tak drobnej wadzie.
Preparatow nie uzywalem, bo zawsze zostawialy jakies slady, ale moze teraz
sa lepsze.

> ...ciekawe, niestety nie mam dostępu do pełnego tekstu, chętnie
> zobaczyłabym dokładne wyniki.

Rowniez nie mam (na razie), i tez chetnie zobaczylbym, jaki byl zakres tego
efektu (niezaleznie od tego, ze byl to efekt statystycznie znaczacy). Jesli
dostane ten artykul, dam znac.

> ...hm, to moje jest mniej zgodne - nosiłam te okulary systematycznie,
> coraz mocniejsze, skończyło się też na -5.0
Nie sa sprzeczne - nie ma tam twierdzenia, ze noszenie korekcji zatrzymuje
progresje.

> Ostatecznie zmniejszyłam
> to do -4.0, bez pełnej korekty, bo i tak się nie da z innych względów
> (niewielka zaćma wrodzona, problemy z siatkówką), ale mi z tym w
> miarę dobrze... :)
No nie wiem, co na to powie casus ;)
Ale sam nosilem niedokorekcje w wieku dojrzalym, mysle, ze jesli dobrze sie
z tym czujesz, to juz teraz progresja nie grozi.

> Agata (nawet nie lekarz)
Ja tez nie lekarz.

--
Robert

5. Data: 2003-12-22 17:48:07

Od: "RobertS" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bs7aet$gc8$...@t...icpnet.pl,
Robert u...@o...pl:

> Rowniez nie mam (na razie), i tez chetnie zobaczylbym, jaki byl
> zakres tego efektu (niezaleznie od tego, ze byl to efekt
> statystycznie znaczacy). Jesli dostane ten artykul, dam znac.

Poki co mozesz poczytac sobie nowy ciekawy artykul przegladowy, do ktorego
link podawalem wczoraj:

http://www.optometrists.asn.au/gui/files/ceo865276.p
df

Jest przyjemny, choc nie wspomina o roli oswietlenia nocnego, ale u Twojego
syna i tak juz nie mialoby to raczej obecnie znaczenia.

--
Robert

6. Data: 2003-12-22 17:58:56

Od: "Agata" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "RobertS" <u...@o...pl> napisał:

> [...]
Twojego
> syna i tak juz nie mialoby to raczej obecnie znaczenia.

...o roli oświetlenia nocnego?... ...tzn?

Agata

7. Data: 2003-12-22 19:24:05

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nosił?
> Agata
> (z najlepszymi życzeniami świątecznymi! ;)

Podczas gry w pilke nozna moze byc spokojnie bez okularow - widziec bedzie
wystarczajaco dobrze.
U optyka mozna dostac w spreyu specjalne preparaty, ktore sie psika n szkla
przed wyjsciem z domu, aby nie parowaly ( oczywiscie po psiknieciu
przetrzec:-) ). Nieparowanie trzyma okolo 4-6 godzin.

casus
( chyba okulista:-) )

ps: rowniez Wesolych Swiat:-)

8. Data: 2003-12-22 20:18:13

Od: "RobertS" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bs7bge$39c$...@n...onet.pl,
Agata <s...@p...onet.pl>:

df

> ...o roli oświetlenia nocnego?... ...tzn?
>
> Agata

zob.:

http://www.nature.com/cgi-taf/DynaPage.taf?file=/nat
ure/journal/v399/n6732/abs/399113a0_fs.html&dynoptio
ns=doi1072123996
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Re
trieve&db=PubMed&list_uids=11453186&dopt=Abstract

ale z drugiej strony:

http://www.nature.com/cgi-taf/DynaPage.taf?file=/nat
ure/journal/v404/n6774/abs/404144a0_fs.html&dynoptio
ns=doi1072124323

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Re
trieve&db=PubMed&list_uids=12003612&dopt=Abstract

http://bjo.bmjjournals.com/cgi/content/full/85/5/527

i inne ...

--
Robert

9. Data: 2003-12-22 20:45:27

Od: "Agata" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "RobertS" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
http://www.nature.com/cgi-taf/DynaPage.taf?file=/nat
ure/journal/v404/n6774/a
bs/404144a0_fs.html&dynoptions=doi1072124323

...czyli z tego wynika, że część badań nad krótkowzrocznością sugeruje jej
związek z ze snem dziecka w wieku 0-2 l przy zapalonym świetle , natomiast
pozostałe badania nie potwierdzają takiego związku?... ;) Obawiam się, że w
tego typu badaniach trudno byłoby uwzględnić wszystkie możliwe zmienne. Poza
tym nie jest to "doświadczalne", bo dane są uzyskiwane m. in. ze wspomnień
rodziców... Hmm, z ciekawości zapytam swoich...

Agata

10. Data: 2003-12-22 20:50:57

Od: "RobertS" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bs7l7a$fee$...@n...onet.pl,
Agata <s...@p...onet.pl>:

> ...czyli z tego wynika, że część badań nad krótkowzrocznością
> sugeruje jej związek z ze snem dziecka w wieku 0-2 l przy zapalonym
> świetle

Tak. Nie tyle zapalonym, co wpadającym przez okno albo z takiego specjalnego
swiatelka - lampki nocnej wkladanej do gniazdka.

> natomiast pozostałe badania nie potwierdzają takiego
> związku?... ;)

Dokladnie tak, a jeszcze inne potwierdzają ten związek, ale nie znajdują w
nim charakteru przyczynowo-skutkowego, tylko korelacyjny, poprzez wspólną
przyczynę, a mianowicie krótkowzrocznych rodziców.

> Obawiam się, że w tego typu badaniach trudno byłoby
> uwzględnić wszystkie możliwe zmienne.

nihil novi :)

> Poza tym nie jest to
> "doświadczalne", bo dane są uzyskiwane m. in. ze wspomnień
> rodziców...

Prawda, dlatego trzeba zachowac ostroznosc w doszukiwaniu się
przyczynowości.

--
Robert

test-połoznik