kapusta pekińska co z niej zrobić (poza surówką)

1. Data: 2005-08-03 20:20:14

Temat: kapusta pekińska co z niej zrobić (poza surówką)
Od: "gsk" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

jak w temacie, bo nigdy nie zużywam całej do surówki i dlatego rzadko
kupuję. A może coś tracę w związku z tym ?
Gosia

2. Data: 2005-08-03 20:52:05

Temat: Re: kapusta pekińska co z niej zrobić (poza surówką)
Od: Konrad Kosmowski <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

*** gsk <c...@w...pl>:

> jak w temacie, bo nigdy nie zużywam całej do surówki i dlatego rzadko
> kupuję. A może coś tracę w związku z tym ?

Ugotować grzybową zupę chińską. :)

[ Pierwszy raz tu piszę przepis ]

Składniki na wywar: korpus kurczaka, seler, imbir (naturalny, w sensie
korzeń), cebula, sól, pieprz (nie mielony).

Wywar, zagotować wodę, włożyć mięso, seler, poszatkowany drobno imbir,
cebulę (opieczoną i przeciętą na pół), dosolić, dopieprzyć. Zagotować.
Zdjąć szumowinę, gotować (nie ma prawa się bulgotać) ok. 2h. Podczas
gotowania przygotować resztę składników...

Składniki do zupy: pierś kurczaka, pieczarki (drobne ładniejsze), grzyby
mung (suszone), grzyby aromatyczne (borowiki np.), marchewka, bambus (z
puszki lub słoika, w zalewie - świeżego nie spotkałem), makaron sojowy
albo ryżowy (wedle uznania).

Grzyby aromatyczne (o ile suszone) zalać letnią wodą i zostawić aż
zmiękną, pociąć na równe kawałki. Tak samo z mung (nie łamać, poczekać
aż napęcznieją - robią się ogromne), odcedzić. Mung pociąć na kawałki o
jednolitej wielkości (cienkie paseczki ok. 4cm długości). Wodę z grzybów
aromatycznych można wlać do wywaru.

Pierś pociąć na drobne kawałki/płatki jednolitej wielkości - w dosyć
specyficzny rwany sposób - najlepiej nożem z ząbkami.

Marchewkę pociąć w paski (tej samej wielkości co grzyby), przyda się
tutaj dobry nóż ze stopką. Bambusy również pociąć do podobnej wielkości.
Pieczarki bardzo cieniutko pociąć w plasterki (w całości).

Jak wywar będzie gotowy (ok. 2h) odcedzić go (ja cały czas trzymam cały
"syf" na dużym metalowym sitku zanurzonym w wodzie - wystarczy potem
zdjąć tylko sitko), zdjąć nadmiar tłuszczu. Dorzucić płatki kurczaka,
zamieszać (potrafią się zlepić) i gotować ~10 min. dorzucić warzywa i
makaron (z makaronem nie przesadzać - mocno pęcznieje). Gotować kolejne
10 min. I już prawie jest zupa.

Co do ilości składników to zależy od ilości wywaru, generalnie wszystkie
składniki powinny być w tej samej ilości, zupa ma być dosyć gęsta od
nich.

Na koniec przygotować kiełki sojowe, wymieszane z Pani kapustą pekińską
(poszatkowaną w - a jakże - podobnej wielkości cząstki) i dymką
pokrojoną w cieniutke kółeczka.

Podawać w ładnych miseczkach (może z taką porcelanową łyżką?) - nie
żałować gęstego, całość posypać świeżymi kiełkami/kapustą/dymką i sosem
sojowym (soja/gryzby mung) do przyprawienia.

Smacznego.

--
+ .-. .
Pozdrawiam, . * ) )

3. Data: 2005-08-04 05:01:00

Od: "Małgorzata Leszczyńska" <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z liści tej kapusty są przepyszne gołąbki. Sama kapusta gotowana i podana jak
kalafior jest świetna, niesamowicie delikatna i jedwabista. Jesli lubisz w
ten sposób podaną kapustę włoską, serdecznie polecam właśnie pekińską.

4. Data: 2005-08-04 05:47:54

Od: "Gocha" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "gsk" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> jak w temacie, bo nigdy nie zużywam całej do surówki i dlatego rzadko
> kupuję. A może coś tracę w związku z tym ?
> Gosia

Witam,
Ja dodaje kapustkę np. do smażonego fileta z kurczaka z warzywami. Smażę
pociętą w paseczki pierś z kurczaka, do tego pociętą w piórka cebulę. Jak
sie mięso przyrumieni dodaję cienko pokrojone pieczarki, paprykę pociętą w
paski i chwilkę duszę, a na koniec poszatkowaną kapustę pekińską i sporo
sosu sojowego. Jest to niezłe np. z ryżem.
Pozdrawiam
Gocha

5. Data: 2005-08-04 10:04:42

Temat: Re: kapusta peki?ska co z niej zrobiae (poza surówk?)
Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

gsk wrote:
> jak w temacie, bo nigdy nie zu?ywam ca?ej do surówki i dlatego rzadko
> kupuj?. A mo?e co? trac? w zwi?zku z tym ?
> Gosia

Kimuchi (oryginalnie Kim-Chi - czyta sie kimuczi, kimczi)

Pochodzenie: Korea
Zastosowanie: dodatek/przystawka/zakaska
Smak: lekko kwaśny, bardzo ostry
Składniki (orientacyjnie):
1 główka kapusty pekińskiej
czerwona pasta chili
1,5-3 łyżek soli (zalezy od wielkości kapusty,
ale generalnie potrawa ma byc "mocno przesolona"
Można też dodać nieco:
1/2-1 główki czosnku (zależy jak kto lubi) wyciśnięty,
lub drobno posiekany
Imbir (średnio malu korzeń) najlepiej starty, lub drobno
posiekany
szczypiorek (posiekany)
Zalewa:
1 szklanka soli
10 szklanek wody
Przygotowanie:
1. Kapustę przekroić wzdłuż na pół. Usunać co twarde
2. Przygotować zalewę i włożyć połówni kapusty do zalewy i namoczyć
3. Po ...nastu minutach wyjać i odsączyć, obficie posypać sola i
natrzeć
4. Po ... nastu minutachprzepłukac woda i odsączyć
5. Wymieszać pastę chili z czosnkiem i imbirem (ew. również ze
szczypiorkiem
6. Rozebrać kapustę na czynniki pierwsze i ukladac liście w stosownym
naczynku warstwami smarując każdą warstwę ww pastą
7. Obciążyć stos talerzem i czymś ciężkim i zostawić w umiarkowanie
ciepłym miejscu na około 5-7 dni
8. Pociąć gotową kapuste na kwadraty/prostokąty o wielkości ok. 3cm
i wsadzić do słoika i do lodówki
9. Wyjmować małe ilości do zjedzenia w miarę ochoty i potrzeby -
generalnie w lodówce może to stać dłuuuugo (jak kiedyś narobilem,
to póżniej zapomniałem i po 3 miesiącach nadal było mniam (może
nawet lepsze niż na początku)

Uwaga:
Dobrze to sie komponuje z zimnym piwem jako starter.
Ja nazywam taka kombinację perpetum mobile...
Jak sie zacznie... nie można skończyć (ani piwa ani Kimuchi... ;))

Smacznego,
Shrek

6. Data: 2005-08-04 12:08:12

Od: "Irro" <Z...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "gsk" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> jak w temacie, bo nigdy nie zużywam całej do surówki i dlatego rzadko
> kupuję. A może coś tracę w związku z tym ?
inną sałatkę - surówkę
bardzo prosta a przepychota:

kapusta, seler ze słoika (pocięty w kluski), por, majonez
pora pociąć i sparzyć, odsączyć
proporcje na czuja: ok. 6 liści kapusty, 1/3 śłoiczka selera, ok. 10cm
pora - białej-żółtej części.
wszystko wymieszać z majonezem, można nieco śmietany dodać
żadnych przypraw
tak smakuje, że się samą sałatkę wsuwa. u nas hit przez zimę, teraz jemy
świeże roślinki.

pozdrowionka

Irro

Wegeta !
Kwas chlebowy, problem ?
co myslicie o czosnku marynowanym?
ogon langusty-jak go zjesc?
Sałatka z ziemniaków - dodatek do dań z rusztu (grilla) itp...