kiedy test na borelioze cos wykaze

1. Data: 2005-09-18 18:28:31

Temat: kiedy test na borelioze cos wykaze
Od: "Marta" <v...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Moj tata (wiek 57 lat) zostalu ugryziony przez kleszcza w ten czwartek.
Kleszcz zostal usuniety w piatek po poludniu. W miejscu uklucia (pod pacha)
jest male zaczerwienie oraz wyczuwalna grudka. Jak narazie tzn do dzis do
niedzieli stan ten sie utrzymuje.
Dzisiaj po wizycie u lekarza tata dowiedzial sie ze nie ma jak wykryc
ewentualnej boreliozy ze nie ma jak jej leczyc i przepisal mu doxycykline
nie wykonujac zadnych badan oczywiscie (dla mnie to nielogiczne zupelnie).
Te informacje nie zgadzaja sie z tym co wyczytalam w internecie tzn. o
leczeniu i testach. Znalazlam rozne rodzaje testow na wykrycie tej choroby
np. test immunochromatograficzny. Niestety nigdzie nie jest napisane po
jakim czasie mozna wykonac ten test na moj rozum to chyba juz na poczatku
choroby powinny byc jakies zmiany w surowicy.
Moje pytanie brzmi: po jakim czasie mozna wykonac ten test od czasu
zakazenie, czy on zawsze wykaze czy jest sie chorym? Ciezko mi uwierzyc ze
lekarz wykazal sie az taka ignorancja ze nawet nie wie o badaniach albo nie
chce ich zlecic.

2. Data: 2005-09-18 18:53:51

Temat: Re: kiedy test na borelioze cos wykaze
Od: "Marcin " <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj

Trzy dni to raczej zbyt krótki okres, aby zauważyć objawy zakażenia bakteriami
Borrelia Burgdorferi. Borelioza ma zwykle 3 stadia, objawy pierwszego z nich
widoczne są po około 1-3 tygodniach od ukąszenia. A należą do nich:
w miejscu ukąszenia przez kleszcza pojawia się pierścieniowaty rumień
(zaczerwienienie) z przejaśnieniem w środku który stopniowo się powiększa.
Skóra w okolicy rumienią jest bardziej ucieplona niż w innych miejscach (ale
nie swędzi). Dodatkowo mogą występować takie objawy jak: gorączka, nudności,
bóle głowy, mięsni i stawów. Objawy te ustępują samoistnie w późniejszym
czasie. Wtedy też choroba wchodzi w kolejne stadium. Niestety, jeśli chodzi o
testy immunochromatograficzne, wydaje się że wykrywają one raczej pewne
rodzaje zmian niż całość symptomów charakterystycznych dla boreliozy, dlatego
też opierałbym się tutaj na regularnym badaniu fizykalnym. Ważne jest, aby
zgłośić się do lekarza natychmiast po zauważeniu wyżej opisanego rumienia!

Pozdrawiam
Marcin

3. Data: 2005-09-18 18:58:08

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

Testy serologiczne można przeprowadzić po kilku tygodniach od
ewentualnego zakażenia. Wcześniej nie ma to sensu, bo niczego nie wykażą.

Nawet po tych kilku tygodniach problem czułości i specyficzności testów
serologicznych czyni z całej diagnostyki dość trudną sprawę, ale nie
będę się rozpisywał.

W tej sytuacji nie ma możliwości ani potwierdzenia ani wykluczenia
boreliozy (przy braku charakterystycznych objawów). Lekarz nie wykazał
się ignorancją, tylko zapobiegliwością. Przepisał antybiotyk w ciemno
(taki, który najczęściej działa w przypadku tej choroby i to nie jest
nielogiczne). Oczywiście można dyskutować, czy dobrze zrobił, czy
powinien czekać kilka tygodni na możliwość diagnostyki.

Ryzyko zachorowania na boreliozę w tej sytuacji jest bardzo małe.
Kleszcz zaczyna zakażać zwykle dopiero po 36-48h od ukąszenia (w
zależności od stadium rozwojowego).

Pozdrawiam
Piotr

4. Data: 2005-09-18 19:02:40

Temat: aha Piotr! :)
Od: "Marcin " <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

AHA! Więc jesteś lekarzem, tak?
;-)
Marcin

5. Data: 2005-09-18 19:16:09

Temat: Re: aha Piotr! :)
Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Skąd ten daleko idący wniosek? ;-)

Pozdrawiam
Piotr

6. Data: 2005-09-18 19:26:38

Temat: Coś mnie tknęło:)
Od: "Marcin Szwed" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czasami miewam przebłyski:)
W takim razie tym lepiej mieć Cię na forum dla tłumaczy hehe!

Ja zajmuję się również sprawami technicznymi i troszkę prawem i ekonomią, więc
jeśli będziesz mieć kiedykolwiek jakieś kłopotyw tym zakresie, pisz śmiało. W
końcu muszę się odwdzięczyć międzi innymi za te "konglomeraty echa w ciele
szklistym." :)

Pozdrawiam serdecznie
Marcin

7. Data: 2005-09-18 19:39:07

Temat: Re: Coś mnie tknęło:)
Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Aha! :-)
Chyba nikt Ci głowy nie urwie, jak czasem zapytasz tutaj, szczególnie o
tak specjalistyczne rzeczy. Mamy na grupie kolegę Casusa, specjalistę od
ciała szklistego i nie tylko. Na pewno byłby w stanie Ci wtedy pomóc
znacznie lepiej ode mnie.

Pozdrawiam
Piotr

8. Data: 2005-09-19 08:59:46

Od: Alicja Włodarz <a...@U...alicja_w.autograf.pl> szukaj wiadomości tego autora

W artykule <dgkd3u$58b$1@inews.gazeta.pl>
Marcin napisal(a):

> Witaj
>
> Trzy dni to raczej zbyt krótki okres, aby zauważyć objawy zakażenia bakteriami
> Borrelia Burgdorferi.

Albo borrelia afzelii lub garinii :-)

> [...]
> w miejscu ukąszenia przez kleszcza pojawia się pierścieniowaty rumień
> (zaczerwienienie) z przejaśnieniem w środku który stopniowo się powiększa.

Chciałabym uczulić, że rumień pojawia się u ok 80% zakażonych. Brak
rumienia nie znaczy, że nie ma choroby!!! Rumień może utrzymywać się
pół roku, bądź zniknąć po kilku godzinach, i można go po prostu nie
zauważyć.

> nie swędzi). Dodatkowo mogą występować takie objawy jak: gorączka, nudności,
> bóle głowy, mięsni i stawów.

...kołatanie serca, stany grypopodobne, drgawki, bóle stawu żuchwowego
(często mylone z bólami zębów), itp.

Objawy te pojawiają się zwykle w ciągu ok 6 miesiecy od zakażenia. Nie
czekałabym z badaniem na pojawienie się ich. Najlepiej _NIE_ brać
zapisanej doksycykliny (wiem, że zapisuje się ją aby uniknąć
zakażenia, lecz działa to jedynie tak, że organizm nie rozpoznaje
borrelii, bo w pierwszym stadium wybija ją (lub przynajmniej ogranicza
jej namnażanie sie) antybiotyk co prowadzi potem do fałszywie ujemnych
wyników (które, opierają się na wykrywaniu przeciwciał, a jeśli
organizm nie zauważył wroga to nie ma i reakcji)).

Należy zrobić badanie Western Blot (już o nim pisałam). Wiem, że
drogie i trudno dostępne (tylko 3 laboratoria w Polsce je wykonują)
ale dają w początkowym stadium choroby wiarygodne wyniki. Test ELISA
potrafi dawać ujemne zarówni IgG jak i IgM przy pełnych objawach
klinicznych (z rumieniem włącznie). Oczywiście najwcześniej 3 tygodnie
od zakażenia.

Jeśli u ojca pojawi się rumień nie trzeba robić żadnych badań - to
100% pewność, że niestety doszło do zakażenia (chyba,
żeby mieć świstek dla lekarza, niektórzy niestety wymagają).
Powodzenia. :-)

Piotrze: generalnie do zakażenia potrzeba ok 24-48h ale zdażają się i
przypadki zakażenia w ciągu 1-2h. Bardzo rzadkie, ale jednak... Moim
zdaniem lepiej dmuchać na zimne.

Pozdrawiam,
Alicja
--