konserwacja pergoli i altanki

1. Data: 2006-04-16 20:46:51

Temat: konserwacja pergoli i altanki
Od: "Radosław Garnys" <g...@p...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Odziedziczyłem (kupiłem) działkę z dużą ilością drewnianych pergoli, altanką
i drewnianym domkiem.

Co polecicie na przeprowadzenie (i jak) dobrej konserwacji elementów
drewnianych
aby odzyskały swój dawny blask i oczywiście nie popadały dalej w stan "nędzy
i rozpaczy".

Czekam na odpowiedź bowiem jak najszybciej chcę się za to wziąść zanim
wszystko zacznie być pokryte młodymi pędami.

Dzięki

Radek
g...@p...net.pl

2. Data: 2006-04-16 23:05:26

Temat: Re: konserwacja pergoli i altanki
Od: "skryba" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Radosław Garnys" <g...@p...net.pl> napisał w wiadomości
> Odziedziczyłem (kupiłem) działkę z dużą ilością drewnianych pergoli,
altanką
> i drewnianym domkiem.

Czeka Ciebie duuuużo pracy. Ale i satysfakcji przez lata
gdy zrobisz to porządnie.

> [...]
> drewnianych
> aby odzyskały swój dawny blask i oczywiście nie popadały dalej w

Na pozyskanie wiedzy o środkach solidnej jakości
masz troszkę czasu - google i grupowi fachowcy podpowiedzą.
Najważniejsze jednak to kątówka papierowe tarcze ścierne
i precyzyjne usuwanie warstwy, którą ząb czasu nadwyrężył.

Pozdrawiam pogodnie
skryba

3. Data: 2006-04-17 07:54:34

Od: e...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> altanką
>
> Czeka Ciebie duuuużo pracy. Ale i satysfakcji przez lata

nie mam doświadczenia
Ewa

4. Data: 2006-04-17 08:06:05

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

<e...@p...onet.pl> wrote in message

> nie mam doświadczenia
> Ewa

Ksylamit żeglarski, Drewnochron, zeskrobać/opalić stare powłoki (o ile było
drewno malowane) i zatosować albo jeden, albo drugi środek (śmierdzi), ale
na zewnątrz może być. Można pomalować okrywającą farbą można zostawić a la
"stare drewno"...

5. Data: 2006-04-17 08:18:03

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Panslavista" <p...@w...pl> wrote in message

> [...]
> było drewno malowane) i zatosować albo jeden, albo drugi środek
> (śmierdzi), ale na zewnątrz może być. Można pomalować okrywającą farbą
Jeżeli było malowane olejną po zeskrobaniu mogą być plamy, wtedy faktycznie
może być potrzebna obróbka mechaniczna, szpachlowanie szczelin i pęknięć,
bądź wymiana elementów spróchniałych (stosować stężenia robocze dla
konstrukcji przestrzennych np. pergole, przy wymianie, aby nie było tak jak
z tym masztem radiowym ;-))!!!).
Szpachlowanie pod farbę kryjąca dowolną szpachlówką do drewna, pod "stare
drewno" trociny z farbą bezbarwną, bejcowanie całości, i krycie w/w środkami
czy lakierem bezbarwnym do wymalowań zewnętrznych, w specjalnych
zastosowaniach ("jasne drewno") pokrycie caponem, później lakierem...

6. Data: 2006-04-17 11:20:43

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:

> [...]
> krycie w/w środkami czy lakierem bezbarwnym do wymalowań
> zewnętrznych, w specjalnych zastosowaniach ("jasne drewno") pokrycie

Wszystko zależy jednak od tego, jaki ma być efekt końcowy.
Jeśli ma być pomalowane farbą kryjącą, to faktycznie tak można.
Jednak drewno znacznie ładniej wygląda jako drewno (jeśli ma
być farba kryjąca, to równie dobrze można użyć plastiku
drewnopodobnego). Wtedy należałoby jednak co bardziej zniszczone
elementy wymienić.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

7. Data: 2006-04-17 21:26:15

Od: "gallo" <v...@v...vv> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
altanką
> i drewnianym domkiem.
>
> Co polecicie na przeprowadzenie (i jak) dobrej konserwacji elementów

Podstawowe pytanie: w jakim stanie jest drewno, czy sa ubytki, czym było
malowane?
Jezeli masz jakies fotki to ulatwia ocene stanu obecnego.

Nie bardzo zgadzam sie z przedmowcami. Najlepsze, powszechnie dostepne (są
rowniez srodki profesjonalne) preparaty do konserwacji drewna ogrodowego to
impregnaty pigmentowane. Do nich nalezy wspomniany Drewnochron (najbardziej
znany ale nie nie majacy najlepszej opinii), na rynku jest wielu producentów
(np Sadolin, Dulux lub polskie tańsze Lakma, Śnieżka). link do instrukcji
jednego z nich http://www.przemaluj.pl/1125_341.htm
Można też stosować, choć nie polecam, impregnat bezbarwny, lakierobejce
(zwane tez lazurami), ostatecznie farbę ftalowa. Zdecydowanie odradzam
lakiery w tym capon (złuszczą się), ksylamit (trucizna!!!), bejce (mało
skuteczne).

jozef

8. Data: 2006-04-17 21:57:08

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

gallo wrote:

> [...]
> jednego z nich http://www.przemaluj.pl/1125_341.htm
> Można też stosować, choć nie polecam, impregnat bezbarwny, [...]

Coś za coś. Impregnat pigmentowany chroni przed niszczącym dzialaniem
ultrafioletu, ale zmienia wygląd drewna. Bezbarwny też trochę zmienia,
ale znacznie mniej.

Pozdrowienia,
Michał

9. Data: 2006-04-17 22:14:04

Od: Guru <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 17 Apr 2006 23:26:15 +0200, "gallo" <v...@v...vv>
wrote:

> [...]
>(zwane tez lazurami), ostatecznie farbę ftalowa. Zdecydowanie odradzam
>lakiery w tym capon (złuszczą się), ksylamit (trucizna!!!), bejce (mało

W całości zgadzam się z przepiścą...
Brak danych początkowych, czyli jaki stan obecny. Jesli malowane
ftalowymi złuszczającymi się, to robota będzie straszna i efekt
niegwarantowany. Nawet po zdarciu oryginalnej powłoki drewno nie
będzie się nadawało do pokrycia preparatami barwiącymi. W takim
przypadku zalecam po usunięciu farfocli pomalować po prostu ftalową
lub akrylem.
Natomiast jeśli drewno jest po prostu surowe i zniszczone, to
przeszlifować, usunąć ubytki, zaszpachlować szachlówką do drewna i
pomalowac drenochronopodobnym szuwaksem, im ciemniejszym tym lepiej.

10. Data: 2006-04-18 03:46:13

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"gallo" <v...@v...vv> wrote in message

> (zwane tez lazurami), ostatecznie farbę ftalowa. Zdecydowanie odradzam
> lakiery w tym capon (złuszczą się), ksylamit (trucizna!!!), bejce (mało
> skuteczne).

Na "białe drewno" bez caponu się nie obejdzie, ale jest to tylko
podkład, pokrycie musi wtedy zapewnić lakier odporny na warunki zewnętrzne.
Ksylamit jest trujący, ale nikt go obwąchiwał lub lizał nie będzie, przy
dobrym nasączeniu, także szczelin, zapewnia trwałość na lata i
ciemnobrunatną barwę drewna.
Części przyziemne, a nawet te w ziemi po pokryciu ksylamitem napuścił
bym jakimś bitumitem i dopiero ponownie zasypał. Trzeba pamietać, że
najbardziej wrażliwe i uszkadzane są części tuż nad ziemią. Na odmianę te
części zakopane w ziemi nie pokryte dobrze lepikiem zasysają wodę z
gruntu....
Jeżeli słupy zostały uszkodzone tuż nad ziemią można je obciąć i
zastosować szczudła zamiast wymieniać cały słup, pozwala to wydłużyć okres
eksploatacji i zaoszczędzić finanse, nieraz znaczne. Oczywiście takie
szczudła trzeba zakomponować, aby nie stworzyć brzydoty. Słupy u góry
ukosować, aby woda spływała.

for sale: internetDotComs.com
Jak uratować cebule...
Wlasny trawnik w rolkach