krakowskie kasztanowce ucierane

1. Data: 2006-10-11 11:56:16

Temat: krakowskie kasztanowce ucierane
Od: "Anna" <a...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

A masz może przepis na takie Cos z kasztanow-ucierane czy inne? krem z kasztanow
jest idealny na cieple grzanki... o ile latwo mi jest wyobrazic sobie
przetwarzanie owocow, o tyle kasztan wydaje mi sie zupelnie abstrakcyjny. moze
przez te krakowskie kasztanowce wszędzie wokól.
An

2. Data: 2006-10-11 12:29:31

Temat: Re: krakowskie kasztanowce ucierane
Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna" <a...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
> moze
> przez te krakowskie kasztanowce wszędzie wokól.

LITOŚCI!!

Kasztan JADALNY nie pochodzi z KASZTANOWCÓW!! Owoc kasztanowców jest
niejadalny.

DJD

3. Data: 2006-10-11 18:13:15

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik Jan Domin napisał(a):
[...]
> LITOŚCI!!
>
> Kasztan JADALNY nie pochodzi z KASZTANOWCÓW!! Owoc kasztanowców jest
> niejadalny.

???
Naprawdę?
pozdr. Jerzy

4. Data: 2006-10-13 17:20:43

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 11 Oct 2006 20:13:15 +0200, Jerzy Nowak napisał(a):

> ???
> Naprawdę?

A probowales?

--
pozdrawiam,
Maciek

5. Data: 2006-10-14 21:45:39

Od: i...@y...com (IzaS) szukaj wiadomości tego autora

Maciek wrote:

> A probowales?

Owoce kasztanowca sa trujace
owoce kasztana jadalnego - sa jadalne
podejrzewam, ze trzeba je upiec i potem cos z nich zrobic po zmiazdzeniu

6. Data: 2006-10-15 11:53:32

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 14 Oct 2006 21:45:39 +0000 (UTC), IzaS napisał(a):

> Owoce kasztanowca sa trujace
> owoce kasztana jadalnego - sa jadalne
> podejrzewam, ze trzeba je upiec i potem cos z nich zrobic po zmiazdzeniu

Mozna piec, smazyc, gotowac... Ale pytanie dotyczylo Jerzego i jego
doswiadczen z jedzeniem owocow kasztanowca :)

7. Data: 2006-10-16 08:43:27

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "IzaS" <i...@y...com> napisał w wiadomości
org...

> Owoce kasztanowca sa trujace
> owoce kasztana jadalnego - sa jadalne
> podejrzewam, ze trzeba je upiec i potem cos z nich zrobic po zmiazdzeniu

To znaczy - smiertelnie trujące, jak np. tojad mocny, to one nie są. Sam w
zyciu zjadłem niejednego kasztana (z kasztanowca) na surowo - i zyję. Ale
generalnie zawierają substancje szkodliwe dla zdrowia.

DJD

8. Data: 2006-10-18 17:48:54

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik Jan Domin napisał(a):
> [...]
> zyciu zjadłem niejednego kasztana (z kasztanowca) na surowo - i zyję. Ale
> generalnie zawierają substancje szkodliwe dla zdrowia.

W czasie wojny robiono z nich nawet makę.
pozdr. Jerzy

9. Data: 2006-10-19 09:39:16

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JerzyN" <0...@m...pl> napisał w wiadomości
org...

> W czasie wojny robiono z nich nawet makę.

A już w XIX wieku masowo karmiono nimi swiniaki. Tak samo, jak żołędziami.

Trzeba by poniuchac po ich składzie chemicznym, co i jak.

DJD

10. Data: 2006-10-19 11:56:49

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik Jan Domin napisał(a):
> A już w XIX wieku masowo karmiono nimi swiniaki. Tak samo, jak żołędziami.

Mylisz kasztanowca z kasztanem.
http://66.102.9.104/search?q=cache:PN7LyXD0NlMJ:walu
ty.onet.pl/14,1332350,,3254,ft.html+m%C4%85ka+kaszta
nowa&hl=pl&ct=clnk&cd=29&lr=lang_pl&client=firefox-a

> Trzeba by poniuchac po ich składzie chemicznym, co i jak.

Co tu niuchać:
http://survival.strefa.pl/r/kasztanowiec.htm
O ile dobrze pamiętam saponin pozbywano się przez rozgotowanie i coś tam
jeszcze.
A mąka z owoców kasztanowca (kasztanów) nazywała się *chyba* tak samo
jak ta z kasztanów czyli pulenda.
pozdr. Jerzy

taki sobie łatwy przepis, makaron inaczej
kasztany w zdrowej żywnosci.. ciekawe
kasztany w słoiczku
naleśniki z kapusta i grzybami cz.2
Kolacja