krzew przy kompoście

11. Data: 2001-02-22 12:50:26

Temat: Re: czarny bez
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości
news:9731ge$qom$1@sunsite.icm.edu.pl...
> Użytkownik Basia Kulesz <b...@p...gliwice.pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:972o21$p3t$...@z...polsl.gliwice.pl...
> Ewelina
> Jeśli się zastanowi na początku i wybierze formę drzewiastą to praktycznie
> nic pracy przy tym nie będzie. Naprawdę.

> wygląda

> Basiu, piszesz o krzewie a ja o małym drzewie, są 2 (dwie) formy tej
> rośliny.

Ciekawe. Możesz podać jakieś źródło, w którym jest o tym mowa?

> strzępiastolistne

> No właśnie? Trzeba się rozejrzeć już pora najwyższa. [Roślina pospolita,
> zachwaszcza parki, rośnie na obrzeżu pól i lasów.]

Szczególnie ten błękitny - w Ameryce Północnej.
Złapali Kościuszkiego:-))))

Pozdrawiam, Basia.

12. Data: 2001-02-22 14:15:19

Temat: Re: krzew przy kompoście
Od: "Ewelina" <e...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
strzępiastolistne
> i nawet błękitnawe - na pweno mniej ekspansywne, a bardzo ozdobne. Tylko

Ciekawe. Przeszperałam zasoby internetu i we wszystkich szkółkach znalazłam
tylko jedną odmianę ( i typ oczywiście) produkowaną : Sambucus nigra 'Aurea.
I jest to zdecydowanie krzew. Innych odmian brak. Jeśli Jerzy pisze o formie
drzewiastej, to może można to na czymś zaszczepić? Co się nadaje na
podkładkę nie dającą odrostów? S. nigra odpada.
Ewelina. (Chętna do eksperymentów).

13. Data: 2001-02-22 14:20:38

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewelina" <e...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
'Aurea.
> I jest to zdecydowanie krzew. Innych odmian brak.

Inne odmiany są w niewielkich ilościach produkowane w polskich szkółkach
(kołacze mi się nazwa 'Plumosa' - o postrzępionych liściach? ten purpurowy
na pewno, bo widziałam w karalogu). Natomiast hasło o tym błękitnym
rzuciłam, bo kilka numerów temu był artykuł bodajże w "Działkowcu" na temat
różnych odmian i gatunków bzu.

> Jeśli Jerzy pisze o formie
> drzewiastej, to może można to na czymś zaszczepić? Co się nadaje na
> podkładkę nie dającą odrostów? S. nigra odpada.
> Ewelina. (Chętna do eksperymentów).

To jeszcze raz Jerzy prosimy do tablicy. Ja też uważm, że S.nigra to krzew.
Szczególnie ten, który proponujesz wykopać "z łąk i gajów ojczystych". Skąd
wziąłeś bez czarny - drzewo?

Na pewno formę drzewiastą można wyprowadzić poprzez odpowiednie przycinanie.

Pozdrawiam, Basia.

14. Data: 2001-02-22 15:10:03

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

Ewelina <e...@p...pl> wrote in message
[...]
> Dobrze, ale za parę lat będę miała zabezione pół działki.
> Może jest odmiana bzu, która nie jest tak ekspansywna?

Jaka odmiana czarnego bzu tak sie wspaniale rozrasta?
Dla mnie zabzienie polowy podworka byloby wspaniale!
Gdzie mozna o tym poczytac?

Pozdrowienia,
Michal

*****************************
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/

15. Data: 2001-02-22 15:14:58

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@p...gliwice.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:97322t$gii$...@z...polsl.gliwice.pl...
> Ciekawe. Możesz podać jakieś źródło, w którym jest o tym mowa?
U mnie na podwórku i w Ogrodzie Krasińskich a ze źródeł pisanych np.:
Jadalne rośliny dziko rosnące - Leksykon Przyrody wyd. Delta str. 178

Tylko

;-(((
Ta uwaga dotyczyła jedynie sposobu zdobycia właściwej roślinki.
Ja tak pozyskałem i dlatego miałem drzewo. ;-p

> Szczególnie ten błękitny - w Ameryce Północnej.
> Złapali Kościuszkiego:-))))
a ciesz się jak chcesz, i tak Cię lubię.
Pozdrawiam, Jerzy

16. Data: 2001-02-22 15:15:35

Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisała:

> [...]
> wziąłeś bez czarny - drzewo?
>
> Na pewno formę drzewiastą można wyprowadzić poprzez odpowiednie przycinanie.

Nie wiem na czym to polega, ale czasem ten dziko rosnący wytwarza
gruby pień i rośnie ja drzewo. Ale nie do końca jest drzewem - od
podstawy
pnia wypuszcca kolejne odrosty, tak więc raczej przypomina krzew z
"przerośniętym" jednym konarem.
Drewno z takiego bzu-drzewa jest ciekawe - twarde, sprężyste, dobrze
obrabialne. Dobre do rzeźbienia - mój ojciec sporo figurek z tego
wystrugał. A cieńsze pędy doskonałe na trzonki np do wideł - lekkie
a mocne.
To tyle na temat bzu.
Pozdrawiam serdecznie,
Krzysztof

17. Data: 2001-02-22 15:18:33

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@p...gliwice.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9737gl$o64$...@z...polsl.gliwice.pl...
> [...]
krzew.
> Szczególnie ten, który proponujesz wykopać "z łąk i gajów ojczystych".
Nie powiem, bo jeszcze ktoś na mnie doniesie ;-)))
Ale rzecz do sprawdzenia.

> Na pewno formę drzewiastą można wyprowadzić poprzez odpowiednie
przycinanie.
również ale "bez" gwarancji.
Pozdrawiam, Jerzy.

18. Data: 2001-02-22 15:31:28

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@p...gliwice.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9737gl$o64$...@z...polsl.gliwice.pl...
[...]
> To jeszcze raz Jerzy prosimy do tablicy.
Oni mają nawet 3 (trzy) formy ;-)))
http://plants.usda.gov/plants/cgi_bin/plant_profile.
cgi?symbol=SANIC4
i chyba można im wierzyć.
Pozdrawiam, Jerzy.

19. Data: 2001-02-22 15:35:53

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@m...agh.edu.pl...
> Nie wiem na czym to polega, ale czasem ten dziko rosnący wytwarza
> gruby pień i rośnie ja drzewo. Ale nie do końca jest drzewem - od
A czym? drzewo może mieć sic. kilka pni. Kiedyś pisałem o tym Jarkowi.
Jest w archiwum.
Pozdrawiam serdecznie, Jerzy
PS
wystarczy ukorzenić gałąź z takiej drzewiastej formy i po kłopocie.

20. Data: 2001-03-01 10:44:33

Od: "Jarek grzelak" <g...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy, pamiec to Ty masz. Tylko pozazdroscic :-)
pozdrowka
Jarek

Użytkownik Jerzy <0...@m...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:973bft$5b9$...@s...icm.edu.pl...
> [...]
> Pozdrawiam serdecznie, Jerzy
> PS
> wystarczy ukorzenić gałąź z takiej drzewiastej formy i po kłopocie.

Do poznaniaków a może nie tylko
POSZUKUJĘ DOSTAWCY KAMIENI OGRODOWYCH
Poszukuje programu do projektowania terenów zielonych
psychozabawa
program