kupno samochodu a urząd skarbowy

1. Data: 2008-10-21 18:35:40

Temat: kupno samochodu a urząd skarbowy
Od: "Barbara Sontowska" <b...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam, mam problem dotyczący podatku od czynności cywilno-prawnych.

1. Kupiłam samochód i jako osoba niepełnosprawna o umiarkowanym stopniu
niepełnosprawności jestem zwolniona od w/w podatku. Ustawa mówi, że ciężar
tego podatku ponoszą solidarnie obie strony umowy kupna sprzedaży w/w
przedmiotu, czyli w moim przypadku obciążony podatkiem jest tylko
sprzedający w wysokości 1/2 całości czyli 1%.
Jednak w umowie kupna-sprzedaży, którą zawarłam jest paragraf mówiący o tym,
iż ponoszę w całości podatek od czynności cywilno-prawnych, czyli tak
naprawdę jego połowę (1%). Tylko czy Urząd Skarbowy właściwy dla mojego
miejsca zamieszkania przyjmie ode mnie deklarację dot.tego podatku, ponieważ
jako zwolniona od podatku nie jestem zobligowana do składania deklaracji
podatkowej.

2.Czy zapis w umowie kupna sprzedaży, że ponoszę w całości koszty podatku od
czynności cywilno prawnych, jest zgodny z prawem i gdybym wogóle nie
opłaciła tego
podatku (w moim przypadku 1% który rzekomo płaci sprzedający) to czy
sprzedawca mógłby dochodzić zwrotu podatku przeze mnie na drodze cywilnej
(jeżeli US ściągnąłby z niego należny 1%) i czy miałby racje?

Przed zawarciem umowy nie wiedziałam o istnieniu tego przepisu.

Pozdrawiam, Basia

2. Data: 2008-10-21 19:52:23

Temat: Re: kupno samochodu a urząd skarbowy
Od: "Eldorado" <n...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja posiadam I grupę i również jestem zainteresowany rozwiązaniem w/w
problemu.
Łukasz

3. Data: 2008-10-22 08:08:29

Od: Agnieszka <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 21 Paź, 21:52, "Eldorado" <n...@i...pl> wrote:
> Ja posiadam I grupę i również jestem zainteresowany rozwiązaniem w/w
> problemu.
> Łukasz

Dołączam się do pytania.

Ktoś wie jak to jest?

4. Data: 2008-10-22 10:29:34

Od: "Wiesław" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
W lutym kupowałem auto i zapłaciłem 1% podatku sprawa zakończona, w umowie
miałem wpisane (i tak standardowo się pisze) kupujący ponosi koszty podatku
od umowy cywilno prawnej, a że umowa opiewała na 4 tys zł to zapłaciłem 40
zł.
Pozdrawiam Wiesław

5. Data: 2008-10-22 10:34:39

Od: "LM" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara Sontowska" <b...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> (jeżeli US ściągnąłby z niego należny 1%) i czy miałby racje?
>
> Przed zawarciem umowy nie wiedziałam o istnieniu tego przepisu.

Wg mojego stanu wiedzy (nie jestem prawnikiem, ale dość dobrze się w tym
orientuję):

a) generalnie przyjmuje się (za Kodeksem cywilnym), że jeśli jakaś grupa
osób ponosi koszty solidarnie, to oznacza to, że płaci ktokolwiek (lub parę
osób po kawałku) i sami decydują kto ile. Jak nie jest zapłacone, to dłużnik
(tutaj - urząd skarbowy) - może ściągnąć od kogokolwiek z tej grupy (i to
niezależnie od tego co było w umowie), a ten ktoś może dochodzić zwrotu od
innych na drodze sądowej - na podstawie tej właśnie umowy.

b) w tym przypadku - normalnie powinniście solidarnie zapłacić 2%
(zwyczajowo płaci kupujący), ale Ty jesteś zwolniona, czyli macie solidarnie
do zapłacenia 1%. Jeśli żadne z Was nie zapłaci, to US teoretycznie może
ściągnąć od dowolnego z Was (w praktyce chyba zwykle ściga "odpowiednią"
stronę). Gdyby ściągnął od sprzedającego, to ten na podstawie Waszej umowy
mógłby zarządać od Ciebie zwrotu tej kwoty

c) US nie powinien robić problemu z deklaracją, nic w każdym razie mi o tym
nie wiadomo

LM

6. Data: 2008-10-22 10:45:27

Od: El Nuevo Vidente <b...@i...mx> szukaj wiadomości tego autora

LM pisze:
> Wg mojego stanu wiedzy (nie jestem prawnikiem, ale dość dobrze się w tym
> orientuję):

Wg mojego stanu wiedzy (jestem prawnikiem, ale w tym nie siedzę) mogę
stwierdzić, że dobrze sie w tym orientujesz:)

7. Data: 2008-10-23 10:00:54

Od: "Wiesław" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

to dłużnik
> (tutaj - urząd skarbowy) -

raczej wierzyciel chyba ;-)

8. Data: 2008-10-23 18:50:13

Od: "Barbara Sontowska" <b...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "LM" <l...@g...pl> napisał>

> [...]
> ściga "odpowiednią" stronę). Gdyby ściągnął od sprzedającego, to ten na
> podstawie Waszej umowy mógłby zarządać od Ciebie zwrotu tej kwoty

Dziekuje za odpowiedz. Zrozumialam, powinnam zapłacic 1% i bedzie spokoj z
US.

I tak zrobie.

Pozdrawiam, Basia

Zabiegi stomatologiczne dla dzieci niepełnosprawnych
Polski pacjent na stronie
Polski pacjent na stronie
Ubezpieczenie OC/AC w Mbanku, warto?
OC/AC wspólnie z rodzicem a Sprawny Dojazd??