cos mi podgryza rododendrona

31. Data: 2005-02-16 19:50:01

Temat: Re: logos v/s mynthos [OT]
Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:

> Hejka. Wydaje mi się, że te pseudowyniki badań znasz Michale, nie z
> fachowych publikacji w naukowych lub popularno-naukowych periodykach, tylko
> z prasowych elukubracji. Szczególnie fałszywe, wyrwane z kontekstu lub
> przeinaczone informacje podają mass media, bowiem między innymi na
> straszaniu odbiorcy i epatowaniu katastroficznymi wizjami opiera się ich
> strategia marketingowa.

W miare mozliwosci staram sie docierac do zrodla. Przez moj uniwersytet mam
dostep do medycznych baz danych. Ale i media najczesciej nie biora wiadomosci
z sufitu, tylko podaja konkrety, wskazujac palcem gdzie, kiedy i przez kogo
najnowsze wyniki badan, o ktorych mowia, zostaly opublikowane.

> Nie bez znaczenia jest działalność zawodowych ekologów, którzy dla
> otrzymania dotacji na swoją działalność i zapewnienia sobie w ten sposób
> ciepłych posad wymyślają coraz to nowe, urojone zazwyczaj zagrożenia. Te z
> kolei stanowią znakomitą pożywkę dla mediów.

Akurat nie to mialem na mysli. Raczej chodzilo mi o strategie typu "mamy lek
- wymyslimy do niego chorobe". A po dluzszym czasie okazuje sie, ze to wszystko
nie jest takie proste i oczywiste. Jest to dzialalnosc srodowiska medyczno-
farmaceutycznego i przemyslu spozywczego, kosmetycznego itp., a nie mediow
i ekologow. Przez dlugi czas cholesterol byl wrogiem numer 1; nalezalo jesc
margaryne.
potem sie okazalo, ze jednak margaryna nie jest taka wspaniala. Potem, ze nie
kazdy cholesterol jest zly, a nawet ten "zly" ma swoje istotne funkcje w
organizmie. A statyny, choc zmniejszaja wystepowanie pewnych chorob, moze
niekoniecznie przedluzaja zycie. Drugi przyklad, to ultrafiolet. Kazde wyjscie
na slonce bez posmarowania sie kremem ktory 45 razy spowalnia opalanie sie
to samobojstwo - taka opinie rozpowszechniali (i dalej to robia) nie ekolodzy,
ale lekarze. A tu nagle odkryto, ze ultrafiolet moze dzialac antyrakowo (tyle,
ze chodzi tu inne typy raka). Jeszcze troche, a lekarze zaczna powolutku doradzac
delikatne opalanie sie. Chyba, ze wygraja producenci witaminy D dodawanej do
wszystkiego i kremow przeciwslonecznych. A nadcisnienie? Oficjalna granica
"prawidlowego" cisnienia leci stale w dol. A ja czekam, az w koncu ktos wykaze,
ze przynajmniej w pewnych przypadkach organizm ma istotne powody, zeby to
cisnienie zwiekszac. A zreszta nie trzeba byc noblista, zeby zdac sobie sprawe,
ze leki obnizajace cisnienie bez likwidacji przyczyn nadcisnienia naprawde nic
nie lecza. I tak dalej, i tak dalej...

Medycyne mamy w powijakach i za 100 lat nasi potomkowie beda sie z niej smiali
tak, jak my sie smiejemy ze wsadzania do pieca na 3 zdrowaski. No ale coz,
zyjemy w epoce komputera lupanego.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

32. Data: 2005-02-16 19:51:22

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:

> Hejka. Tak, viceprezydent Al Gore jest ekooszołomem.

Tu sie w pelni z Toba zgadzam.

Pozdrowienia,
Michal

33. Data: 2005-02-16 20:42:06

Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:JtNQd.43405$i42.36708@fe1.columbus.rr.com...
> [...]
smiali
> tak, jak my sie smiejemy ze wsadzania do pieca na 3 zdrowaski. No ale coz,

I po raz kolejny potwierdzi sie, że nasze prababki lecząc ziołami, bez
udziału utytulowanych spod znaku eskulapa, wiedziały lepiej i więcej niż
dziś nasze doktory.
:-)
Pozdrawiam autopsyjnie
skryba

34. Data: 2005-02-16 21:40:15

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2005-02-16 21:42, Użytkownik skryba ogrodowy napisał :

> I po raz kolejny potwierdzi sie, że nasze prababki lecząc ziołami, bez
> udziału utytulowanych spod znaku eskulapa, wiedziały lepiej i więcej niż
> dziś nasze doktory.

Tombak w swoich ksiazkach podaje recepty babek i wcale sie z nich nie
smieje .
pozdrawiam, Barbara

35. Data: 2005-02-16 22:53:18

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> I po raz kolejny potwierdzi sie, że nasze prababki lecząc ziołami, bez
> udziału utytulowanych spod znaku eskulapa, wiedziały lepiej i więcej niż
> [...]

Zachęcam do przeczytania: Jak wiedźma Agrypicha znachorstwa mnie uczyła.
Książkę napisała jej uczennica, lekarka.
Receptura była wkuwana na pamięć, w formie wierszyka,nie było żadnej
dowolności w leczeniu. I jeszcze Historie ziołowe.
Pozdrawiam.Mirzan

huernia
zapraszam do mojego ogrodu
Tulipany