mrówki w drzewie - gorąca prośba o pomoc

1. Data: 2004-06-01 19:07:33

Temat: mrówki w drzewie - gorąca prośba o pomoc
Od: "agunia" <a...@w...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam i pytam:)
na działce mam jesion, dość duży (tak z 8 m wysokości i ze 30 cm średnicy
pnia na wyskości ok 1m). Problem jest w tym, że poprzedni właściciel usunął
wyrastające z pnia prawie przy samej ziemi (ok 5-20 cm od ziemi) inne
drzewo - średnica ok 5-7 cm. Domyślem się ze to było inne drzewo niejako
obrastane przez ten jesion, gdyż po pierwsze nie wygląda mi to na gałąź, a
po drugie ten kikut który wystaje z pnia nie jest z pniem zrośnięty. I tu
jest cały pies pogrzebany. Po bliższym przyjrzeniu się sprawei dostrzegłem,
że w jesionie wokół tego kikuta jest szczelina (z bliska nie za ładnie to
wygląda) na dodatek z drzewa wychodza mrówki. Dla pełnego obrazu dodam, że
to mijsce jest zlokalizowane dokładnie od połnocy więc bardzo często jest
mokre,/wilgotne. Działka jest na wsi więc poprzedni gospodarz jak mu to
wyrastające drzewko przeszkadzło po prostu je obciał piłą na równo z pniem
jesiona i oczywiści niczym nie zabezpieczył. Nie mam bladego pojecia kiedy
to miało miejsce ale wygląda mi to na starą sprawę.
Co można zrobić, żeby uratować jesion?
I dodatkowe pytanie ile taki jesion może mieć lat - miejsce słoneczne -
gleba mocno gliniasta.
Jeśli potrzeba mogę podesłać zdjęcie na priv.

pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedzi

grzegorz

2. Data: 2004-06-01 22:11:15

Temat: Re: mrówki w drzewie - gorąca prośba o pomoc
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co można zrobić, żeby uratować jesion?

Umiera ?

> I dodatkowe pytanie ile taki jesion może mieć lat - miejsce słoneczne -
> gleba mocno gliniasta.

Strzelam ! 50 lat.

> Jeśli potrzeba mogę podesłać zdjęcie na priv.

> pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedzi
>
> grzegorz

Pozdrawia boletus

3. Data: 2004-06-02 20:53:52

Od: "agunia" <a...@w...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "boletus" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> Umiera ?

> Strzelam ! 50 lat.

Nie jestem specjalistą od drzew ale wydaje mi się, że na razie chyba nie
umiera, chociaż w zeszlym roku dość wczesnie zrzucil liście a w tym roku
dość późno liście się pojawiły (ale to chyba przez tę zimną wiosnę). Ponadto
zauważyłem ze sporo gałęzi ma uschniętych/zdrewniałych ale jeciony tak chyba
wlasnie mają. Boję się jednak ze prędzej czy pożniej drzewo może zacząć
powoli umierać bo to mijesce za dobrze nie wygląda. A nie chcialbym pozbawic
sie drzewa ktore ma kilkadziesiat lat i jest w zasadzie jedynym tak duzym
drzewem na dużej wiejskiej działce (ok 4000 m). Stąd moaj prośba

grzegorz

4. Data: 2004-06-02 21:02:59

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sie drzewa ktore ma kilkadziesiat lat i jest w zasadzie jedynym tak duzym
> drzewem na dużej wiejskiej działce (ok 4000 m). Stąd moaj prośba

Przyślij to foto na priv.

Zobaczymy.

Pozdrawia robotnie boletus

5. Data: 2004-06-03 18:39:07

Od: botanic <u...@N...botanik.pl> szukaj wiadomości tego autora

hej
pytanie zasadnicze:
czy przez to wyciecie, drzewo zostal zranione?
Jesion jest gatunkiem tzw pierscieniowo-naczyniowym - czyli ogolnie jego
system przewodzacy to bardzo szerokie i dluuuugie naczynia. Jest to
niezwykle efektywny sposob transportu ale i ryzykowny. Kazda rana
powoduje bezpowrotne wylaczenie calej linii transportowej (najczesciej
przez zapowietrzenie) i tak np. wbijajac gwozdz w takowy pien, zdycha (w
zaleznosci od skretu wlokien) jakas galazka i jakis korzen.
Przeslij mi fotke na priva to sie obaczy...
botanic

ogrod Jacka
Ranking za maj
do mirzan