odliczenie od podatku

11. Data: 2007-02-01 14:53:19

Temat: Re: odliczenie od podatku
Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dawa" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
news:epsrlk$ln9$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Ale mi chodzi o własny wkład czyli te 10 % które ja dołożyłam z własnej
> kieszeni ?
Bardzo łatwo do odpowiedzi na to pytanie dojść :).
Wystarczy sobie odpowiedzieć na pytanie: czy mogę sobie odliczyć od podatku
kwotę darowaną mi przez Państwowy Fundusz?
Jeśli to nie da rezultatu, to proponuję uważne przeczytanie odpowiedzi
udzielonych na pytanie tego wątku :).

Zdrówko!
--
Zbig A Gintowt

12. Data: 2007-02-02 09:21:43

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...kropka.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 01.02.2007 09:32, użytkowniczka/użytkownik Zbigniew Andrzej Gintowt
napisała/napisał (niepotrzebne skreślić):

> Użytkownik "Koola" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
> Najlepszą okolicznością jest chyba rozliczenie roczne podatku dochodowego.

Tak, ale pod jakim paragrafem można ten komputer odliczyć od dochodu ??

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

--
"Serce rozważne szuka mądrości, usta niemądrych sycą się głupotą."
(Prz 15:14)

13. Data: 2007-02-02 09:49:46

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Kruszniewski" <j...@p...kropka.pl> napisał w
wiadomości news:epuvsb$mh2$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Tak, ale pod jakim paragrafem można ten komputer odliczyć od dochodu ??
=======
"Paragrafy" czy raczej artykuły ustawy już podałem. Co się tyczy rozliczenia
podatku za 2006 rok wydatki objęte ulgami rehabilitacyjnymi wyszczególniamy
w części B formularza PIT/O rubryka 15 albo 16, a potem kwotę z rubryki 26
albo 27 (suma odliczeń) przenosimy do odpowiedniego formularza rozliczenia
rocznego zgodnie z objaśnieniem do tych rubryk (26 albo 27). Uwaga:
odliczenie ulgi za dostęp do Internetu rozpoczynamy również od tego
formularza (rubryki 19 albo 20).
Przepraszam Jacek że tak szczegółowo, ale może przyda się to jeszcze komuś
mniej zorientowanemu. Mam nadzieję, że o to Ci chodziło w pytaniu?

Zdrówko!
--
Zbig A Gintowt

14. Data: 2007-02-02 09:50:16

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...kropka.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 01.02.2007 09:27, użytkowniczka/użytkownik Zbigniew Andrzej Gintowt
> [...]
> wydatki współfinansowane przez PFRON, a więc siłą rzeczy należące do
> kategorii zakupów wymienionych w ust.1 punkt 6 art.26 ustawy o podatku
> dochodowym osób fizycznych. Wszelkie zakupy dokonane w ramach akcji
> programowej PFRON "Pegaz" zgodne są z charakterystyką wydatków o których
> mowa w ust.1 punkt 6 prawa podatkowego. W związku z tym odpowiedź na
> zadanie pytanie brzmi: zakup komputera nabytego w ramach akcji "Pegaz"
> PFRON można odliczyć od dochodu do opodatkowania od poczatku istnienia
> akcji "Pegaz" w części nie pokrytej przez Fundusz.

Ja się z tym nie zgodzę, będą jak Urząd Skarbowy :-D, i będę
restrykcyjnie interpretował:

Nie wiem, czy komputer nie jest sprzętem gospodarstwa domowego, bo
jeżeli Urząd Skarbowy uzna że tak (a w tej chwili komputer spokojnie
można tak zaliczyć, bez żadnych problemów natury prawnej), to w myśl
ust. 7a punkt 3):
"3) zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi
technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie
czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z
niepełnosprawności, _z_wyjątkiem_sprzętu_gospodarstwa_domowego_,"
_nie_można_tego_odliczyć_ :-(

a Ustęp 7b dotyczy praktycznie całości wydatków rehabilitacyjnych,
wyszczególnionych a Ustępie 7a (czyli turnusy, rehabilitacja, sprzęt
rehabilitacyjny i pomocniczy). A PFRON nie ma komisji lekarskiej, która
by podbiła pieczątką, że jest to sprzęt rehabilitacyjny lub ułatwiający
wykonywanie czynności życiowych.

Jest wyjątek, jak komputer jest specjalistycznie dostosowany dla osoby
niepełnosprawnej, inaczej są wielkie wątpliwości.

Dodatkowo taki komputer powinien mieć numer PKWiU na fakturze -
wskazujący że jest to sprzęt rehabilitacyjny lub że nie jest to sprzęt
gospodarstwa domowego.

Ja nie odliczałbym tego od dochodu, za duże ryzyko interpretacyjne :-).

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

15. Data: 2007-02-02 09:51:01

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...kropka.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 02.02.2007 10:49, użytkowniczka/użytkownik Zbigniew Andrzej Gintowt

tak i się do tego odniosłem :-)

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

16. Data: 2007-02-02 11:27:16

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Kruszniewski" <j...@p...kropka.pl> napisał w
wiadomości news:epv1no$rpu$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Ja się z tym nie zgodzę, będą jak Urząd Skarbowy :-D, i będę restrykcyjnie
> interpretował:
================
Masz do tego całkowite prawo. Żyjemy podobno w wolnym kraju.
================

> [...]
> rehabilitacyjny i pomocniczy). A PFRON nie ma komisji lekarskiej, która by
> podbiła pieczątką, że jest to sprzęt rehabilitacyjny lub ułatwiający
=================
Jacek, jeśli nie wiesz, to pewnie możesz w jakiś sposób upewnić się. Jeśli
natomiast negujesz rehabilitacyjną rolę komputera fundowanego w ok. 90%
przez PFRON, to musi z tego wynikać niezgodna z prawem działalnośćPFRON przy
realizacji programu "PEGAZ" w obszarze B i co ciekawe od 2003 roku (bodajże
pierwszy rok tego programu) nikt nie wpadł na to, że dofinansowywanie
sprzętu gospodarstwa domowego jakim jest Twoim zdaniem komputer, nie ma nic
wspólnego z zakupem sprzętu rehabilitacyjnego. PFRON nie ma komisji
lekarskiej, to prawda, ale żaden wniosek o dofinansowanie zakupu komputera
nie może być nawet rozpatrywany nie mówiąc o akceprtacji, jeśli nie ma
załącznika w postaci świadectwa lekarskiego. Ponadto do programu "Pegaz"
kwalifikują się jedynie ON o ściśle określonych w regulaminie tego programu
ograniczeniach.
=================

> Jest wyjątek, jak komputer jest specjalistycznie dostosowany dla osoby
> niepełnosprawnej, inaczej są wielkie wątpliwości.
=================
Całkiem specjalistyczne dostosowanie komputera występuje w przypadku osób
niewidomych, ale to już inny program PFRON ( HOMER).
W ramach programu PEGAZ nie jest wykluczony zakup oprzyrządowania
specjalistycznego np. klawiatur albo urządzeń wskazujących w przypadku ON
które takich pomocy potrzebują, ale nie zmienia to w zasadniczy sposób
funkcji spełnianych przez komputer jako taki (nawet jeśli w dalszym ciągu
będziemy uznawali go za sprzęt gospodarstwa domowego).
=================

> Dodatkowo taki komputer powinien mieć numer PKWiU na fakturze - wskazujący
> że jest to sprzęt rehabilitacyjny lub że nie jest to sprzęt gospodarstwa
> domowego.
=================
Chętnie dowiedziałbym się w jakich przepisach prawa taki wymóg jest
wyszczególniony (nie interesuje mnie opinia pani Zosi z urzędu skarbowego)
:).
=================

> Ja nie odliczałbym tego od dochodu, za duże ryzyko interpretacyjne :-).
=================
Ja natomiast odliczyłbym, jeśli tylko PFRON przyznałby mi taki sprzęt
(oczywiście jedynie w części zapłaconej z własnej kieszeni). By mieć 100%
pewność zwróciłbym się pisemnie do oddziału PFRON o potwierdzenie, że zakup
komputera w ramach programu PEGAZ należy do kategorii zakupów środków
rehabilitacyjnych.
Szybkie wyliczenie, przy założeniu że zakupiono komputer za 5000 zł, przy
udziale własnym 10%, daje kwotę odliczenia podatkowego ok. 95 zł.
Jednakże w przypadku ON posiadających orzeczenia o najwyższym stopniu
niepełnosprawności (3 odmiennie brzmiące określenia) i niewielkim dochodzie,
a co za tym idzie niezbyt dużej kwocie podatku do zapłacenia, może okazać
się, że uwzględnianie niektórych odliczeń nie ma sensu, bowiem i tak nie ma
ich od czego odliczyć.

Zdrówko!
--
Zbig A Gintowt

17. Data: 2007-02-02 14:38:20

Od: "Mariola" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Andrzej Gintowt"

ciach.......

--

Panie Zbigniewie BRAWO !
lubie czytac pana wypowiedzi

Pozdrawiam Mariola

18. Data: 2007-02-02 16:00:36

Od: "Sylwi@" <eskape@dziwny_jest_ten_swiat_ o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@w...pl> napisał w
wiadomości news:epv76l$1or$1@inews.gazeta.pl...
> Użytkownik "Jacek Kruszniewski" <j...@p...kropka.pl> napisał
> w wiadomości news:epv1no$rpu$1@nemesis.news.tpi.pl...

[....]
> [...]
> Szybkie wyliczenie, przy założeniu że zakupiono komputer za 5000 zł, przy
> udziale własnym 10%, daje kwotę odliczenia podatkowego ok. 95 zł.

Dzień dobry,
Czytam z zainteresowaniem ten wątek i widzę, jak wiele zależy od
interpretacji.
Jednak wszystko to dotyczy programu PEGAZ, natomiast dużo więcej osób
otrzymało dofinansowanie w wysokosci 80% ( przy 20% udziału własnego) do
zakupu urządzeń z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się. Te osoby
dofinansowanie otrzymały z MOPS choć faktury noszą pieczątki, że zostały
opłacone ze środków PFRON.
Jak się interpretacja prawa podatkowego ma do takich osób?

--
do usłyszenia
Sylwi@

19. Data: 2007-02-02 17:20:02

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...kropka.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2007-02-02 12:27, użytkowniczka/użytkownik Zbigniew Andrzej Gintowt
napisała/napisał (niepotrzebne skreślić):

> ================
> Masz do tego całkowite prawo. Żyjemy podobno w wolnym kraju.
> ================

niby tak :-)

> =================
> Jacek, jeśli nie wiesz, to pewnie możesz w jakiś sposób upewnić się.

Najlepiej wystosowując zapytanie do Urzędu Skarbowego w sposób
oficjalny, i sądzę że to by była najlepsza droga do rozstrzygnięcia
sporu czy komputer, który dofinansowuje PFRON (jest pomocny jako
narzędzie techniczne ułatwiających wykonywanie czynności życiowych) nie
jest zarazem sprzętem gospodarstwa domowego.

Bo to że ułatwia, to i PFRON i my wiemy, dlatego PFRON może coś takiego
dofinansowywać. Ale ...

No właśnie to ale, czy jest sprzętem gospodarstwa domowego czy nie jest?

> [...]
> na to, że dofinansowywanie sprzętu gospodarstwa domowego jakim jest
> Twoim zdaniem komputer, nie ma nic wspólnego z zakupem sprzętu

Nie neguję roli komputera w tym stylu. Mam tylko ogromne wątpliwości czy
nie jest to sprzęt gospodarstwa domowego. Powiem tak, skoro tak, to czy
elektryczny otwieracz do konserw dla ludzi z dysfunkcją dłoni ,może być
odliczony czy nie. Otwieranie konserw jest bardziej ważne niż surfowanie
po necie, bo trzeba jeść.

I tutaj nasuwa się myśl. Po prostu to powinno określać co dla kogo czym
jest ustawa regulująca orzecznictwo o niepełnosprawności, w której
spokojnie można by zapisać, w jakim przypadku co jest, a co nie jest
urządzeniem i narzędziem technicznym niezbędnym w rehabilitacji oraz
ułatwiającym wykonywanie czynności życiowych. Dla mnie ten otwieracz do
konserw jest takich narzędziem.

> [...]
> sposób funkcji spełnianych przez komputer jako taki (nawet jeśli w
> dalszym ciągu będziemy uznawali go za sprzęt gospodarstwa domowego).

Jeżeli uznamy komputer za sprzęt gospodarstwa domowego to
_nie_można_kosztów_odliczyć_od_podatku_.

> [...]
> Chętnie dowiedziałbym się w jakich przepisach prawa taki wymóg jest
> wyszczególniony (nie interesuje mnie opinia pani Zosi z urzędu

Kupując sprzęt ortopedyczny i rehabilitacyjny zauważysz, że ma on stawkę
7% podatku od towarów i usług (VAT), np. wg załącznika do ustawy o VAT:
ZAŁĄCZNIK NR 3
Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawka podatku w wysokości 7%
==========
93. 29.56.12-50.73 Maszyny poligraficzne do pisma Braille'a
94. 30.01.12-00.31 Maszyny do pisania dla niewidomych
95. 30.02.16-00.10 Urządzenia komputerowe do pisma Braille'a (dla
ociemniałych)
101. 33.10.17 Sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy
ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne;
protezy innych części ciała, gdzie indziej nie
sklasyfikowane
102. 33.10.18 Aparaty słuchowe; stymulatory serca; ich części;
części i akcesoria protez i przyrządów
ortopedycznych, gdzie indziej nie sklasyfikowane
103. 33.40.11 Soczewki kontaktowe; soczewki okularowe ze szkła;
soczewki okularowe z innych materiałów
104. 35.43.11 Wózki inwalidzkie
106. bez względu
na symbol PKWiU Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach
medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w
pozostałych pozycjach załącznika
108. bez względu
na symbol PKWiU Publikacje w alfabecie Braille'a, jeżeli z uwagi na
formę w całości przeznaczone są dla użytku osób
niewidomych i słabowidzących, oraz urządzenia do
zapisywania i odczytywania tekstów w alfabecie
Braille'a

aby dodać wiarygodności to jest też mowa o usługach leczniczych (turnusy
rehabilitacyjne, opłaty sanatoryjne):
152. ex 85 Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
- wyłącznie świadczone przez instytucje, których
usługi te nie są zwolnione od podatku

I aby rower do ćwiczeń mógł być rehabilitacyjnym w tym sensie, musi być
zarejestrowany jak wyrób medyczny i przejść jakieś tam atesty. Dlatego w
ofertach typu MACRO lub SELGROS część rowerków ma 22% a część 7% :-).

Dlatego komputer nie może być tak wprost zaliczony jako sprzęt
rehabilitacyjny tylko jako ułatwiający wykonywanie czynności życiowych.

> [...]
> 100% pewność zwróciłbym się pisemnie do oddziału PFRON o potwierdzenie,
> że zakup komputera w ramach programu PEGAZ należy do kategorii zakupów

Lepiej do Urzędu Skarbowego :-)
Oni mają obowiązek zinterpretować taką sytuację i ta interpretacja od
kilku lat powinna być wiążąca na terenie całego kraju.

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

20. Data: 2007-02-02 18:45:46

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Kruszniewski" <j...@p...kropka.pl> napisał w
wiadomości news:epvs2u$6qm$1@nemesis.news.tpi.pl...

..............(ciach)...............

Widzę Jacek, że solidnie napracowałeś się, by uzasadnić wiernopoddańczość
wobec US i to za wszelką cenę.
Żeby nie rozwlekać przytoczę expressis verbis treść ustępu 7b, art. 26
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

7b. Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu,
jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego
funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu
Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone
podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo
sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega
różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną)
z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Ostatnie zdanie tego ustępu wyjaśnia wszystko i nie potrzeba żadnych
dywagacji na temat czy coś można odliczyć, czy nie. PFRON nie dofinansowuje
zakupów "sprzętu gospodarstwa domowego", zwłaszcza w swoich programach
celowych. Rodzaje wydatków wymienione w ust. 7a można interpretować
(różnie), jeśli jednak jakiś wydatek został dofinansowany z funduszy
wymienionych w ust.7b, to nie musimy silić się na odgadywanie czy jest on
zgodny i z którym punktem ust. 7a. (Co było do udowodnienia :) ).

W treści tego ustępu kryje się również odpowiedź na pytanie Sylwii.
Finansowanie potrzeb ON przez MOPR, MOPS lub tp. to ten sam fundusz tyle, że
zazwyczaj udział własny wzrasta do 20% (w przypadku bezpośrednich
dofinansowań PFRON wynosi on ok. 10%). Mam nadzieję Sylwio, że nie
pogniewasz się, że odpowiadam Ci przy okazji polemiki z Jackiem. O kontakcie
z Tobą i Bogusią nie zapomniałem, ale czekam momentu kiedy będę miał trochę
spokoju.

Przy okazji dziękuję pięknie Pani Marioli za dobre słowo :)

Zdrówko!
--
Zbig A Gintowt

Pity 2006