Re: pomocy: (do fizyków) Czy to jest poprawna definicja?

Data: 2003-05-13 11:09:44
Temat: Re: pomocy: (do fizyków) Czy to jest poprawna definicja?
Od: M...@f...edu.pl (Marek Pawłowski)

maryla wrote:

>A pagórek ma wierzchołek?
>
>ze strony wiem.onet.pl: "Pagórek, rodzaj wypukłej formy powierzchni Ziemi, w
>postaci wzniesienia, wyraźnie wyodrębniającego się w terenie, dzięki
>znacznemu nachyleniu stoków. Pagórek posiada zaokrąglony wierzchołek, do
>kilkuset metrów średnicy i od kilku do parudziesięciu metrów wysokości."

To może jeszcze dla wyjaśnienia, choć głowy za to nie dam, że mam rację
w sensie
historycznym: Otóż idealnym zwierciadłem skupiającym lub rozpraszającym
nie jest
fragment sfery, ale fragment paraboloidy obrotowej. Promienie równoległe
odbite od
wewnętrznej części sfery tylko w przybliżeniu przecinają się w jednym
punkcie.
Ich niedokładne zbieganie nazywa się aberracją. Wady tej nie ma paraboloida.
Dlatego np. anteny satelitarne są paraboliczne, a nie sferyczne.
Podobnie zwierciadła
w wielkich i małych teleskopach, a także w reflektorach. Paraboloida (w
przeciwieństwie
do sfery) ma rzeczywiście wyróżniony punkt na swej powierzchni i także
matematycy
nazywją go wierzchołkiem. Przeniesienie tego pojęcia na zwierciadła
sferyczne jest
pewnym nadużyciem, ale w części literatury tak już się przyjęło.

Pozdrawiam,

MP

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.edukacja