porownanie stopni naukowych polskich i zagranicznych.

1. Data: 2004-03-07 16:32:28

Temat: porownanie stopni naukowych polskich i zagranicznych.
Od: "starcom" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Szukam i znalezc nie moge, jakiegos porownania polskich stopni naukowych i
ich swiatowych (zwlaszcza amerykanskich) odpowiednikow. Ma ktos moze takowe,
albo zna stronke z jakims porownaniem?

Pozdrawiam
starcom

2. Data: 2004-03-07 18:16:48

Od: Marcin Maj <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

starcom wrote:
> [...]
> ich swiatowych (zwlaszcza amerykanskich) odpowiednikow. Ma ktos moze takowe,

Nie jestem do końca pewien ale to chyba jakoś tak:
najpierw aglik/amerykanin po Collage'u zdobywa tzw. stopień (a degree).
To odpowiednik naszego licencjatu.
Większość kończy na tym etapie, bo stopień magistra (master), to już
studia uniwersyteckie kojarzone na zachodzie raczej z dalszą pracą naukową.
Tak więc:
a degree - licencjat
master - magister (już po uniwersytecie)
doctor - chyba jasne że doktor.
profesor - bez komentarza.

Pamiętaj, że stopnie naukowe wywodzą się jeszcze ze średniowiecza.
Kościół i uczelnie wyższe mają prawie nizmienioną chierarchię od tamtych
czasów, tak więc różnice w różnych krajach są niewielkie.

Pozdrawiam :-)

3. Data: 2004-03-07 19:15:53

Od: "starcom" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Kościół i uczelnie wyższe mają prawie nizmienioną chierarchię od tamtych
> czasów, tak więc różnice w różnych krajach są niewielkie.

No tak, ale np w Stanach studia na mastera trwaja dluzej niz w Polsce na mgr
(tak slyszalem) i dlatego nie chca uznawac naszych mgr. Poza tym slyszalem,
ze na zachodzie jest cos takiego jak Ph.D. i nie mam pojecia czy to po
prostu odpowiednik naszego doktora czy cos innego, bo z "dr" tez sie
spotkalem na zagranicznych stronach i nie wiem jak to do konca ugryzc.
Dlatego szukam jakiegos dokladnego zestawienia, albo chociaz opisu po
angielsku. Ale wielkie dzieki :)

Pozdrawiam
starcom

4. Data: 2004-03-07 23:39:36

Od: "Janusz Dunin" <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Phd to doktorat; - o ile wiem to skrot od filosophy doctorate- kiedys
filozofia byla jedyna i podstawowa dziedzina nauki i nazwa ta jest
tradycyjna i obecnie dotyczy wszystkich doktoratow a nie tylko z filozofii;
to co pisali inni zgadza sie; dodam ze w USA profesor to nie tytul jak w
Polsce a stanowisko; czyli jest sie nim od mianowania do odwolania; potem
bywa ze niektorzy pisza na wizytowkach Profesor in the past czyli byly
profesor;
no i nie ma tam habilitacji
a propos - slyszalem ze i u nas ma zostac zniesiona habilitacja; czy slyszal
ktos z was o tym
Janusz
Użytkownik "starcom" <s...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:c2fsd3$mg4$1@sunflower.man.poznan.pl...

5. Data: 2004-03-09 11:16:18

Od: "K.P." <k...@p...uni.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Phd to doktorat; - o ile wiem to skrot od filosophy doctorate- kiedys
> filozofia byla jedyna i podstawowa dziedzina nauki i nazwa ta jest

zgadzam sie, nie wiem tylko czy nie ma rozroznienia na doktorow nauk
przyrodniczych i humanistycznych, bo takie rozroznienie jest w przypadku
magistrow:
MSc - Master of Science
MA - Master of Art

> [...]
> profesor;
> no i nie ma tam habilitacji
> a propos - slyszalem ze i u nas ma zostac zniesiona habilitacja; czy

tez o tym slyszalam, ale poki co, to chyba tylko pobozne zyczenia- u nas
kariera naukowa jest hierarchiczna, a tytul profesora belwederskiego
dozywotni, co sprzyja stagnacji (brak pozniejszej weryfikacji osiagniec), a
jak masz hab. to kiedys zostaniesz Prof. Na zachodzie wykazujesz sie ciagle.
U nas w nauce rzadza Profesorowie, dlaczego wiec by mieli kopac dolki pod
soba?
Kasia

6. Data: 2004-03-09 16:56:55

Od: "niuton" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Otóż to!
pozdrawiam
AR

7. Data: 2004-03-09 18:21:50

Od: "Janusz Dunin" <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

licze na to bardzo bo nie bardzo umiem lizac dupe nomenklaturowym
profesorom - a zdecydowana wiekszosc to tacy; moze ich jakos zmusi jakas
Europa czy swiat - na ich logike nie licze bo faktycznie to kasta z zoltymi
papierami
Janusz

Proszę o opini
plan wynikowy - Moja Szkoła, Ekoludek