potas

1. Data: 2004-08-08 21:43:58

Temat: potas
Od: "green" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanie.
Czym moze byc spowodowany nagly spadek potasu??
Dziekuje z gory za odpowiedzi.

2. Data: 2004-08-09 05:17:14

Temat: Re: potas
Od: "C.Jola" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "green" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> Mam pytanie.
> Czym moze byc spowodowany nagly spadek potasu??
> Dziekuje z gory za odpowiedzi.

Przyczyn jest bardzo wiele - podam Ci najczęstsze:
dieta ubogopotasowa, bieguki, wymioty,kwasica (w tym i cukrzycowa), zabiegi
na przewodzie pokarmowym, nadużywanie środków
przeczyszczających.................
no i oczywiście cała grupa leków, w tym w szczególności diuretyki, niektóre
antybiotyki, hormony kory nadnerczy.
--
Jola
Nakarm głodne dziecko

3. Data: 2004-08-09 08:46:08

Od: "Renia" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Przyczyn jest bardzo wiele - podam Ci najczęstsze:
> dieta ubogopotasowa, bieguki, wymioty,kwasica (w tym i cukrzycowa),

co do kwasicy to sie nie zgodze, bo spadek ph we krwi powoduje wymiane jonów
H+ z przestrzeni zewnątrzkomórkowej na K+ wewnatrzkomórkowy ,co w
konsekwencji prowadzi do wzrostu poziomu potasu we krwi= HIPERKALIEMII
W zasadowicy sytuacja jest odwrotna, czyli następuje spadek potasu we krwi.

> Czym moze byc spowodowany nagly spadek potasu??

nagły spadek potasu we krwi na pewno nie powoduje dieta ubogopotasowa,
biegunki ,srodki przeczyszczające.
to wszystko prowadzi do hipokaliemi, ale powoli.
natomiast np. ostra niwydolność nerek w fazie wielomoczu, podawanie insuliny
chorym w śpiączce cukrzycowej lub zasadowica moga spowodować gwałtowne
obnizenie potasu we krwi.

Renia

4. Data: 2004-08-09 11:32:33

Od: "C.Jola" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Renia" <r...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> konsekwencji prowadzi do wzrostu poziomu potasu we krwi= HIPERKALIEMII
> W zasadowicy sytuacja jest odwrotna, czyli następuje spadek potasu we

Dobrze, dobrze..... Ale zastanów się nad różnymi mechanizmami kwasicy.....
(podpowiedź: co było pierwsze -jajko czy kura)

> nagły spadek potasu we krwi na pewno nie powoduje dieta ubogopotasowa,
> biegunki ,srodki przeczyszczające.
> to wszystko prowadzi do hipokaliemi, ale powoli.

Widziałaś kiedyś dziecko z biegunką? Szczególnie małe dziecko?
Gwarantuję ci, że nawet po 12 h intensywnej biegunki będzie miało
skandalicznie niski potas.

> podawanie insuliny
> chorym w śpiączce cukrzycowej

czyli jednak w kwasiczej śpiączce cukrzycowej mamy niski potas :P
--
Jola
Nakarm głodne dziecko

5. Data: 2004-08-09 14:12:47

Od: "Renia" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dobrze, dobrze..... Ale zastanów się nad różnymi mechanizmami kwasicy.....
> (podpowiedź: co było pierwsze -jajko czy kura)

owszem mechaniżmy kwasicy sa rózne, ale nadmiar jonów H+ we krwi organizm
stara sie wyrównać wymieniając go na K+( podpowiedz : tak jest w kwasicy ,
taki jest jeden z rodzajów mechanizmów kompensacyjnych).
I jeszcze dla przypomnienia : nie zastanawiamy sie tutaj nad patomechanizmem
kwasicy, bo nie takie było pytanie wyjściowe......

> Widziałaś kiedyś dziecko z biegunką? Szczególnie małe dziecko?
> Gwarantuję ci, że nawet po 12 h intensywnej biegunki będzie miało
> skandalicznie niski potas.

co do biegunek u małych dzieci i starszych osób zgadzam sie, masz racje,
moga doprowadzic b.szybko do zaburzen gospodarki wodno-elektrolitowej,
jednak dieta ubogopotasowa i srodki przeczyszczajace spowoduja powolny
spadek potasu we krwi.

> czyli jednak w kwasiczej śpiączce cukrzycowej mamy niski potas :P

Wyjsciowo nie mamy niskiego potasu w kwasiczej śpiaczce cukrzycowej!!!!!
możemy jatrogennie do tego doprowadzić zbyt szybko podajac insuline, nie
uzupełniajac jednoczesnie potasu ( w kwasicy hiperkaliemia nie jest
spowodowana nadmierna podaza tego jonu czy upośledzonym usuwaniem nadmiaru,
ale przemieszczeniem potasu z komórek do przestrzeni zewnątrzkomórkowej ,
który szybko wnika do komórek w trakcie leczenia .Co nie zmienia faktu, ze
podwyższony poziom potasu we krwi w kwasicy nazywa sie HIPERKALIEMIĄ
myśle ,ze powtórka z gospodarki mineralnej i kwasowo zasadowej komuś by sie
sprzydała :P

Renia

6. Data: 2004-08-09 19:15:12

Od: "C.Jola" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wyjsciowo nie mamy niskiego potasu w kwasiczej śpiaczce cukrzycowej!!!!!

Prawda i nie. Mamy względą hiperkaliemię - która juz po stosownym
nawodnieniu staję sie hipokaliemią.
Czyli de facto mamy niedobór potasu - który pogłębiamy insuliną, płynami,
czasem, gdy są wskazania i natrium bicarbonicum. Dlatego lecząc chorego
suplementujemy potas - bo mamy wyjściowo maskowaną hipokaliemię.

Troszkę praktyki, zamiast podręczników...........

--
Jola
Nakarm głodne dziecko

7. Data: 2004-08-09 20:04:30

Od: "green" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

dziekuje wam bardzo za odpowiedzi:)
w sumie pasuje mi tylko ta dieta uboga w potas w moim przypadku
:)pozdrawiam

8. Data: 2004-08-10 14:48:27

Od: "Renia" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Prawda i nie. Mamy względą hiperkaliemię -

o tym własnie pisałam
.

> Troszkę praktyki, zamiast podręczników...........

moim zdaniem kazdy lekarz praktykujacy powinien od czasu do czasu zaglądać
do ksiązek, dla dobra pacjenta.............:)

pozdrawiam
Renia

oddawanie krwi
Dawca immunizowany