Re: pranie puchu

From: Ikselka <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.rec.robotki-reczne
Subject: Re: pranie puchu
Date: Wed, 17 Dec 2008 19:48:24 +0100

Dnia Wed, 17 Dec 2008 16:40:17 +0100, Krycha napisał(a):

> Przymierzam się do wyprania puchu ze starej kołdry, przed zrobieniem nowej.
> I zastanawiam się czy nie narobię sobie kłopotu oraz zmarnuję puch.
> Czy któraś z Was ma doświadczenie w tym zagadnieniu?
> Jeżeli jednak prać, to czekać do lata, czy teraz, gdy grzeją kaloryfery?
>
> Pozdrawiam Krycha.

W książce dla dobrych gospodyń ;-) czytałam gdzieś, aby taki puch przesypać
do płóciennego worka (chodzi o bardziej przepuszczalną dla brudu tkaninę,
niz tkanina wsypowa), zaszyć ten worek dokladnie i włożyc do pralki,
nastawić delikatne pranie w płynie do prania delikatnych tkanin. Bez
wirowania. Powtórzyć cały cykl płukania. Nie dodawać płynu zmiękczającego
ani antyelektrostatycznego. Po zakończeniu ostatniego płukania włączyć
osobno samo wirowanie, w miarę możliwości pralki na najwyższe obroty.
Wsyp uprać osobno, oczywiście po dobrym wytrzepaniu go z resztek pierza na
zewnątrz domu (ptaszki będa je miały do gniazd, jeśli robi się to wiosną).

Technika przesypywania w obie strony: doszywamy (oczywiście ręcznie, bez
przesady) brzeg worka do brzegu rozprutego wsypu i przez to połączenie
przesypujemy pierze w tę czy tamtą stronę.

Mam trzy kołdry puchowe, którym przydałoby się odnowienie, ale z trzema to
chyba dam sobie spokój i jednak zawiozę do specjalnego zakladu - nie wiem,
gdzie mieszkasz, więc na wszelki wypadek poinformuję, że jest taki w
Skarżysku-Kamiennej. Moja sąsiadka korzystała, sama widziałam efekty -
ekstra, tyle mogę powiedzieć: pięknie wyprali puch, wymienili wsypy (piękne
tkaniny mają do wyboru), pięknie uszyli i przepikowali - za to wszystko (2
duże kołdry plus chyba 2 poduszki i jasiek gratis) sąsiadka zapłaciła
(jeśli dobrze pamiętam) cos ponad 200 zł. I jeszcze dołożyli jej pierza
(czy puchu) do dopełnienia poduszek. Zaraz po Świętach się wybieram.