przypkowska zupa cebulowa

1. Data: 2001-12-18 22:36:14

Temat: przypkowska zupa cebulowa
Od: "sassanach" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Cześc,
troche przekornie, bo to raczej nie na wigilie, ale moze dla kogos na zas
;-)

Pzrepis z tzw kuchni staropolskiej, smakuje i wyglada wlasnie w tym stylu,
jedyna wada to spora kalorycznosc ;-)

Pzrypkowska zupa cebulowa

chleb zytni - gdzies 3 - 4 kromki
cebula (spora)
maslo 50 g
rosolek typu konrek-winiarek albo na ambitnych tradycyjny wywar
smietana - kubek najlepiej 18stki
zoltka - 4 szt (ale wyjdzie w sumie tez bez nich, tylko bedzie troszke
"gorsza" )
galka muszkatolowa, sol, cukier

Kromki chleba rumienie na odrobinie masla. Na reszcie podsmazam drobno
posiekana cebule. Podlewam odrobina rosolku. Lacze te dwa skladniki i
jeszcze podlewam rosolkiem i gotuje to do miekkosci.
Dalej powinno sie staropolskim sposobem przectrzec zupke przez sito, ale ja
na skroty miksuje, efekt jest podobny.
Doprawiam i dodaje zaparzona odrobina plynu smietane i takowe zoltka.
( do rozbeltanych wlac troche goracej zupy i intensywnie wymieszac
trzepaczka). Wszystko razem lacze..
Podaje z grzankami z zoltym serem.

--
POzdrówka
Sassenach

1. Data: 2001-12-19 06:28:21

Temat: Re: przypkowska zupa cebulowa
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

sassanach <s...@p...fm> wrote:

> [...]
> smietana - kubek najlepiej 18stki
> zoltka - 4 szt (ale wyjdzie w sumie tez bez nich, tylko bedzie troszke

Skad wziales ten przepis? Nie jest to zaden przepis tzw. staropolski,
lecz wynaleziony calkiem niedawno, w XX wieku. Tadeusz Przypkowski
twierdzil, ze byl to przepis tradycyjny w jego rodzinie, ale wg. mnie
sam go wymyslil i glosil, ze to przepis starodawny, zeby pokazac, ze my
nie gorsi od Francuzow.

Przypkowska zupa cebulowa jest wiec przepisem nie tradycyjnym, tylko
autorskim i podajac przepis nie powini sie go raczej modyfikowac. A
oryginalny wyglada nastepujaco:

6 kromek zytniego RAZOWEGO chleba
6 duzych slodkich cebul
30 - 40 g masla
galka muszkatulowa, imbir, gozdziki, pieprz, sol, ewentualnie curry i
ewentualnie odrobina cukru
1 1/2 litra chudego rosolu wolowego

Cebule w palstrach podsmazyc na zloto, z chleba zrobic chrupiace
grzanki. Ugotowac w rosole, a gdy beda miekkie przetrzc przez geste
sito. Przyprawic korzeniami, podgrzac i podawac w glebokich czarkach.
Do tego Przypkowski poleca "ciasteczka" z kruchego ciasta z mielonym
kminkiem.

Wladyslaw

--
Wladyslaw Los

1. Data: 2001-12-19 12:43:02

Od: "sassanach" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisal w wiadomosci

> Skad wziales ten przepis?
przynioslam ten przepis z uczelni, mielismy zajecie z kuchni straopolskiej i
tam m.in probowalismy tej zupy. Podawala go prowadzaca, osoba specjalizujaca
sie w tym i piszaca na ten temat, "rodowodu" tej zupy nie sprawdzalam
osobiscie, jesli powidziano mi ze "staropolska" to nie mialam podstaw nie
wierzyc ...

> [...]
tradycyjny w jego rodzinie, ale wg. mnie sam go wymyslil i glosil, ze to
przepis starodawny, zeby pokazac, ze my nie gorsi od Francuzow.

Nie wiedzialam ( ja znam sie troszke na dawnym jedzeniu ale raczej od innej
strony, technik kulinarnych, produktow stosowanych etc ). A to co piszesz
zaciekawilo mnie niezle.

> Przypkowska zupa cebulowa jest wiec przepisem nie tradycyjnym, tylko
> autorskim i podajac przepis nie powini sie go raczej modyfikowac.

Jesli ja podalam jakas modyfikacje to nie jest ona moja, bo ja tego nie
wymyslalam. Robilismy to na uczelni i mi smakowalo, poprosilam wiec o
przepis na podstawie ktorego to bylo gotowane i robiec cos podobnego w domu.
I to wlasnie opisalam na grupie. To chyba nic zlego?

Czyje sie troche jak przy tablicy w szkole :-)))))))))

--
POzdrówka
Sassenach

1. Data: 2001-12-19 23:05:40

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

"sassanach" <s...@p...fm> a écrit dans le message news:
9vq3i5$1so$...@n...tpi.pl...

> Czyje sie troche jak przy tablicy w szkole :-)))))))))

I slusznie, czuj sie, czuj !!!

(czuwaj !)

Ewcia

--