Re: psychologia a psychiatria

From: " mema" <m...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: psychologia a psychiatria
Date: Wed, 7 Jan 2004 17:20:05 +0000 (UTC)

rovi <r...@g...pl> napisał(a):

> Zastanawia mnie czemu istnieja te dwie dziedziny .Czy jedna z nich nie
> wystarczyła by ?.

skoro istnieją tyle lat obok siebie, to znaczy, że prawdopodobnie jedna by
nie wystarczyła.

> Wydaje mi się że psychiatra zajmuje się pacjentem od strony bilogicznej jak
> lekarz
> natomiast psycholog od strony ludzkiej psychiki, terapie zwykłe(psycholog)
> kontra terapie farmakologiczne (psychiatra ....czy terapia zwykła z uzyciem
> środków farmakologicznych).

niekoniecznie kontra. czasem obok siebie, czasem zależnie, czaasem
niezależnie. czasem oddzielnie zupełnie.

> Czy może psychiatra używa jedynie terapii farmakologicznej ?.

niestety, w Polsce, nadal w większości sytuacji tak jest. niewielu
psychiatrów jest jednoczesnie psychoterapeutami>

> Czy psycholog jest okrojoną wersja psychiatry ?

nie. psycholog zajmuje sie wieloma innymi aspektami psychiki ludzkiej. mysle,
ze koledzy psycholodzy wyjasnia to lepiej. psychologia kliniczna, czyli ta,
która "zahacza" o psychiatrię, jest tylko jedna z dziedzin nauki, jaką jest
psychologia.

> Dlaczego miałbym iść do psychologa jeżeli mogę wybrać psychiatrę ?

Dlatego, ze czasem psychiatra Ci nie pomoze.
zreszta, moze oddzielę psychologa od psychoterapeuty, który zajmuje się
niefarmakologicznym leczeniem zaburzen w sferze psyche.

> Czemu mam wybierac mniejsze mozliwości terapi jeżeli mogę wybrac większe ?

pisząc "wieksze" masz na mysli to, co oferuje psychiatria? wieksze?? och,
nawet nie masz pojecia, jak bardzo sie mylisz twierdzac w ten sposob.
mozliwosci psychiatrii tak naprawde ograniczaja sie do leczenia psychoz. w
całej reszcie zaburzen są one znacznie bardziej ograniczone niz to, czego
moze dokonac sam pacjent- klient będa c w psychotarapii (zaburzenia tz.
nerwicowe, zaburzenia adaptacyjne, zab. osobowosci)

> . Natomiast
> psychiatra jest specjalistą który zajmuje sie cięższymi przypadkami w
> których sama terapia niewystarcza ?

ciezszymi..? hmm.. i tak i nie. psychiatra zajmuje sie chorobami
psychicznymi, czyli takimi, w których zaburzona jst biologia (chemia) mózgu.
leki tę chemię "poprawiają" lub nawet naprawiają. serdecznie odradzam
psychoterapię zamiast farmakoterapii w przypadku osoby chorej na
schizofrenie. chociaz wiem, ze są ludzie, którzy zajmują się tym, ponoc z
dobym skutkiem (w co osobiscie jako psychiatra i psychoterapeuta wątpie)
psychoterapia może pośrednio wpływac na zmiane "chemii mózgu", tak jak
posrednio wpływa na nasze samopoczucie wyrzut endorfin spowodowany
uprawianiem sportu lub orgazmem.

> czy niełatwiej było by zostawić jednego specjalistę ?

ho ho ho... jasne , ze tak. zastanawiam sie tylko, ile osób przeszłoby przez
proces kształcenia. oczywiscie, są osoby, które skonczyły medycynę i
psychologię, specjalizujac się w psychiatrii. są takze psychiatrzy-
psychoterapeuci. jak juz wspomniałam, niewiele jest takich osób a proces
kształcenia trudny, długotrwały i kosztowny.

mam nadzieje, że trochę rozjaśniłam Ci sytuację. mam nadzieję, ze koledzy-
psycholodzy dopełnia ten obraz.

pozdrawiam

mema