psychosynteza - cz. 1

1. Data: 2007-08-11 16:10:58

Temat: Re: psychosynteza - cz. 1
Od: Zachariasz Sikaj <w...@w...666> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Szewczyk wrote same pierdoly:

2. Data: 2007-08-12 11:14:24

Temat: psychosynteza - cz. 1
Od: Marcin Szewczyk <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Psychosynteza to w tej chwili mało znany w Polsce nurt psychologii,
którego założeniem jest harmonijny rozwój osobowości człowieka
poczynając od rozpoznania podstawowych popędów przy pomocy technik
psychoanalizy a kończąc na rozwinięciu świadomości "Wyższego Self".

Niniejsze opracowanie i następujące po nim teksty dotyczące
psychosyntezy będą oparte na książce "Psychosythesis" autorstwa twórcy
psychosyntezy dra Roberto Assagiolego. Opieram się na angielskojęzycznej
wersji tej książki, wydanej w 1975r przez Turnstone Books.

Ten nurt psychologii jest szczególnie wartościowy ponieważ daje
możliwość samodzielnej pracy nad sobą. Pomoc wykwalifikowanego terapeuty
czy trenera z pewnością jest przydatna ale można też wyruszyć w tę
wspaniałą podróż samemu. Zapewne jest to trudniejsze ale można zrobić
pierwszy krok. Wystarczy tylko chcieć. Natomiast wycieczka do
psychologa, zakładając że znalazłoby się takiego, który zna zasady
psychosyntezy, wymagałaby dodatkowo przełamania bariery strachu przed
przypisaniem przez innych ludzi etykietki "czubka". Tak to niestety
często jest odczytywane - psychologa potrzebuje ktoś kto ma nie po
kolei w głowie. Tymczasem psychosynteza jest skierowana także do tzw.
"przeciętnego Kowalskiego", który jednak tym różni się od innych
"przeciętnych", że chce żyć pełniej i bardziej świadomie.

Zanim zacznę przedstawiać poszczególne techniki psychosyntezy zapoznam
Cię z założeniami teoretycznymi tego nurtu.

Psychosynteza jak sama nazwa wskazuje jest próbą stworzenia spójnego
systemu psychologicznego, który dąży do uporządkowania różnych technik
psychologicznych w spójny zestaw służący rozwojowi osobistemu. Założenia
teoretyczne tego systemu to nie zasady wykute w kamieniu i nie należy
traktować ich jako stałych i niezmiennych. Raczej należy je traktować
jako hipotezy. Ich prawdziwość będziesz mógł sam zweryfikować na
podstawie Twojego osobistego doświadczenia - jeśli zdecydujesz się wejść
na tę drogę i wytrwasz w niej.

Ludzie czasem zadają sobie podstawowe pytanie: kim jestem? Typowe
odpowiedzi na to pytanie to: jestem nauczycielem, jestem rodzicem,
jestem synem lub córką, jestem urzędnikiem, jestem przyjacielem, jestem
wrogiem itd. Jest wiele ról jakie przyjmujemy w naszym życiu. Jednak
chyba wszyscy z nas mają poczucie, że jest pewna część naszej
osobowości, która od zawsze była taka sama, niezmienna.

Mimo tego że zmieniły się cechy mojej osobowości, mimo tego że wiele się
nauczyłem od momentu kiedy skończyłem 5 lat (obecnie mam 30), jest pewna
część mnie, która nie zmieniła się przez ten czas: była tamtym
Marcinkiem i jest tym Marcinem, który pisze te słowa. Czy można określić
tę część mojej osobowości, która stanowi samo jądro mnie? Psychosynteza
próbuje odpowiedzieć na to pytanie. Wkrótce przedstawię model
osobowości, który pozwoli określić tę niezmienną część osobowości.

Inne pytanie jakie często sobie zadajemy brzmi: jaki sens ma moje życie?
Co powinienem z nim zrobić? Psychosynteza uznaje głębię i wartość
ludzkiego życia, podkreśla rolę wolnej woli i odpowiedzialności za
własne życie. Ważne są zasady jakimi kierujemy się w życiu i wartości do
których zmierzamy.

Wg psychosyntezy dążenie do rozwoju jest naturalną ludzką potrzebą.
Psychosynteza uznaje realność tzw. doświadczeń szczytowych opisanych
przez Maslowa, które to doświadczenia są właśnie skutkiem wyższego niż
przeciętny poziomu rozwoju osobowości. Psychosynteza dostarcza zbioru
technik, które pozwalają aktywnie dążyć do osiągnięcia doświadczeń
szczytowych.

Psychosynteza podkreśla realność funkcji pochodzących z nadświadomości
(funkcji estetycznych, etycznych, intuicji, inspiracji, stanów
świadomości mistycznej). Są one dostępne obserwacji i eksperymentowi.
Psychosynteza nie jest próbą zagarnięcia terenów należnych religii czy
filozofii. To ściśle naukowa koncepcja i jako taka jest neutralna w
odniesieniu do różnorodnych form religijnych i doktryn filozoficznych.
Wyjątek stanowią doktryny materialistyczne zaprzeczające istnieniu
rzeczywistości duchowej.

W psychosyntezie istnieje wiele różnorodnych technik. Ale nie chodzi tu
tylko o eklektyzm. Zawsze na początku drogi należy ustalić wyraźny cel
do którego chcemy dojść a następnie temu właśnie celowi
podporządkowujemy dobór odpowiednich technik.

Rozwój osobisty w ogólności i techniki psychosyntezy w szczególności
wymagają wytrwałości i systematyczności. Dlatego podstawowe znaczenie ma
tutaj silna wola osoby dążącej do osiągnięcia wyznaczonych celów w
ramach programu psychosyntezy.

Co ciekawe różne nurty psychologii często deprecjonują znaczenie woli
podkreślając za to wpływ popędów, nawyków czy nieuświadomionych obrazów,
które sterują naszym zachowaniem. Niemniej jednak wola jest nieefektywna
tylko wtedy jeśli działa w opozycji do wyobraźni i innych funkcji
psychicznych, podczas gdy jej umiejętne i konsekwentne użycie opiera się
na dążeniu do regulacji i ukierunkowania poszczególnych funkcji psychiki
ku realizacji rozważnie wybranego celu. Wzmacnianiu silnej woli służą
również wybrane techniki psychosyntezy.

Współczesna psychologia a w szczególności psychoanaliza oferują metody
przemiany i ukierunkowania energii psychicznych takich jak popęd
seksualny czy popęd agresywny. Transformacja tych popędów może
zaoszczędzić niesamowite ilości energii, którą można ukierunkować dla
osiągania twórczych celów. Nie wydaje się by było przesadą porównanie
tej energii do potęgi energii elektrycznej, która wszak kiedyś była
niedoceniana.

Istnieją procedury, których można użyć do obudzenia w człowieku zasobów
jego nadświadomości, które mają transformujący i regenerujący wpływ na
osobowość. Uwolnienie tych energii może być porównane do energii
atomowej uwięzionej w materii.

Psychosynteza może być stosowana w psychoterapii ale również w edukacji,
w wychowywaniu dzieci oraz jak już wspomniałem w procesie samorozwoju.

Powyżej zaprezentowałem bardzo ogólnie czym jest psychosynteza. W
kolejnych częściach tego opracowania przedstawię w jaki sposób
psychosyteza opisuje osobowość człowieka oraz jakie są etapy rozwoju
osobistego. Te dwa elementy (model osobowości i etapy rozwoju) są ze
sobą ściśle związane a poznanie ich pozwoli nam dobrze zaplanować nasz
własny program rozwoju.

--
Pozdrawiam serdecznie
Marcin Szewczyk

3. Data: 2007-08-12 17:08:27

Od: a...@g...com szukaj wiadomości tego autora

On 12 Sie, 12:14, Marcin Szewczyk <m...@p...onet.pl> wrote:
> Psychosynteza to w tej chwili mało znany w Polsce nurt psychologii...

Czy to jest może kryptoreklama sensacyjnego samouczka techniki
wszystkich technik? No po prostu sikam ze śmiechu jak to czytam...

Zdrowia życzę.

4. Data: 2007-08-12 17:34:11

Od: Fragile <e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Sie, 19:08, a...@g...com wrote:

> Czy to jest może kryptoreklama sensacyjnego samouczka techniki
> wszystkich technik? No po prostu sikam ze śmiechu jak to czytam...

Ano... Tutaj kryptoreklama, a w poprzednim watku _ po_prostu_
reklama_...
Z tym ze u mnie nie wywoluje to smiechu...

--
Fragile

5. Data: 2007-08-12 18:18:32

Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Fragile" <e...@i...pl> napisał w wiadomości
ps.com...
On 12 Sie, 19:08, a...@g...com wrote:

> [...]

Ano... Tutaj kryptoreklama, a w poprzednim watku _ po_prostu_
reklama_...
Z tym ze u mnie nie wywoluje to smiechu...

nic nadzwyczajnego
chroniczny brak
poczucia humoru...

6. Data: 2007-08-13 09:07:24

Od: GenoFefGnoM <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

ciekawe. Pisz dalej. Pozdrawiam.

7. Data: 2007-08-13 16:31:59

Od: Marcin Szewczyk <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik a...@g...com napisał:
> Czy to jest może kryptoreklama sensacyjnego samouczka techniki
> wszystkich technik? No po prostu sikam ze śmiechu jak to czytam...
>
> Zdrowia życzę.

Ta i inne uwagi w tym wątku były bardzo... orzeźwiające ;-)

--
Pozdrawiam serdecznie
Marcin Szewczyk

moja misja