"puste" kalorie

21. Data: 2001-09-20 14:05:59

Temat: Re: "puste" kalorie
Od: k...@s...pl (Tomek Kozinski) szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 18 Sep 2001 22:46:53 +0200
Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> objawił(a):

k...@s...p
> l...
>
> Kilkanaście etapów szlaku glikolizy nazywasz stosunkowo łatwym metabolizmem?

To że ci się trudno szlaku nauczyć, nie znaczy, że jest trudny dla
komórki.

> Chory jesteś? Zaangażowane jest w to kilkanaście enzymów i jeden kompleks
> enzymatyczny. Produkcja tego wszystkiego i regulacja poszczególnych etapów
> to jest proste?

Nie wiem czy prosta - ale konieczne.
Glikoliza poza tym, że jest procesem energetycznym, jest także
regulatorowym.

> 2 ATP uzysku. Nie nazwiesz tego chyba podstawą w produkcji energii? Owszem
> jest to działanie awaryjne, ale nie ma to znaczenia w podstawowym

To jest działanie z którego korzysztasz kilkadziesiąt razy na dzień.
Szczególnie drobne mięśnie (z przewagą białych włókien) nie mogą się bez
nej obyć.

> Ja od czterech lat nie jadam więcej niż 60 gram dziennie węglowodanów i
> poziom glukozy we krwi mam stały niezależny od pory dnia i fazy księżyca w
> wysokości 115+ - 5. Mózg podobno potrzebuje dziennie 120 gram. Przez ten
> czas ani zbyt nie schudłem, ani nie przytyłem. Mięśnie mam jak miałem.
> Białek też nie jem za dużo, około 50-60 gram dziennie.
> Pytanie dla Ciebie. Czym jest zasilany mój mózg?

Glukozą - twoja wątroba produkuje ją na eksport. Mięśnie także produkują,
ale nie potrafią eksportować.

124mg% (7mmol/l) glukozy w surowicy stwierdzone na czczo dwa razy to
rozpoznanie cukrzycy. Więc masz szanse zostać ulibieńcem internistów.

Glikemia na czczo powyżej 100 nie jest prawidłowa.
Lekarz zaleciłby ci pewno racjonalizację diety i gimnastykę jako sposób
na uniknięcie cukrzycy.

> Nieprawda.
> Co to jest nadmierna lipoliza i ketogeneza?
> Jaki jest miernik tej "nadmierności" ?

Nadmierna lipoliza i ketogeneza jest wtedy gdy dochopdzi do kwasicy i
hiperosmolarnej djurezy (śpiączka cukrzycowa).

> Kwasica u ludzi powstaje tylko w przypadkach niewyrównanej cukrzycy.
> W przypadku diety bogatotłuszczowej mogą występować przypadki lekkiej
> ketozy, ale nie mają one znaczenia chorobowego. "Biochemia Harpera" wyd III
> 1995 str. 268.

No ale nie ta ketoza jest szkodliwa w diecie nadmiernie tłuszczowej.
Zresztą w tejsamej książce powinieneś znaleźć dlaczego nadmierne spożycie
tłuszczu jest szkodliwe. Harpera pod ręką nie mam więc ci nie sprawdzę,
swego czasu znałem tę książkę dobrze - ale to było lata temu.

--
pozdrowienia )/
od kozy. Y\_/

22. Data: 2001-09-20 15:23:51

Od: "AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9o88qu$crd$...@n...tpi.pl...

> Użytkownik "AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> zrodla
>
> Co do erytrocytów to zgoda, ale ile one potrzebują tej glukozy,
kilkanaście
> gram na dobę.?

Ty masz wiecej erytrocytow ode mnie wiec potrzebujesz wiecej. Kilkanascie
gr -tzn dokladnie ile?

> Polecam art. "Bariera krew-mózg" w kwartalniku "Kosmos" z roku 1990. nr
39
> (2-3).

A kto jest autorem tego artykulu?

Agnieszka

23. Data: 2001-09-20 15:25:36

Od: "AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Tomek Kozinski <k...@s...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:nie_lubie_szkoly.1000860403-1000855495.cieka
we_kto_tu_patrzy.toor@sl
p.pl...
> [...]
> [heksokinaza] [izomeraza] -fosforan
> [glukokinaza] |
> [fosfofruktokinaza] | V
> (enzym poddany |
> śilnej regulacji) | ADP
> aldehyd 3-fosfoglicerynowy <-+----------------> fruktozo-1,6
> v^ ^ | [aldolaza fru- -bisfosforan
> fosfodihydroksyaceton | <---+ ktozobisforanowa]
> ^ \
> +---------------->aldehydglicerynowy
> ATP -> ADP |
> fruktoza --------------> fruktozo-1-fosforan
> [kinaza]

> Byłem trochę nie ścisły, a nawet trochę skłamałem.

Specjalnie wprowadziles mnie w blad?:-)

Fruktoza ma poprostu
> swój alternatywny szlak (przez fruktozo1-fosforan i aldolazę B)
> Ten szlak pomija fosfofruktokinazę, która jest miejscem allosterycznej
> kontrli nad całym procesem (wiąże międzi innymi ATP i ADP)

Jezeli fruktoza ma swoje szlaki metaboliczne to dlaczego napisales ze
"rozregulowuje" glikolize? I jak to rozregulowanie glikolizy ma sie do tego
ze sacharoza jest szkodliwa?

> Niech policzę jeszcze raz - 4
> Nie to zdecydowanie nie jest jedyn szlak frukrozy.
> Patrz na przemiany związane z sorbitolem.
> (notabene przemiany fruktozy są podejżewane o bycie przyczyną
> mikroangiopatii i neuropatii w cukrzycy)

Dla mnie trudne slowo co to jest mikroangiopatia?

> W sacharozie jest pół na pół.
> W innychproduktach te proporcje są nieco inne.

Tak, ale mi chodzilo czy istnieje jakas zasada np zjadamy sacharoze to
wchodzi ona w okreslony szlak a jak miod to w inny czy nie ma to rzadnego
znaczenia?

> Uczycie się fizjologii wybiórczej ???

Nie ja sobie odbilam te dzialy ktore mnie interesowaly. A tak w ogole dzieki
za szczegolowe odpowiedzi.

Agnieszka

24. Data: 2001-09-20 16:16:40

Od: "AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9o87bf$41d$...@n...tpi.pl...

> Użytkownik <e...@w...pl> napisał w wiadomości
> Działanie antagonistyczne ma właściwie tylko insulina. która wydziela się
> większych ilościach tylko wtedy, kiedy człowiek nażre się za dużo
> węglowodanów. Uruchamiany jest wtedy ratunkowy proces spalania
węglowodanów,
> oraz przetwarzania na tłuszcze.

Ale tylko w momencie spozycia weglowodanow przetworzonych, "rozgotowanych"
lub cukrow prostych. Przy spozyciu weglowodanow zlozonych, nieprzetworzonych
i nie rozgotowanych taki proces nie zajdzie. Glukoza bedzie "uwalniana"
stopniowo i nie bedzie wyrzutu insuliny.

> Chodzi o to, że cukry w stężeniach wyższych we krwi powodują glikolizację
> nieenzymatyczną białek.

A co jest konsekwencja tego?

Są po prostu toksyną uszkadzającą nasz organizm.

Na czym polega to uszkadzanie organizmu?
Agnieszka

25. Data: 2001-09-20 16:32:24

Od: "AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9o8bji$sqf$...@n...tpi.pl...
> najlepszy

> Mózg stanowi tylko około 2% objętości naszego ciała, nie może być więc
> argumentem w dyskusji o tym, jaki jest najlepszy surowiec energetyczny dla
> organizmu ludzkiego.

Ja lubie jak ten organ mnie nie zawodzi i chce zeby dostawal to co lubi bo
wtedy dobrze dziala. U ciebie jest inaczej?

> Ja od czterech lat nie jadam więcej niż 60 gram dziennie węglowodanów i
> poziom glukozy we krwi mam stały niezależny od pory dnia i fazy księżyca w
> wysokości 115+ - 5.

To masz za wysoki poziom mysle ze od diety wysokotluszczowej ktora w
konekwencji prowadzi do cukrzycy II typu. Ty jestes na dobrej drodze.

> Białek też nie jem za dużo, około 50-60 gram dziennie.

Hm az tak malo to to nie jest. Zapotrzebowanie organizmu na bialko wynosi
0,8g na kg naleznej masy ciala. Czyli mezczyzna po 21 roku zycia powinien
spozywac od okolo 75-100g jezeli jestes niski to wcale az tak malo bialka
nie jesz.

Agnieszka

26. Data: 2001-09-20 16:35:49

Od: "AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Tomek Kozinski <k...@s...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:1.1.1970+1000994753-1000992809.pozdrowienia.
o...@s...pl...

> Glukozą - twoja wątroba produkuje ją na eksport. Mięśnie także produkują,
> ale nie potrafią eksportować.

I co te mniesnie dalej robia z ta glukoza jak ja wyprodukuja?

.Aga

27. Data: 2001-09-20 21:40:59

Od: k...@s...pl (Tomek Kozinski) szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 20 Sep 2001 17:25:36 +0200
AnieszkaP <g...@p...onet.pl> objawił(a):

> Specjalnie wprowadziles mnie w blad?:-)

Nie poprostu pierwszy post pisałem całkowicie z głowy. A biochemii już
się parę latek temu uczyłem i szlaków na pamięć nie umiem. Zapamientałem
tylko wakt wchodzenia fruktocy "bocznym" "nieregulowanym" szlakiem.

> Jezeli fruktoza ma swoje szlaki metaboliczne to dlaczego napisales ze
> "rozregulowuje" glikolize? I jak to rozregulowanie glikolizy ma sie do tego
> ze sacharoza jest szkodliwa?

1. jeśli stężenie produktów (Acetylo-CoA) glikolizy jest zbyt wysokie w
stosunku do zapotrzebowania na enrgię (atosunek [ADP] do [ATP]) to są one
metabolizowane alternatywnymi (w stosunku do cyklu Krebsa) szlakami.
Czyli kondensacja w kierunku ciał ketonowych, synteza cholesterolu,
przemiany do mleczanów itd.

2. Aldolaza B może się wysycić i wtedy mamy nadmiar samej fruktozyb (a
raczej fruktozo1fosforanu). Wtedy do głosu dochodzą alternatywne szlaki
związane z fruktozą - wytwarzanie sorbitolu. Sorbitol jest osmolarnie
czynny i nie przechodzi przez błony. To zaburzenie gospodarki wodno
elektrolitowej na poziomie komórki może być przyczyną jej uszkodzenia.

3. Na obwodzie pierwszy enzym glikolizy jest nie selektywny względem heksoz.
Natomiast w trzustkowej wyspie B heksozy fosforyluje glukokinaza - wysoce
selektywna w stosunku do glukozy. Podejżewa się, że ma to znaczenie w
regulacji wyrzutu insuliny. Jeśli posiłek był bogaty we fruktozę to można
by się spodziewać, że wyrzut będzie nieadekwatnie mały. Co tłumaczyło by
pik hiperglikemiczny po sacharozie.

> Dla mnie trudne slowo co to jest mikroangiopatia?

Dosłownie - uszkodzenie drobnych naczyń.
O ile np. mażdżyca jest chorobą dużych (nazwanych) naczyń o tyle zmiany
zwyrodnieniowe w drobnych naczynkach nazwano miktoangiopatią. Jeśli już
tak dużo o cukrzycy - to wyrazem mikroangiopatii jest nefro, retino i
neuropatia. Czyli chorują naczynka w nerkach, siatkówce, i odżywiające
nerwy.

> Tak, ale mi chodzilo czy istnieje jakas zasada np zjadamy sacharoze to
> wchodzi ona w okreslony szlak a jak miod to w inny czy nie ma to rzadnego
> znaczenia?

Wszystko ma. To jest właśnie fizjologia i bochemia. Miód np. zawiera poza
cukrem witaminy i sole mineralne co sprawia, że wypicie herbaty
posłodzonej miodem jest korzystniejsze niż posłodzonej sacharozą.

Nic co jemy nie jest obojętne. To czy coś nam zaszkodzi zależy od naszej
ogólnej kondycji, zapotrzebowania, innych produktów, które jemy w tym
czasie itd.

--
pozdrowienia )/
od kozy. Y\_/

28. Data: 2001-09-21 07:06:43

Od: NakaiSuzuki <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> wrote in

> [...]
o...@s...pl...

> I co te mniesnie dalej robia z ta glukoza jak ja wyprodukuja?

Pakują we worki i rzucają w optymalnych ;-)

----------------
Krzysiek, FEBP
----------------
Jeśli nie wiesz co robisz, rób to porządnie

29. Data: 2001-09-21 17:13:13

Od: "em" <e...@p...promail.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 39
>
> A kto jest autorem tego artykulu?

Aga, Aga, apeluję do Ciebie: nie bądź złośliwa.

Pzdr, em.

30. Data: 2001-09-21 17:25:44

Od: "em" <e...@p...promail.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To masz za wysoki poziom mysle ze od diety wysokotluszczowej ktora w
> konekwencji prowadzi do cukrzycy II typu. Ty jestes na dobrej drodze.

To rzeczywiście brzmi, Leszku, jak przestroga. W takim stanie każda "chwila
zapomienia" może być niebezpieczna. Jedynym dla Ciebie wyjściem będzie chyba
bardzo powolne zwiększanie dawki dziennej węglowodanów, z tym, że wyeliminuj
koniecznie te, które mają wysoki indeks glikemiczny (tzw.
szybkoprzyswajalne). Tzw. "optymalne frytki" mają indeks 95 tzn.
oddziaływują na organizm o wiele gorzej niż czysta sacharoza. Za to
całkowicie bezpieczne, nie powodujące "pików insulinowych" są węglowodany
wolnoprzyswajalne, przy których uwalnianie glukozy do krwi jest powolne,
długotrwałe i bezpieczne dla organizmu.

Pozdrawiam, em.

PS. Czy koledzy "optymalni" wiedzą o Twoim "cukrze" i czy nie powinni z tego
wyciągnąć wniosków, co może się stać po kilku latach stosowania diety
wysokotłuszczowej?

kalorie...
Reflux oesophagiyis i Gastritis billiaris?
Helicobacter pylori?!
Genetyczny bypass - gdzie można poczytać ?
Komisja lekarska z ZUSu