rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa

31. Data: 2006-01-01 13:26:44

Temat: Re: rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa
Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 31 Dec 2005 09:32:00 +0100, warp9 wrote:
>Jeszcze jeden drobiazg - obecnie standardem jest zapisywanie wyniku na
>CD/DVD - wiec ten akapit troche traci myszka ;) Na ekranie komputera
>masz pelna opcje do oceny...

Tylko ilu lekarzy ma komputer na biurku ... a ilu program do
odczytu tych danych ? Jest jakis standard ?

J.

32. Data: 2006-01-01 17:44:51

Od: "Gargamel" <s...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mógłby to ktoś zweryfikować?

konkretnie to czego nie rozumiesz?

> Dotychczas myślałem, że dobry spec-lekarz spogląda na opis tylko dla
> weryfikacji tego co wcześniej zobaczy. Może dlatego, że niegdyś na opisie
> MRI
> mojego kolana radiolog zapomniał wspomnieć o braku ACL...

a zastanawiałeś się w ogóle nad tym po ho***ę jest ten opis? pewnie dlatego
jakiś specjalista radiolog siedział nad kompem godzinę, albo i dwie tylko po
to żeby jakiś niedoksztrałcony lekarz wiedział co dolega pacjentowi?, w moim
wątku wytłumaczyłem po co jest ten opis, o obrazki to tylko taki poglądowy
dodatek, ideałem było by, nagrywanie badanie na płytę CD lub DVD, wtedy temu
spec-lekarzowi nie potrzebny byłby opis, ale dodatkowo trzeba by
przychodnie w kompy wyposażyć (ach, pomarzyć zawsze można :O)

33. Data: 2006-01-01 18:21:40

Od: "Gargamel" <s...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jeszcze jeden drobiazg - obecnie standardem jest zapisywanie wyniku na
> CD/DVD - wiec ten akapit troche traci myszka ;) Na ekranie komputera masz
> pelna opcje do oceny...

właśnie jeszcze nie jest to standardem, a jak byś poszedł do lekarza z
płytką DVD to by zrobił wielkie oczy, a potem by się pewnie zapytał co to za
film mu przyniosłeś :O)

34. Data: 2006-01-01 18:33:43

Od: "Gargamel" <s...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jako elektronik - nie bardzo w to wierze.

uwierz między innymi elektronikowi i elektronikowi medycznemu,

> Przetworniki 24 bit
> istnieja, ale sa powolne. A szumy dodadza kilka bitow.
> Ale powiedzmy 10-12, a nawet 16 bit jest calkiem realne,
> i na kliszy sie tego nie zobaczy

a jako elektronik znasz przynajmniej budowę i zasadę działania tomografu
komputerowego?

chyba nie zaczaiłeś wątku (może za skomplikowanie się wyraziłem), cała
zabawa z TC polega na tym, że obraz ma przynajmniej 2000 poziomową skalę
szarości (pierwotna skala Hansfilda, czy jak mu tam, trochę się machnąłem z
tym 24 bitowym przetwornikiem, strzeliłem na oko), a obecne sprzęty mają
nawet 8000 stopniową skale poziomów szarości obrazu, a oko ludzkie widzi
zaledwie około 256 odcieni szarości (czyli ośmio bitowy kolor), i nie chodzi
tu wcale o kliszę fotograficzną, bo nawet jeśli takową rozdzielczość barwną
posiada (nie wiem, bo aż tak nie interesowałem się fotografią) to oko
ludzkie widzi tylko te 256 odcieni, a więc widzi maksimum 1/8 danych (w
przypadku 2000 stopniowej skali szarości, a przy nowszym sprzęcie to jeszcze
mniej, trochę się machnąłem z tymi 2/3 i 24 bity, strzeliłem na oko, bez
obliczeń, przepraszam), a w celu obejrzenia wszystkich danych z tomografii
stosuje się różne sztuczki, takie jak "okienkowanie", czy
"pseudokolorowanie", i robi się to na kompie, i jak tu ktoś też słusznie
zauważył, że obrazki to tylko taki bajer :O)

35. Data: 2006-01-01 18:42:17

Od: warp9 <w...@w...post.pl> szukaj wiadomości tego autora

J.F. napisał(a):

> Tylko ilu lekarzy ma komputer na biurku ... a ilu program do
> odczytu tych danych ? Jest jakis standard ?
>
> J.

U mnie w szpitalu - 100% :)

36. Data: 2006-01-01 20:59:58

Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 1 Jan 2006 19:33:43 +0100, Gargamel wrote:

>a jako elektronik znasz przynajmniej budowę i zasadę działania tomografu
>komputerowego?

Pobieznie.
Natomiast nie mam pojecia o MRI czy jak sie ten rezonans poprawnie
nazywa, a zaciekawila mnie sprawa rozdzielczosci.
To chyba znacznie mniejsze czestotliwosci, a przez to dlugosci fali
duze i nie bardzo sobie wyobrazam duzych dokladnosci .

> [...]
>tym 24 bitowym przetwornikiem, strzeliłem na oko), a obecne sprzęty mają
>nawet 8000 stopniową skale poziomów szarości obrazu, a oko ludzkie widzi

I tu bym nie mial zastrzezen bo to jest 11-13 bitow.
Realizowalne, a wiecej niz oko potrafi rozroznic.

Choc jest jeszcze kwestia dokladnosci transformacji odwrotnej -
ona chyba jest umiarkowanie dokladna i sporo danych traci.
Ale prawde mowiac to i te 8 bit juz sie z trudem zauwaza.

J.

37. Data: 2006-01-02 00:08:33

Od: warp9 <w...@w...post.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gargamel napisał(a):

> właśnie jeszcze nie jest to standardem, a jak byś poszedł do lekarza z
> płytką DVD to by zrobił wielkie oczy, a potem by się pewnie zapytał co to za
> film mu przyniosłeś :O)

Coz, standardem wiec byc powinno. Tak sie przyzwyczailem (szpital w DC,
a nie na wyspach ;-) ), ze zapomnialem o naszej zapasci aparaturowej w PL

38. Data: 2006-01-02 00:30:10

Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 02 Jan 2006 01:08:33 +0100, warp9 wrote:

>Coz, standardem wiec byc powinno. Tak sie przyzwyczailem (szpital w DC,
>a nie na wyspach ;-) ), ze zapomnialem o naszej zapasci aparaturowej w PL

Ale powtorze sie - jest jakis standard tych danych, czy potrafisz
obejrzec wylacznie z maszyny ktora macie w szpitalu, ewentualnie
innych tego producenta :-)

J.

39. Data: 2006-01-02 10:07:00

Od: "Norbert" <p...@n...gg> szukaj wiadomości tego autora

> Ale powtorze sie - jest jakis standard tych danych, czy potrafisz
> obejrzec wylacznie z maszyny ktora macie w szpitalu, ewentualnie
> innych tego producenta :-)

Do plyt zazwyczaj dodaje sie jakas przegladarke, ale na plycie juz musza
znajdowac sie stworzone przekroje, jest ich wiecej niz na kliszy i maja
lepsza jakosc ale to i tak nie to samo co ogladanie przez radiologa. Danych
RAW nie ruszysz bez softu ktory znajduje sie na kompach od TK, zazwyczaj do
dzialania potrzebujacych wkladanego klucza przez jakis port... Oczywiscie
dla chcacego nic trudnego, ale z punktu widzenia prawa to jest nielegalne ;)

--
Pozdrawiam Norbert

40. Data: 2006-01-02 14:48:52

Od: r...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> konkretnie to czego nie rozumiesz?

Napisałeś:

CT i RM najważniejszy jest opis, bo sporządzany
na oryginalnych danych z badania, na slajdach kliszy fotograficznej brakuje
przynajmniej 2/3 informacji (ze względu na ograniczoną zdolność
rozdzielczości kolorów ludzkiego oka, oko ludzkie widzi z rozdzielczoscią
około 8miu bitów na kolor, a obraz z np. CT ma przynajmniej 24bitową skalę
odcieni szarości, technika idzie na przodu i sprzęt robią coraz lepszy:O),
więc jeśli coś jest na opisie, a lekarz zerkając na kliszę tego nie widzi,
nie oznacza że się myli, poprostu na kliszy może tego nie być widać.

Hmmmm, czy chodzi Ci o to, że obraz na ekranie jest kolorowy (np RGB) a na
kliszy już tylko czarno-biały i zinterpolowany do 8 bitów, bo tylko tyle oko
jest w stanie rozpoznać odcieni jednego koloru (w tym przypadku czarnego)?
Jesli tak jest to rozumiem.

>oka, oko ludzkie widzi z rozdzielczoscią około 8miu bitów na kolor
Hmmm, chyba zaczynam rozumiec. Czyli oko ma 8 bit na _każdy_ kolor. to po co
wymyślono karty graficzne z trybem jakości kolorów powyżej 8 bitów (standardem
jest 32)?

> [...]
> spec-lekarzowi nie potrzebny byłby opis, ale dodatkowo  trzeba by
> przychodnie w kompy wyposażyć (ach, pomarzyć zawsze można :O)

Dotychczas myślałem, że opis jest dla niedokształconych lekarzy, a z takimi się
staram nie zadawać.

Badania - bole w lewej rece?
Niech mnie ktoś pocieszy...
etanol sulfonamidy