sadzawka

21. Data: 2000-10-30 07:13:59

Temat: Re: sadzawka
Od: Krzysztof Koterba <k...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Marusiński" wrote:
> Od pojemności cieplnej, wody w sadzawce, zależy tylko czas zamarznięcia na
> odpowiednią głębokość/grubość. Nie bierzesz pod uwagę, że woda, przez cały
> czas pobiera ciepło z dna.
> Przy odpowiedniej wielkości powierzchni stawu, dno nie zamarznie nigdy, a
> wiec będzie
> oddawało ciepło przez cały okres.
> Jeżeli woda będzie ogrzewana przez dno przez cały czas to zamarznie tylko
> wtedy jeżeli pochłanianie ciepła przez lód będzie większe niż oddawanie
> ciepła przez dno.

O to to. Idziemy w dobrym kierunku Krzysiu. Idzie mi caly czas o to czy
mozna przyjac, ze przy pewnej glebokosci/powierzchni zbiornika wodnego w
warunkach Polski woda w tym zbiorniku nie zamarznie calkowicie.
Na razie wychodzi, ze nie powinna zamarznac ponizej glebokosci
przemarzania gruntu (ok. 1m). A jesli zbiornik bedzie plytszy niz 1m?
Jaka powinna byc powierzchnia zbiornika, by dno pod nim nie zamarzlo?

> Tak więc, jeżeli zabezpieczymy lód przez większym wychłodzeniem to nie
> musimy przejmować się brakiem odpowiedniej głębokości.

Co Ty z tym zabezpieczaniem lodu? Mi chodzilo o zbiornik wodny
pozostawiony samemu sobie na zime, bez sztucznych ulatwien typu
zabezpieczanie przed wychlodzeniem, pompowanie wody pod lodem,
podgrzewanie grzalkami itd.

> Wcześniej próbowałem powiedzieć, że rekordy są zależne od temperatury lodu a
> nie od głębokości.

Dobrze, ze napisales co chciales powiedziec, bo zupelnie inaczej
zrozumialem :-) Zrozumialem, ze rekordy sa zalezne od roznicy w ilosci
ciepla dostarczonego przez dno do wody a odebranego od wody przez lod. A
ta zdaje sie jest zalezna od temperatury powietrza. Jednoczesnie
temperatura lodu nie bedzie na kazdej jego glebokosci taka sama - blizej
powierzchni bedzie nizsza, a na styku lod-woda bedzie rowna 0st.C. tak
wiec jednak cos tu zalezy od glebokosci.

Moje pytania nadal pozostaja bez odpowiedzi, a brzmialy one:
1. Czy ktos zna zaleznosc miedzy wielkoscia (glebokosc/powierzchnia)
zbiornika wodnego a gruboscia lodu?
2.Czy jest jakas minimalna glebokosc oczka powyzej ktorej oczko nie
zamarza calkowicie?

Pozdrawiam serdecznie
Krzysiek K.

22. Data: 2000-10-30 12:48:12

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jerzy <j...@m...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8tf3bj$ba0$...@s...icm.edu.pl...
> Użytkownik Krzysztof Marusiński <o...@t...jest.to> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:8tdodq$jku$...@n...tpi.pl...
> [...]
> Tw. 1.
[...]
ad. 1. odpowiednia grubość lodu zależy przedewszystkim od temperatury
otoczenia i podłoża [góra i dół] oraz ilości/głębokości wody. W temp.
dodatniej albo zbliżonej do 0 st. są małe szansze na uzyskanie tafli lodu na
oczku [chociaż nie jest to wykluczone ;-)))].

> Tw. 2.
[...]
ad. 2. nawet przy minimalnej powierzchni stawu nie zamarznie on w naszych
warunkach klimatycznych jeśli jego głębokość wyniesie ... No właśnie ile?

> Tw. 3.
[...]
oddawanie ciepła przez wodę/lód będzie większe niż ilość ciepła
dostarczonego przez dno

> Tw. 4.
> [...]
> Tw. 5.
ad. 4 i 5 - dobrze przynajmniej, że próbowałeś, próbuj dalej.
Pozdrawiam, Jerzy :-)))

23. Data: 2000-10-30 13:35:29

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Marusiński <o...@t...jest.to> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8tj2mo$4a$...@n...tpi.pl...

http://ogrod.to.jest.to
> Łaskawco! Proszę nie szastać zbyt swobodnie moim podpisem.
Myślałem, że się go nie wstydzisz.

> Czy przeredagowywanie, dla własnych potrzeb...
Tak, ale mamy na względzie głównie dobro czytelników.

cudzych wypowiedzi, jest
> normalną praktyką w kręgu pracowników Prószyńskiego?
Tak oryginalne teksty jak ten twój raczej się nie zdarzają. Częściej
trafiają się tacy, którym wydaje się, że coś wiedzą tylko nie bardzo
potrafią to udowodnić. Nawet jak czytają i cytują jakiś tekst to zdarza się
iż nie wiedzą o czym mówią. :-)

[...]
EOT

> Widzę, że jesteś zadowolony z własnych, jakże celnych wypowiedzi.
Bardziej z Twoich. Uwierz mi.
;-)))
Pozdrawiam serdecznie Jerzy

24. Data: 2000-11-02 15:11:46

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Koterba" <k...@r...pl> napisał w wiadomości
> Na razie wychodzi, ze nie powinna zamarznac ponizej glebokosci
> przemarzania gruntu (ok. 1m).

W swoich wypowiedziach nie poruszam tej sprawy.Jest dla mnie oczywista
sprawą, że nie zamarznie poniżej poziomu zamarzania gruntu. Nie interesują
mnie sprawy oczywiste.

Wychodzę z założenia, ze oczka głębokości większej niż 1 m, są w ogrodach
niebezpieczne i często niemożliwe do uzyskania z uwagi na skąpość miejsca.
Dlatego, że trudno budować głębokie oczka interesuje mnie sprawa
zamarzania oczek płytkich. Dotychczas wypowiadałem się mając tylko to na
uwadze.

>A jeśli zbiornik będzie płytszy niż 1m?
> Jaka powinna być powierzchnia zbiornika, by dno pod nim nie zamarzlo?

Jeżeli woda nie będzie wychładzana przez lód (bo ten jest zabezpieczony) to
może być wychładzana przez zamarznięte brzegi/ściany. Dopóki zmarzlina nie
obejmie ścian aż do dna, włącznie z nim, do tego czasu można liczyć na
"ogrzewanie" wody przez dno.
W mojej praktyce, nigdy do tego nie doszło chociaż:
-Mazury mają największą głębokość przemarzania gruntu;
-moje oczko zalicza się do najmniejszych.
-moje oczko zalicza się do najpłytszych.

> Co Ty z tym zabezpieczaniem lodu? Mi chodzilo o zbiornik wodny
> pozostawiony samemu sobie na zime,

Wtedy, w zależności od temperatury powietrza zbiornik może zamarznąć do
głębokości zamarznięcia gruntu.
Zwracam Ci jedna uwagę, ze nawet zbiornik pozostawiony sobie samemu, także
ma zabezpieczony lód w różnym stopniu. Przez śnieg.
Czasami oczko zabezpieczone jest warstwą śniegu grubości 30 cm. Czasami
takiego zabezpieczenia całkowicie brak gdy wiatr zmiecie śnieg. Nie można
tego nie uwzględniać. Mówiąc o głębokości zamarzania, może to być nawet
ważniejsze niż temperatura powietrza.

>Zrozumialem, ze rekordy sa zalezne od roznicy w ilosci
> ciepla dostarczonego przez dno do wody a odebranego od wody przez lod. A
> ta zdaje sie jest zalezna od temperatury powietrza.

Tak Ci się zdaje bo nie uwzględniasz tego o czym cały czas piszę. Ilość
ciepła odebranego przez lód jest uzależniona nie tylko od temperatury
powietrza. Także od izolacji ułożonej pomiędzy lodem a powietrzem.
Uwzględniając, chociażby śnieg, trzeba stwierdzić, ze oddziaływanie
temperatury powietrza na lód jest uzależnione od grubości śniegu.

> 1. Czy ktos zna zaleznosc miedzy wielkoscia (glebokosc/powierzchnia)
> zbiornika wodnego a gruboscia lodu?

Ja nie wiem czy ktoś zna. Jeżeli pytasz jednak, o zależności, to związane są
one nie tylko z wielkością ale i z innymi sprawami bez których uwzględnienia
nie można odpowiedzieć na to pytanie.

> 2.Czy jest jakas minimalna glebokosc oczka powyzej ktorej oczko nie
> zamarza calkowicie?

Zależy to nie tylko od głębokości. Nie uwzględniając innych danych, nie
można odpowiedzieć na to pytanie.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

25. Data: 2000-11-02 20:18:09

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Marusiński <o...@t...jest.to> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8ts0th$n9p$...@n...tpi.pl...
[...]
> Zależy to nie tylko od głębokości. Nie uwzględniając innych danych, nie
> można odpowiedzieć na to pytanie.
> :-) http://ogrod.to.jest.to
Można.
Uwzględniając dotychczasowy stan wiedzy to: 1,7 m jest super bezpieczne.
Na przestrzeni kilkuset lat nie zdarzyło się aby woda w zbiornikach
[zamkniętych] na naszym obszarze zamarzła głębiej. Z reguły wystarcza 1,5 m
chociaż gdzie niegdzie odnotowano taką pokrywę lodu. Żyją jeszcze ludzie co
to pamiętają!
Pozdrawiam Jerzy
PS
Aby życie biologiczne w oczku w czasie zimy nie zamarło są na to inne
sposoby.

26. Data: 2000-11-03 07:25:06

Od: Krzysztof Koterba <k...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> W swoich wypowiedziach nie poruszam tej sprawy.Jest dla mnie oczywista
> sprawą, że nie zamarznie poniżej poziomu zamarzania gruntu. Nie interesują
> mnie sprawy oczywiste.

Widac, ze to co dla Ciebie jest oczywiste nie musi byc oczywiste dla
kogos innego (tutaj dla mnie).

> [...]
> Dlatego, że trudno budować głębokie oczka interesuje mnie sprawa
> zamarzania oczek płytkich. Dotychczas wypowiadałem się mając tylko to na

Acha. No to nie dogadalismy sie. Mi chodzilo, przynajmniej na poczatku,
o oczka w ogole.

> [...]
> może być wychładzana przez zamarznięte brzegi/ściany. Dopóki zmarzlina nie
> obejmie ścian aż do dna, włącznie z nim, do tego czasu można liczyć na

Czy ktos probowal okreslic jaki czas podczas statystycznej polskiej zimy
musi uplynac by ta zmarzlina objela rowniez dno? Sadze, ze to mozna by
okreslic jedynie na podstawie jakichs obserwacji corocznych konkretnego
oczka wodnego. Sadze, ze przy odpowiednio duzej powierzchni oczka ta
zmarzlina przez cala zime nie obejmie calego dna oczka.

> W mojej praktyce, nigdy do tego nie doszło chociaż:
> -Mazury mają największą głębokość przemarzania gruntu;
> -moje oczko zalicza się do najmniejszych.
> -moje oczko zalicza się do najpłytszych.

Mozesz podac wymiary?

> [...]
> Zwracam Ci jedna uwagę, ze nawet zbiornik pozostawiony sobie samemu, także
> ma zabezpieczony lód w różnym stopniu. Przez śnieg.

Tu sie zgadzam calkowicie! To samo dotyczy gruntu wokol oczka, a ten
jednak przemarza do tej glebokosci ok. 1m.

> [...]
> Uwzględniając, chociażby śnieg, trzeba stwierdzić, ze oddziaływanie
> temperatury powietrza na lód jest uzależnione od grubości śniegu.

To samo dotyczy zamarzania gruntu, a jednak do 1m zamarza.

Pozdrawiam serdecznie
Krzysiek K. :-)

27. Data: 2000-11-03 07:57:37

Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Koterba napisał:

Sadze, ze przy odpowiednio duzej powierzchni oczka ta
> zmarzlina przez cala zime nie obejmie calego dna oczka.

Oj, chyba nie tak
patrz - naturalne lodowiska.
Większa powierzchnia - większe odbieranie ciepła.
Krzysztof

28. Data: 2000-11-04 07:24:57

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

> Czy ktos probowal okreslic jaki czas podczas statystycznej polskiej zimy

Obawiam się, że statystyka z ostatnich dziesięciu zim, nie będzie przydatna
w stosunku do kolejnych dziesięciu zim. Ponoć klimat zmienia się.

> Mozesz podac wymiary?

Moje dotychczasowe oczko miało głębokość ok 0,5 m , długość ok 3 m a
szerokość powyżej 1 metra. Tyle miał zbiornik główny. Pozostałe elementy są
oczywiście mniejsze ale zamarzania tych, nie sprawdzałem. Kształt całego
"systematu" obejrzeć można na:
http://ogrod.to.jest.to/ogrody/ogr_wod.htm

Wymiary nowej sadzawki podam na stronie o jej budowaniu. Sadzę, że skończę
ją (stronę) za kilka tygodni.

> To samo dotyczy gruntu wokol oczka, a ten
> jednak przemarza do tej glebokosci ok. 1m.

Ja się z tym nie zgadzam. Nie zgadzam się z tym, ze grunt, często przemarza
do takiej głębokości. Głębokości przemarzania gruntu są wielkościami
maksymalnymi. Przemarzania na taka głębokość zdarzają się chyba bardzo
rzadko. Są one wyliczone na najbardziej niesprzyjające warunki. Nie znam się
na tym ale pewnie: bez pokrywy śnieżnej, największy mróz w ostatnich
pięćdziesięciu latach na danym terenie, spoistość i wilgotność gruntu
ułatwiająca jego zamarznięcie.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

29. Data: 2000-11-04 07:31:37

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Wilk" <w...@m...agh.edu.pl> napisał w wiadomości
> patrz - naturalne lodowiska.
> Większa powierzchnia - większe odbieranie ciepła.

Większa powierzchnia to znaczy większa powierzchnia gołego lodu. Jeżeli lód
odizolujemy bardzo dokładnie to, obawiam się, lodowiska nie będzie. Jeżeli
nie usuniemy śniegu to na lodowisko będziemy musieli czekać dłużej w
zależności od temperatury otoczenia.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

Odkurzacz do liści