sadzawka

11. Data: 2000-10-24 06:51:44

Temat: Re: sadzawka
Od: "Lukasz" <l...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Nie wiem czy ja nie widzą swoich postów czy ich nie ma?

> Przykrywałam go deskami ale i tak nie spełnił swojego zadania. Jeśli masz
> metr głębokości to wystarczy Ci grzałka pływakowa do oczek wodnych ( ok 70
> zł ) która utrzymuje stały przerębel nawet przy największych mrozach .

Czy nie przyszło Wam do głowy wykorzystać rozwiązania akwarystyczne?
1. Grzałka j.w.
2. Napowietrzacz ("brzęczyk", rurka i kamyk rozpylający).

12. Data: 2000-10-26 05:23:52

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Koterba" <k...@r...pl> napisał w wiadomości
> A czy ktos sie orientuje jaka jest minimalna gruposc tafli wody by
> sadzawka nie zamarzla zima w warunkach Polski?

Mówmy o największej grubości lodu zaobserwowanego na swoim oczku. U mnie
najwięcej było 25 cm, o ile dobrze pamiętam.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

13. Data: 2000-10-26 06:52:54

Od: Krzysztof Koterba <k...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Marusiński" wrote:

> Mówmy o największej grubości lodu zaobserwowanego na swoim oczku. U mnie
> najwięcej było 25 cm, o ile dobrze pamiętam.

Nie. Mowmy o minimalnej glebokosci sadzawki bo takie bylo moje pytanie.
Mysle sobie, ze grubosc lodu na sadzawce nie zalezy tylko od temperatury
otoczenia (powietrza), ale takze od pojemnosci cieplnej wody w sadzawce.
Jestem przekonany, ze jesli zrobisz sadzawke o glebokosci 30 cm, wtedy
zaobserwujesz nowy rekord na swoim oczku.
Czy ktos zna zaleznosc miedzy wielkoscia (glebokosc/powierzchnia)
zbiornika wodnego a gruboscia lodu? Czy jest jakas minimalna glebokosc
oczka powyzej ktorej oczko nie zamarza calkowicie?

Pozdrawiam serdecznie
Krzysiek Koterba :-)

14. Data: 2000-10-26 07:15:45

Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Koterba napisał:

> [...]
> zbiornika wodnego a gruboscia lodu? Czy jest jakas minimalna glebokosc
> oczka powyzej ktorej oczko nie zamarza calkowicie?

Ja bym powiązał głębokosć sadzawki z poziomem zamarzania gruntu.
W końcu istnieje wymiana ciepła, np przez dno.
Zauważcie, przyjmuje się minimalną głębokosć nie zamarzającego oczka
na ok. 1 metr. A poziom zamarzania gruntu w naszym kraju zakłada się
mniej więcej tyle samo.
Do wyliczenia grubosci tafli lodu trzebaby przyjąć następujące czynniki:
- temperatura powietrza, wiatr
- czas
- objętosć wody
- dopływ ciepła z gruntu
jak trzy pierwsze czynniki można okreslić, to ostatni jest raczej trudny
do oszacowania - zależy bowiem od temperatury, pojemnosci cieplnej i
przewodzenia gruntu, a także od współczynnika przewodzenia grunt-woda.
A ten współczynnik jest różny dla dna z folii, betonu, gliny itp.

Tak więc upraszcając - poniżej metra grunt na 99% nie zamarznie, a przy
okazji podgrzeje wodę.

Poziomy zamarzania gruntu na danym obszarze znają na pewno budowlańcy -
jest to związane z głębokoscią fundamentów pod budynki.

Krzysztof

15. Data: 2000-10-26 17:39:05

Temat: Re: sadzawka - czy jeziorko?
Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Koterba <k...@r...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@r...pl...
[...]
> Czy ktos zna zaleznosc miedzy wielkoscia (glebokosc/powierzchnia)
> zbiornika wodnego a gruboscia lodu? Czy jest jakas minimalna glebokosc
> oczka powyzej ktorej oczko nie zamarza calkowicie?
Jeśli pozwolisz, to postawię inne pytanie, podchwytliwe co nieco. Jaka jest
optymalna głębokość i powierzchnia tafli aby "jeziorko" nie zamarzało i/albo
pozwoliło na przeżycie rybkom pozostawionym bez "dozoru"?
Pozdrawiam serdecznie Jerzy.

16. Data: 2000-10-26 18:17:20

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@m...agh.edu.pl...
Oczywiście, że tak + 1 cm ponad to co się określa jako poziom przemarzania
gruntu [dotyczy sytuacji modelowej woda na folii]. Natomiast sadzawka to z
reguły swoista biocenoza i należy brać pod uwagę takie czynniki jak:
- ilość i jakość nasadzeń roślin wodnych i bagiennych;
- napowietrzanie;
- przepływ wody wejściowy i jej mieszanie;
- życie biologiczne;
- osad i jego rozkład;
- filtry piaskowe i korzeniowe;
- samooczyszczanie;
- głębokość i powierzchnię styku z gruntem poniżej poziomu przemarzania;
i jeszcze kilka innych.
Istotne jest chyba jednak to, co zrobić [i jak zrobić] aby był dostarczany
rybkom tlen.

> [...]
> Zauważcie, przyjmuje się minimalną głębokosć nie zamarzającego oczka
> na ok. 1 metr. A poziom zamarzania gruntu w naszym kraju zakłada się
Od 0,8 do 1,2 m.

> [...]
> - objętosć wody
> - dopływ ciepła z gruntu
> jak trzy pierwsze czynniki można okreslić,
zmierzyć

> [...]
> przewodzenia gruntu, a także od współczynnika przewodzenia grunt-woda.
> A ten współczynnik jest różny dla dna z folii, betonu, gliny itp.
Krzysztofie, jest odwrotnie. Łatwiej jest obliczyć ile ciepła dostarczy
Ziemia [robi to stale na poziomie ok. 1m] niż przewidzieć pozostałe
czynniki. Jest na to nawet wzór nazwany równaniem przewodnictwa cieplnego:
równanie różniczkowe cząstkowe drugiego rzędu, paraboliczne, w postaci
****nic z tego nie wyjdzie****
gdzie H - wysokość hydrauliczna [L],
Q - zasilanie [LT-1],
S - pojemność [bezwym. ],
T- przewodność [L2T-1],
t - czas [T].
W hydrogeologii r.p.c. opisuje filtrację nieustaloną w ośrodku izotropowym z
zasilaniem ze źródeł wewnętrznych.

> Tak więc upraszcając - poniżej metra grunt na 99% nie zamarznie, a przy
> okazji podgrzeje wodę.
i jaki z tego wniosek, że oczko powinno być głębsze niż 1m.

> Poziomy zamarzania gruntu na danym obszarze znają na pewno budowlańcy -
> jest to związane z głębokoscią fundamentów pod budynki.
Nie tylko. Geografia. Strefy klimatyczne. Tylko kiedy to było? ;-)))
Pozdrawiam, Jerzy.

17. Data: 2000-10-27 06:43:06

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

> Mysle sobie, ze grubosc lodu na sadzawce nie zalezy tylko od temperatury
> otoczenia (powietrza), ale takze od pojemnosci cieplnej wody w sadzawce.

Od pojemności cieplnej, wody w sadzawce, zależy tylko czas zamarznięcia na
odpowiednią głębokość/grubość. Nie bierzesz pod uwagę, że woda, przez cały
czas pobiera ciepło z dna.
Przy odpowiedniej wielkości powierzchni stawu, dno nie zamarznie nigdy, a
wiec będzie
oddawało ciepło przez cały okres.
Jeżeli woda będzie ogrzewana przez dno przez cały czas to zamarznie tylko
wtedy jeżeli pochłanianie ciepła przez lód będzie większe niż oddawanie
ciepła przez dno.

Tak więc, jeżeli zabezpieczymy lód przez większym wychłodzeniem to nie
musimy przejmować się brakiem odpowiedniej głębokości.

> Jestem przekonany, ze jeśli zrobisz sadzawke o glebokosci 30 cm, wtedy
> zaobserwujesz nowy rekord na swoim oczku.

Wcześniej próbowałem powiedzieć, że rekordy są zależne od temperatury lodu a
nie od głębokości.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

18. Data: 2000-10-27 09:31:58

Temat: Re: sadzawka - pływak styropianowy
Od: "Jerzy Wierzchnicki" <j...@z...slupsk.pl> szukaj wiadomości tego autora

W najnowszej ofercie OBI znajduje się "pokrywa na lód" za 29,95 zł. Jest
zdjęcie i opis.
Oferta w Gazecie Wyborczej z dnia 27.10.
Pozdr. Jurek

19. Data: 2000-10-28 17:46:57

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Marusiński <o...@t...jest.to> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8tdodq$jku$...@n...tpi.pl...
[...]
Tw. 1.
> Od pojemności cieplnej, wody w sadzawce, zależy tylko czas zamarznięcia na
> odpowiednią głębokość/grubość. Nie bierzesz pod uwagę, że woda, przez cały
> czas pobiera ciepło z dna.
:-) http://ogrod.to.jest.to
Tw. 2.
> Przy odpowiedniej wielkości powierzchni stawu, dno nie zamarznie nigdy, a
> wiec będzie oddawało ciepło przez cały okres.
:-) http://ogrod.to.jest.to
Tw. 3.
> Jeżeli woda będzie ogrzewana przez dno przez cały czas to zamarznie tylko
> wtedy jeżeli pochłanianie ciepła przez lód będzie większe niż oddawanie
> ciepła przez dno.
:-) http://ogrod.to.jest.to
Tw. 4.
> Tak więc, jeżeli zabezpieczymy lód przez większym wychłodzeniem to nie
> musimy przejmować się brakiem odpowiedniej głębokości.
[...]
:-) http://ogrod.to.jest.to
Tw. 5.
> Wcześniej próbowałem powiedzieć, że rekordy są zależne od temperatury lodu
>a nie od głębokości.
:-) http://ogrod.to.jest.to

Nawet "Lech W." lepiej by tego nie ujął. ;-((((
Oj Krzychu, i ty głośno mówisz, że ty coś czytałeś z P./O. i masz jakieś
zastrzeżenia?! Coś ci się chyba ppppp...rzyśniło! ;-))))
Pozdrawiam Jerzy.
PS
Poproś wnuka to ci wytłumaczy o co tak naprawdę z tym zamarzaniem biega.
Ja korzystam z porad syna [ma 10 lat].
;-)))))))))

20. Data: 2000-10-30 05:54:50

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <j...@m...pl> napisał w wiadomości
> :-) http://ogrod.to.jest.to
> :-) http://ogrod.to.jest.to
> :-) http://ogrod.to.jest.to
> :-) http://ogrod.to.jest.to
> :-) http://ogrod.to.jest.to

Łaskawco! Proszę nie szastać zbyt swobodnie moim podpisem.
Czy przeredagowywanie, dla własnych potrzeb cudzych wypowiedzi, jest
normalną praktyką w kręgu pracowników Prószyńskiego?

> [...]
> Pozdrawiam Jerzy.
> PS
> Poproś wnuka to ci wytłumaczy o co tak naprawdę z tym zamarzaniem biega.

Wierzę temu ostatniemu zdaniu. Niektóre zwroty (jak w powyższym cytacie),
zdania i sposób prowadzenia
dyskusji - dobitnie o tym świadczą.
Dodam jeszcze tylko, ze jeżeli nawet Lech W. jest równie głupi jak ja (co
usiłujesz sugerować) to nie widzę potrzeby aby mieszać go w naszą rozmowę.

Widzę, że jesteś zadowolony z własnych, jakże celnych wypowiedzi.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

Odkurzacz do liści
Re: rosiczka