sernik

11. Data: 2007-07-27 06:52:11

Temat: Re: sernik
Od: ragnarok <r...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

BBjk napisał(a):

> [...]
>
> 1 kg sera prawdziwego, najlepszego, 6 dużych najlepiej wiejskich jaj, 40
> dag cukru pudru, 15 dag masła osełkowego, wanilia, skórka pomarańczowa.
> Sernik robisz zwyczajnie: przetarty ser dodajesz po odrobinie do
> utartego w makutrze masła, na przemian z koglem moglem z żółtek i z
> połowy cukru. Później, jak zużyjesz składniki, ubijasz białka z resztą
> cukru, delikatnie wszystko mieszasz + bakalie i do tortownicy.
>
> Robię to z 1,5 kg cukru, więc proporcje się zmieniają. Oczywiście
> żadnych budyniów, też coś, żadnych mąk, ani innego krochmalu. Tylko ser,

A poproszę jeszcze informacje:
- ile czasu piec sernik
- jaka temperatura
- która "polka" piekarnika i jakie grzałki
- czy zostawic zostawic do ostygniecia w piecu
- czy łatwo opada...(zebym nie plakal jak klapnie...)

pozdr

12. Data: 2007-07-27 07:03:02

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

ragnarok pisze:

> A poproszę jeszcze informacje:
> - ile czasu piec sernik

z 1 kg sera około godzinę, z więcej - więcej, trzeba sprawdzać
patyczkiem. Jak się nie obkleja ciastem, sernik gotowy. Uważać, by nie
przepiec, bo będzie zbyt kruszący się i suchy.

> - jaka temperatura

początkowo 200, potem redukuję do 180. Bez termoobiegu.

> - która "polka" piekarnika i jakie grzałki

druga od dołu, grzałki góra i dół, później, jak zaczyna się góra
rumienić, zostawiasz sam dół, bo wierzch ma tendencję do zbytniego
brązowienia.

> - czy zostawic zostawic do ostygniecia w piecu

lepiej zostawić, bo manipulacje mogą spowodować klapnięcie. Otworzyć
drzwiczki, jak stygnie.

> - czy łatwo opada...(zebym nie plakal jak klapnie...)

łatwo, ale to nie powód do tragedii i nie ma wpływu na smak. Troszkę
klapnie, ale nie powinien wiele. Zaraz po upieczeniu okrój brzegi ostrym
nożem, wtedy jeśli klapnie, to równomiernie na całej powierzchni. Nie
klapią te z dodatkiem rozmaitych serniksów itp. proszków z krochmalem,
typu budynie, ale te dodatki znacząco obniżają smak i delikatność.
--
BBjk

13. Data: 2007-07-27 17:46:16

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett napisał(a):

> Swietnie, akurat taka mam. U nas pojawil sie Farmer's Cheese, ktory jest
> bardzo zblizony do twarogu, bardziej mialki, ale do sernika to chyba
> dobrze. Czy moge zmielic ser w maszynce do mielenia miesa zamiast
> ucierac w makutrze? Nie mam makutry! a tak bym chciala miec prawdziwa
> makutre...

Równie dobrze wychodzi z sera przetartego 2x przez drobne sito z siatką
metalową lub żyłkową.
pozdr. Jerzy

14. Data: 2007-07-27 19:07:48

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy Nowak" <0...@m...pl> wrote in message

> Równie dobrze wychodzi z sera przetartego 2x przez drobne sito z siatką
> metalową lub żyłkową.
> pozdr. Jerzy

Makutra przydaje się nie tylko do sernika...

15. Data: 2007-08-04 20:58:53

Temat: Re: sernik - udal sie!
Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett wrote:

> Swietnie, akurat taka mam. U nas pojawil sie Farmer's Cheese, ktory jest
> bardzo zblizony do twarogu, bardziej mialki, ale do sernika to chyba
> dobrze. Czy moge zmielic ser w maszynce do mielenia miesa

W koncu ser zmielilam w malakserze, a reszte wedlug przepisu, tez
robilam w duzej tortownicy. Troche oklapl, ale nie bardzo, pomysl z
okrojeniem ostrym nozem jest swietny, i rzeczywiscie wierzch jest rowny.
Dalam na wierzch troche bitej smietany i poziomki, zabralam na "First
Friday", co-miesieczne party naszego kola znajomych. Zniknal
blyskawicznie, i bardzo byl chwalony. Opowiadalam im juz wczesniej o
grupie kuchennej, i zlecili powiedziec autorowi przepisu, ze byl pyszny,
wiec powtarzam.

Dzieki za przepis na pyszny sernik.
Magdalena Bassett

16. Data: 2007-08-04 21:54:44

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett pisze:
> Opowiadalam im juz wczesniej o
> grupie kuchennej, i zlecili powiedziec autorowi przepisu, ze byl pyszny,
> wiec powtarzam.

Miło, że smakował.
Ja to tylko kontynuatorka tradycji, a autor przepisu zniknął w pomroce
czasu minionego.
--
BBjk

17. Data: 2007-08-05 19:07:25

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

BBjk napisał(a):

> Miło, że smakował.
> Ja to tylko kontynuatorka tradycji, a autor przepisu zniknął w pomroce
> czasu minionego.

Musiał być znany skoro moja mama robiła identyczny sernik, czasami
dodawała łyżkę kaszy manny jak ser był zbyt mokry.
Autor chyba nazywał sie Kuchnia Polska.
pozdr. Jerzy

18. Data: 2007-08-05 19:18:35

Od: BBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy Nowak pisze:

> Musiał być znany skoro moja mama robiła identyczny sernik, czasami
> dodawała łyżkę kaszy manny jak ser był zbyt mokry.
> Autor chyba nazywał sie Kuchnia Polska.

Nie wykluczam, choć nie sprawdzałam. Taki sernik robiło się u nas "od
zawsze", a pierwszy własnoręczny zrobiłam chyba w okolicach V klasy
podstawówki.
--
BBjk

19. Data: 2007-08-06 09:50:04

Od: "kicia" <k...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BBjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości

> Nie wykluczam, choć nie sprawdzałam. Taki sernik robiło się u nas "od
> zawsze", a pierwszy własnoręczny zrobiłam chyba w okolicach V klasy
> podstawówki.

pacz pan, jaka pojentna i chentna

kicia.miau

20. Data: 2007-08-06 09:52:39