Re: sny niewidomych

następny post »
From: "BarBarella" <b...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: sny niewidomych
Date: Fri, 07 Nov 2003 18:35:38 GMT

Użytkownik "Madab" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:boblt2$q1e$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Czy niewidomi od urodzenia mają kolorowe sny?
> Czy w ogóle w ich snach występują kształty widzialne?
> Ktoś wie?

Dałabym głowę sobie uciąć, że śnią na pewno. Faza REM musi u nich
występować. Ale jakoś "nie widzi mi się", aby mogli mieć sny wizualne.
Oczywiście mogą widzieć trójwymiar, bo tego nauczyli się poprzez
doświadczenie, mogą też nauczyć się rozpoznawania figur w dwóch wymiarach
(rysunki). Tak więc w pewnym sensie mogą śnić kształty widzialne, czyli w
dwóch wymiarach. Do tego jest potrzeba ukształtowania mózgu w ramach
doświadczenia. Osoby, które nie widzą od urodzenia a np. zoperowano im
wzrok i mogą patrzeć, ale nie widzą. Patrzą, ale nie rozpoznają niczego. Nie
nauczyli się tego. (mogą jednak rozpoznawać kolory - plamy).
Podobnie głusi od urodzenia nie będą słyszeć poprawnie po odzyskaniu słuchu.
Stąd ta cała akcja diagnozowania wad słuchu u nowo narodzonych dzieci.
W rozwoju człowieka jest wiele takich progów. Np. mowa. Do ok. 7 - 10 jeśli
mowa się nie ukształtuje - człowiek nie będzie mógł mówić normalnie.
Pozostanie na poziomie szympansa. (który potrafi porozumiewać się, jednak
nie umie stosować gramatyki). Nie było oczywiście takich eksperymentów, ale
przypadki dzikich dzieci lub dzieci izolowanych dają na to dowody.

To wszystko wg mnie są fascynujące zagadnienia.

Wiem odeszłam od tematu. :)

Aha z tego co wiem to na pl.rec.ksiązki jest niewidoma dziewczyna. Nie wiem
czy od urodzenia. Może nam by odpowiedziała? :)

pozdrawiam
barbarella