sosna

1. Data: 2003-01-31 15:48:16

Temat: sosna
Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

W ubiegłym roku mój mąż kupił mi sosnę. Problem w tym, że zapomiał nazwy.
Sprzedawca twierdził, że jest to sosna uwielbiająca mokrą ziemię (w szkółce
doniczka stała w wodzie razem z roslinami błotnymi). Czy ktoś wie co to za
gatunek. Niestety w literaturze, którą mam nie ma żadnej wzmianki o sosnach
preferujących błotko. A może sprzedawca się pomylił?
Kaśka

2. Data: 2003-01-31 17:03:47

Temat: Re: sosna
Od: "Jerzy Nowak" <w...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Tkaczyk <k...@e...com.pl> napisał(a):

> [...]
> gatunek. Niestety w literaturze, którą mam nie ma żadnej wzmianki o sosnach
> preferujących błotko. A może sprzedawca się pomylił?

Wrzuć w google: "sosna błotna"

Pinus x rhetica Bruger - Sosna błotna [P. uliginosa A. Neumann]
http://www.uj.edu.pl/IB/CHRONPOL/BIGMAP/0074.htm
Sosna błotna (Pinus rhaetica Brugg.)
http://www.pulsar.net.pl/sud/torfowisko/pr2.html
sosna błotna (Pinus x rhaetica);
sosna błotna (Pinus uliginosa),
sosna błotna Pinus uliginosa=Pinus mugo subspecies rotundata

Miłej lektury,
pozdr. Jerzy

3. Data: 2003-02-02 21:35:53

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Katarzyna Tkaczyk

> [...]
> o sosnach
> preferujących błotko. A może sprzedawca się pomylił?

Wiesz ten zakup Twojego męża budzi moją nieufność, kupił Ci prawdopodobnie
Pinus palustris (sosna błotna) nazywana w swojej ojczyżnie Longleaf, czyli
długolistna.Wystepuje w stanach południowo-zachodnich USA.Igła nawet do 45
cm.Bardzo trudna w uprawie w naszych warunkach klimatycznych. Czy to Twój
sprawdzian, Ja na jego miejscu kupił bym Pinus monophylla.
Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Bogusław Radzimierski.
www.ogrod-botaniczny.pl

4. Data: 2003-02-03 10:25:00

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bogusław Radzimierski <a...@o...pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych
napisał:AEELLCFPEPACHFAEFIBEGEMHDHAA.abies@ogrod-bot
aniczny.pl...

> [...]
> sprawdzian, Ja na jego miejscu kupił bym Pinus monophylla.
> Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.

Pinus palustris to na pewno nie jest ponieważ ta moja ma krótkie igły.
Wygląda na to, że może to być Pinus rhaetica.
Kaśka

5. Data: 2003-02-03 11:17:52

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> wrote in

> Pinus palustris to na pewno nie jest ponieważ ta moja ma krótkie igły.
> Wygląda na to, że może to być Pinus rhaetica.

Taka typowa P.x rhaetica wyglada jak rozluzniona i wyciagnieta
kosodrzewina, ale poniewaz moze krzyzowac sie wstecznie z oboma rodzicami
(P. sylvestris i P. mugo) powstaja mieszance o cechach zblizonych do jednej
albo drugiej rodzicielskiej.
Twoja jest bardziej kulkata czy piramidalna?
Pozdrowienia - Ewa Sz.

6. Data: 2003-02-03 11:34:02

Temat: Odp: sosna
Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ewa Szczę?niak <e...@b...uni.wroc.pl> w wiadomości >
> [...]
jednej
> albo drugiej rodzicielskiej.
> Twoja jest bardziej kulkata czy piramidalna?

Moja jest jeszcze młoda i o jej sylwetce niewiele mogę powiedzieć. Wydaje
się jedna, że będzie raczej piramidalna.
Kaśka

7. Data: 2003-02-03 12:08:28

Temat: Re: Odp: sosna
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Moja jest jeszcze młoda i o jej sylwetce niewiele mogę powiedzieć.
> Wydaje się jedna, że będzie raczej piramidalna.

Takie sa najladniejsze - niektore wygladaja jak miniaturki mlodych sosen
zwyczajnych (takich ugalezionych od dolu).
Sosna blotna nie wymaga totalnego blota, ona je wytrzymuje (w odroznieniu
od wiekszosci sosen). Mozna ja uprawiac na stanowisku wilgotnym - jak nie
bedzie musiala konkurowac z innymi drzewami, to sobie spokojnie poradzi.
POzdrowienia - Ewa Sz.

w oczekiwaniu na wiosnę
sosna kanadyjska??
cedr atlaski