świetlówka vs żarówka

21. Data: 2011-11-16 08:55:07

Temat: Re: świetlówka vs żarówka
Od: KiloSierra <f...@1...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 11/11/14 00:15, wolim pisze:

> Co to znaczy "nadająca się do oświetlenia mieszkania"?
> Bo ja mam takie Philipsy za 5-6 złotych i od prawie 3 lat nimi oświetlam
> cały dom i wydaje mi się, że jest ok.
> W sumie mam ich w domu jakieś 20 sztuk i, póki co, padła tylko jedna.

widac ze lubisz w norze mieszkac....
zapal przy nich jedna normalna zarowke to przekonasz sie jak bardzo Ci
sie wydaje ze jest ok

22. Data: 2011-11-16 09:11:36

Od: wolim <n...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-11-16 09:55, KiloSierra pisze:

> widac ze lubisz w norze mieszkac....
> zapal przy nich jedna normalna zarowke to przekonasz sie jak bardzo Ci
> sie wydaje ze jest ok

Ile musiałbym, według Ciebie, zapalić zwykłych żarówek, żeby dawały tyle
światła co 5x20W energooszczędnych?

23. Data: 2011-11-16 12:29:49

Od: Jakub Tarczewski <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ile musiałbym, według Ciebie, zapalić zwykłych żarówek, żeby dawały tyle
> światła co 5x20W energooszczędnych?

jak sądzę, nie chodzi o ilość (natężenie światła) tylko jego jakość. I
też nie o "mruganie" tylko o widmo, a konkretniej jego ciągłość. Żarówka
emituje widmo ciągłe, do którego jesteśmy ewolucyjnie dostosowani.
Większość świetlówek i "żarówek energooszczędnych" (z wyjątkiem bardzo
drogich profi dla pracy z kolorem) emituje widmo nieciągłe, co prowadzi
do nieprzyjemnych zakłóceń w postrzeganiu barw i dyskomfortu (czasem
nieuświadomionego) przy np. czytaniu. Ostatnio jakość mieszanek
luminoforowych znacznie się poprawiła, więc najnowsze "żarówki" są już
całkiem przyzwoite pod tym względem, ale ciągle im daleko do komfortu
który dają zwykłe żarówki i halogeny. Zupełnie tragicznie pod tym
względem jest (i długo będzie) z oświetleniem LED, ale to już OT.

24. Data: 2011-11-16 13:18:24

Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 16.11.2011 13:29, Jakub Tarczewski pisze:

> całkiem przyzwoite pod tym względem, ale ciągle im daleko do komfortu
> który dają zwykłe żarówki i halogeny. Zupełnie tragicznie pod tym
> względem jest (i długo będzie) z oświetleniem LED, ale to już OT.

Histeryzujesz.

25. Data: 2011-11-16 13:42:48

Od: Jakub Tarczewski <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-11-16 14:18, Andrzej Lawa pisze:

> Histeryzujesz.

dzięki za diagnozę, ale piszę o obiektywnych faktach, które możesz łatwo
sprawdzić, a nie wyłącznie własnych subiektywnych odczuciach. Jeśli
jesteś wielbicielem LED i związanych z nimi wrażeń wzrokowych, to masz
(być może) szczęście, ale posądzanie o histerię osób nie podzielających
Twojego entuzjazmu jest jednak niegrzeczne, jeśli nie dziwaczne. Z całym
szacunkiem, oczywiście.

26. Data: 2011-11-16 14:00:29

Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 16.11.2011 14:42, Jakub Tarczewski pisze:

> dzięki za diagnozę, ale piszę o obiektywnych faktach,

Czyżby?

> które możesz łatwo
> sprawdzić, a nie wyłącznie własnych subiektywnych odczuciach. Jeśli

A kto pisze o komforcie? To rzecz bardzo subiektywna.

> [...]
> (być może) szczęście, ale posądzanie o histerię osób nie podzielających
> Twojego entuzjazmu jest jednak niegrzeczne, jeśli nie dziwaczne. Z całym

Skoro piszesz o tragediach, to dlaczego się oburzasz na pisanie o
histeriach?

27. Data: 2011-11-16 14:14:28

Temat: Re: świetlówka vs żarówka (OT)
Od: Jakub Tarczewski <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czyżby?

rozkłady widmowe źródeł światła są dostępne w necie. Czasem nawet na
stronach producentów. Można oczywiście uznać je za nieobiektywne...

> A kto pisze o komforcie? To rzecz bardzo subiektywna.

akurat nie bardzo. Komfort w ergonomii to NIE jest kategoria subiektywna.

> Skoro piszesz o tragediach, to dlaczego się oburzasz na pisanie o
> histeriach?

przepraszam, jeśli słowo "tragiczne" Cię uraziło. Widmo białych LED
składa się z kilku 'pików' dających wrażenie światła białego. W
porównaniu z innymi źródłami światła jest to wyjątkowo niekomfortowe w
dłuższym użytkowaniu, może prowadzić do przyspieszonego zmęczenia wzroku
i złego samopoczucia. Dotyczy to przede wszystkim osób starszych i z
wadami wzroku, więc może rzeczywiście jest "subiektywne", i w związku z
tym określenie "tragiczne" jest nie całkiem na miejscu. OK? Jeśli tak,
proponuję EOT, bo w wątku przecież mowa o zupełnie innych źródłach
światła...

28. Data: 2011-11-16 14:22:56

Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 16.11.2011 15:14, Jakub Tarczewski pisze:

> rozkłady widmowe źródeł światła są dostępne w necie. Czasem nawet na
> stronach producentów. Można oczywiście uznać je za nieobiektywne...

Patrz niżej.

> akurat nie bardzo. Komfort w ergonomii to NIE jest kategoria subiektywna.

Ach, czyli coś jest "niekomfortowe" bo jakiś spec tak orzekł, mimo że
większość populacji uważa to za komfortowe?

> przepraszam, jeśli słowo "tragiczne" Cię uraziło. Widmo białych LED
> składa się z kilku 'pików' dających wrażenie światła białego. W

Piszesz o "białych" składanych metodą RGB.

Te superjasne to raczej fosforowe.

A źródło jakieś podasz, hmm?

29. Data: 2011-11-16 14:36:20

Od: Jakub Tarczewski <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A źródło jakieś podasz, hmm?

ok, ale nie dziś, jest drukowane (artykuł z 2010 r) i nie mam go teraz
pod ręką. Dla wyjaśnienia -nie mam nic przeciwko LED, sam używam, w
rowerze. Co do reszty -komfort w ergonomii to nie jest widzimisię
"jednego speca", ale to temat -rzeka, nie chcę się kłócić na temat
słuszności czy ważności ustaleń ergonomii jako nauki, bo o to
najwyraźniej chodzi. O ile wiem, najsilniejsze i najwyższej sprawności
LED są właśnie składane z RGB, przy czym przyznaję, że niektóre
luminoforowe diody LED mają bardzo przyzwoite widmo, ale to są wyjątki.
Być może na razie.

30. Data: 2011-11-16 20:10:09

Od: Czarek Daniluk <c...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-11-16 13:29, Jakub Tarczewski pisze:

> [...]
> który dają zwykłe żarówki i halogeny. Zupełnie tragicznie pod tym
> względem jest (i długo będzie) z oświetleniem LED, ale to już OT.

Kupiłem ostatnio w Ikei 2 E14 Led 200lumenów i powiem że jestem z nich
bardzo zadowolony - z barwy i ilości światła. Kosztowały po 30zł za
sztukę i 2 sztuki bardzo ładnie oświetlają pokój syna.

Pozdrawiam !

Wybór parowaru.
Cheap Moncler down Jacket Moncler Jacket men's women's www.buygoodgoods.com
Cheap ,D&G Shoes,Gucci Shoes,Dsquared2 Shoes,Prada shoes www.buygoodgoods.com