Re: szkła okularowe!!!

From: "jp" <j...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: szkła okularowe!!!
Date: 1 Feb 2004 15:37:47 +0100

> Jestem w trakcie robienia sobie nowych okularków i po drogich przejściach w
> pewnej słynnej sieci salonów postanowiłam pochodzić i popytać żeby się znowu
> nie dać nabić w butelkę. Oczywiście okazało sie że szkła dużej mocy (-8,0)
> indeksowane z antyrefleksem mogę dostać taniej niż 500 PLN za sztukę. Ceny
> są różne, ale jeden z optyków zaproponował mi ponoć b. dobre polskie szkła z
> Zielonej Góry - w najcieńszej, najlepszej wersji w cenie 350 PLN za parę!!!
> Przyznam że cena robi na mnie wrażenie, więc chcę się spytać czy to nie jest
> [...]
Szkła z Jeleniej Góry nie są gorszej jakości od zagranicznych. Przy Twojej
wadzie wzroku -8.0 z oferty JZO wybrałbym szkła Izokron 18, o wspólczynniku
załamania 1.800. Izokron 19 nie dają już dużej redukcji grubości na brzegu, a
ich waga jest nawet trochę większa (chociaż niezauważalnie), a poza tym trochę
silniej rozszczepiają światło (mniejsza liczba Abbego).
Osobną sprawą są zuszniki i nanośnik wkręcane bezpośrednio w soczewkę
(patenty). Nie mam tu zbyt wielu doświadczeń, ale słyszałem, że w przypadku
szkieł mineralnych, przy nieostrożnym obchodzeniu się z okularami na
krawędziach otworów mogą powstawać drobne odpryski (szkło jest dość kruche,
zresztą niektórzy optycy niechętnie zakładają patenty na szkłach mineralnych).
Rozwiązaniem byłyby szkła organiczne. Uzyskałabyś przy nich znaczne
zmniejszenie ciężaru okularów, ale z kolei byłyby one znowu grube na
krawędziach, gdyż współczyniki załamania nie przekraczają tu 1.67 (w JZO 1.59).
Obiło mi się o uszy, że Rodenstock wprowadził niedawno plastiki 1.74, byłoby
one rozwiązaniem, ale pewnie zapłacisz za nie grubo powyżej 500 zł.
jp