Re: szkła okularowe!!!

Data: 2004-02-02 00:28:12
Temat: Re: szkła okularowe!!!
Od: "jp" <j...@o...pl>

> 7...@n...onet.pl,

> Widze, ze sie dobrze orientujesz w ofercie optycznej.
> A jak wyglada od strony praktycznej sprawa ze szklami asferycznymi?
>
> Czy sa dostepne, jak drogie?
>
> --
> Robert
> User in front of @ is fake, actual user is: mkarta

Wydaje mi się, że każdy duży producent (Hoya, Essilor) posiada w swojej ofercie
soczewki z powierzchniami asferycznymi.
Soczewki takie wprowadzono w celu zmniejszenia wagi i poprawy wyglądu, przy
jednoczesnym zachowaniu jakości odwzorowania soczewek sferycznych o tzw.
kształcie optymalnym. Chodzi tu głównie o skorygowanie astygmatyzmu wiązek
pozaosiowych i dystorsji.
W praktyce rzeczywiście pod tym względem nie ustepują one soczewkom optymalnym,
a jednocześnie są od nich kilka procent lżejsze oraz bardziej płaskie. Soczewki
ujemne wyglądają trochę mniej "meniskowato" i są odrobinę cieńsze na krawędzi,
a dodatnie są mniej bulwiaste i cieńsze na osi.
Sam się nawet zastanawiam czy sobie takich nie zrobić. Do tej pory oglądałem
prospekty Rodenstocka (tam mają one w nazwie człon "cosmo") i z tego co się
zorientowałem są o ponad 30% droższe od zwykłych odpowiedników.
jp