testy alergiczne u dziecka

1. Data: 2007-06-18 15:51:16

Temat: testy alergiczne u dziecka
Od: Marek <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Maluszek ma 2.5 roku. Powtarzają się mu zapalenia krtani. W ciągu dnia nic
nie zwiastyje, problemu, w nocy pojawia się nagły "szczekajacy"
kaszel,gorączka. Z zapaleniem krtani dziecko ląduje w szpitalu.Ostatnio w
ub. tygodniu, dziecko jest na augmentinie i enkortonie (!). Testów
alergicznych podobno się nie da wykonac przed 4 rokiem życia. Może mi ktoś
wytłumaczyć dlaczego ??? Lekarz nie wyklucza alergii, stąd moje pytanie o
testy. Co robić dalej ?? Przyznam, że perspektywa comiesięcznyh
hospitalizacji+enkorton mnie trochę przeraża.....
--
Marek

2. Data: 2007-06-18 17:24:08

Temat: Re: testy alergiczne u dziecka
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 18 Jun 2007, Marek wrote:

> [...]
> testy. Co robić dalej ?? Przyznam, że perspektywa comiesięcznyh
> hospitalizacji+enkorton mnie trochę przeraża.....

przydatność "prick" testów u bardzo małych dzieci jest mniejsza,
ponieważ reaktywność skóry dziecka jest mniejsza przez co może
wyjść wynik fałszywie ujemny, czyli testy nie wskażą na istnienie
alergii a ona jednak będzie.

Niektóre ośrodki jednak robią testy alergiczne u dzieci dwuletnich.
"SPT was performed, according to Nordic standard, in all children at age 2
yrs".
Nie jestem pediatrą i alergologiem ani tez pulmonologiem dziecięcym
więc nie odpowiem czy ma to praktyczny sens czy jest to robione
tylko w ramach badań klinicznych, bo czasami to co robi się
w ramach różnych badań i prób klinicznych a to co ma sens
w codziennej praktyce lekarskiej różni się jednak bardzo
i wiem, że wielu alergologów dziecięcych opierając się na własnym
doświadczeniu twierdzi, że wykonywanie testów skórnych u małych
dzieci jest nieprzydatne i daje zbyt mało informacji w stosunku
do ryzyka. Być może mało jest też testów wystandaryzowanych
na tak młody wiek.

Co do leczenia prednizonem (Encortonem), jeśli dziecko będzie w stanie
nauczyć
się (jesteście w stanie nauczyć go) inhalacji sterydów wziewnych
to w przypadku stwierdzenia podłoża alergicznego może to być
bezpieczniejszą alternatywą ale taką decyzję powien podjąc
lekarz leczący po dokładnym zbadaniu, określeniu choroby
i podjęciu własnej decyzji. Możliwe, że w przypadku Waszego
dziecka przez czas jakiś trzeba będzie okresowo stosować
Encorton

http://www.erj.ersjournals.com/cgi/content/full/23/6
/869

pamiętając jednak, że autorzy artykułu jak sami napisali
w "conflict of interest" - "The ECA study was supported by grants from the
Norwegian Research Council. Astra Zeneca, Oslo, Norway has provided an
educational grant for the first author" (firma ta jest jednym
z producentów wziewnych preparatów sterydowych w inhalatorach)
ale jednocześnie także to, że European Respiratory Journal to
porządna gazeta

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

3. Data: 2007-06-19 08:51:04

Od: "Jurek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> testy. Co robić dalej ?? Przyznam, że perspektywa comiesięcznyh
> hospitalizacji+enkorton mnie trochę przeraża.....
Przeczytaj w dużym skupieniu poniższe artykuły i wyciągnij z nich wnioski.
Nie przerażaj się, że nie można wykonać testów alergicznych przed 4 rokiem
zycia, tylko zmień dziecku dietę, a nigdy już nie bedziesz mieć problemów
zdrowotnych u swojego dziecka.
Pozdrawiam Jurek M.

PODŁOŻE GENETYCZNE CHORÓB ALERGICZNYCH

Termin "alergia" został wprowadzony w 1906 roku przez C. von Pirqueta i z
upływem czasu stał się synonimem nadwrażliwości. Związany z alergią termin
atopia określa dzie­dziczną skłonność do nadmiernej produkcji przeciwciał
(klasy IgE) w stosunku do niektó­rych alergenów. Wyróżniane są cztery typy
reakcji nadwrażliwości, chcoaż w świetle naj­nowszych badań ten podział
staje się coraz mniej aktualny.

W tym artykule ograniczę się do omówienia tylko typu I, tzw.
anafilaktycznego, związanego ze wspomnianą wcześniej atopią. Wśród chorób,
które spowodowane są tym rodzajem nad­wrażliwości należy wymienić: katar
sienny, atopowe zapalenie skóry, astmę oskrzelową ato­pową, niektóre
postacie pokrzywki, jak również alergie pokarmowe. W ocenie czynników
sprzyjających powstawania alergii nie można oddzielać czynników genetycznych
od środo­wiskowych. Obserwacje kliniczne jednoznacznie wskazują, że ryzyko
zachorowania na alergię jest większe u osób z obciążeniem rodzinnym. Co
ciekawe, chłopcy są bardziej nara­żeni i to głównie wtedy, kiedy alergikiem
jest ich matka. Alergie ujawniają się już w dzie­ciństwie, a krytyczny jest
okres niemowlęctwa, co wiąże się z niedojrzałością układu immu­nologicznego
i przystosowaniem do zmieniających się czynników środowiska. W tym okre­sie
największy problem stanowią alergie pokarmowe, najczęściej związane z
reakcją na mleko krowie, którego białka mogą również przedostawać się do
mleka matki. Dlatego, szczególnie w przypadkach obciążenia dziedzicznego,
duże znaczenie ma unikanie pokar­mów alergizujących również przez matkę
karmiącą. Należy podkreślić, że karmienie piersią ma najistotniejszy,
zapobiegawczy wpływ na wystąpienie alergii u dziecka (mniejsze nara­żenie na
alergeny, ograniczenie zakażeń przewodu pokarmowego, uszczelnienie nabłonka
jelit). W literaturze również zwraca się uwagę na istotny wpływ infekcji
bakteryjnych, wiru­sowych, grzybiczych i pasożytniczych oraz
zanieczyszczenia powietrza - dym papierosowy, spaliny itd.
Ocenia się, że około 30% społeczeństwa ma genetyczną predyspozycję do
alergii, ale należy pamiętać, że nie każdy człowiek posiadający taką skazę
genetyczną musi zachorować na chorobę alergiczna. Dziedziczenie tej
skłonności jest wielogenowe, dlatego ujawnienie tej cechy wymaga również
współdziałania wymienionych wyżej czynników środowiskowych. Dlatego należy
pamiętać, zanim zrzucimy całą winę na złe geny, że dużo zależy od nas
sa­mych, od tego jak żywimy siebie i nasze dzieci.
W przypadku alergii pokarmowej u dzieci w wielu wypadkach udaje się wykazać
podłoże genetyczne. Jest tak, ponieważ do tej grupy chorób zaliczamy często
nietolerancje pokar­mów wywołane defektami enzymatycznymi (np. galaktozemia,
laktozemia). Częstość tego schorzenia określa się nawet do 40% populacji
(dane są bardzo rozbieżne), odsetek jest naj­wyższy w okresie niemowlęcym i
później maleje. W przypadku tego rodzaju alergii mogą wystąpić reakcje
natychmiastowe typu anafilaktycznego lub późne - nawet kilka dni po
spo­życiu uczulających pokarmów. Klinicznie przejawia się to przewlekłym
zapaleniem jelita cienkiego. Postawienie właściwego rozpoznania jest
niestety często trudne i wymaga czasem nawet biopsji jelita. Najczęściej
uczula mleko krowie, jest w nim zawarte około 25 antyge­nów białkowych,
które mogą pobudzać powstawanie przeciwciał u człowieka. Są one na tyle
silne, że mogą przenikać do mleka matki i wywoływać objawy nawet u dzieci
karmionych wyłącznie piersią.
Wśród objawów należy wymienić: biegunkę, nudności, wymioty, świąd wokół
odbytu, wy­prysk atopowy, anemię niedobarwliwą, bezsenność i wiele innych,
niecharakterystycznych objawów, które mogą dotyczyć praktycznie każdego
narządu. W leczeniu stosuje się przede wszystkim dietę eliminacyjną oraz
leki przeciwalergiczne. Rozróżniamy pierwotną i wtórną alergię pokarmową.
Pierwotna opiera głównie na czynnikach genetycznych oraz miejscowej i
ogólnej odporności. W zespołach wtórnej nadwrażliwości na pokarmy podstawowe
zna­czenie mają zakażenia przewodu pokarmowego (wirusy, grzyby, pasożyty).
W leczeniu Żywieniem Optymalnym również usuwamy z jadłospisu pokarmy
alergizujące i podrażniające ścianę jelita. Nie jest to kłopotliwe, ponieważ
wiele z tych pokarmów nie wy­stępuje w diecie. Ważnym elementem jest także
spożywanie regularnie żółtek jaj kurzych, które zawierają w sobie naturalne
immunoglobuliny regulujące po spożyciu pracę układu immunologicznego.
Alergie pokarmowe należą do chorób, których objawy ustępują naj­szybciej po
wprowadzeniu ŻO (żywienia optymalnego). Jednak zdarzają się przypadki, w
których konieczna jest większa cierpliwość. Dzieje się tak zwykle wtedy,
kiedy nie można łatwo zidentyfikować alergenu. Prowadzimy wówczas dietę z
eliminacją najpierw podsta­wowych alergenów, a następnie tych rzadszych. Po
ustąpieniu alergii można stopniowo po­szerzać menu. Czasami konieczne jest
objawowe stosowanie prądów selektywnych, ale nie dotyczy to najmłodszych
dzieci.

W poprzednim artykule nie zostały omówione związki alergii z chorobami
układu odde­chowego. Choroby alergiczne stanowią jedną z najczęstszych
przyczyn absencji w szkole, a w życiu dorosłym mogą istotnie ograniczać
życie. Poza omawianymi wcześniej alergiami pokarmowymi, najczęściej
stwierdza się astmę oskrzelową i alergiczny nieżyt nosa.

W ostatnich latach obserwuje się wzrost częstości zachorowań - głównie na
astmę oskrze­lową, która występuje obecnie dwukrotnie częściej niż przed 30
laty. Czynniki predyspo-
nujące, to jak wcześniej pisałem: alergia w rodzinie, zwłaszcza u matki,
nieprawi­dłowa ciąża i poród, sztuczne karmienie od urodzenia, częste
infekcje. Podłoże genetyczne jest w przy­padku tych chorób trudne do
udowodnienia i wszystko wskazuje na to, że główne znaczenie mają tzw.
czynniki środowiskowe. Według definicji, astma oskrzelowa to stan nawracają-
cego, odwracalnego zwężenia oskrzeli. Charakteryzuje się nadmierną,
nieswoista reaktyw­nością błony śluzowej oskrzeli. Określa się ją również
jako alergiczne zapalenie oskrzeli. Astma u dzieci występuje 3-krotnie
częściej niż u dorosłych. Czynniki, które mogą wywo­ływać objawy astmy
dzielimy na: wziewne - kurz, roztocza, sierść zwierząt, pióra, pyłki
ro­ślin, grzyby; pokarmowe - omówione w poprzednim artykule; infekcyjne -
jad owadów, le-
ki; kontaktowe - nikiel, chrom. Mechanizm powstawania tych reakcji przebiega
według opi­sywanego typu (przeciwciała IgE - ich podwyższony poziom może
świadczyć o tym typie reakcji alergicznej). W astmie dochodzi do skurczu
mięśni gładkich oskrzeli, wzmożonego wydzielania śluzu, obrzęku błony
śluzowej oskrzeli. Istnieje hipoteza, że alergeny bezpo­średnio drażnią
zakończenia nerwu błędnego, powodując skurcz mięśni gładkich. Może to
tłumaczyć również wpływ czynników stresowych na przebieg choroby. Czas
wystąpienia reakcji na alergen może być różny - od natychmiastowej po
opóźnioną - 4-8 godzin po eks­pozycji. Na szczęście 70% dzieci ma łagodne
dolegliwości, ale niestety 25% ma postać ciężką. Rozpoznanie, szczególnie u
małych dzieci, nie jest proste. Podstawowe objawy to przedłużający się
kaszel, sapanie, wydłużony wydech oraz objawy osłuchowe - świsty, rzę­żenia,
furczenia. Zawsze należy wykluczyć inne ważne przyczyny tych objawów, jak
np. aspiracja ciała obcego, zapalenie oskrzelików, mukowiscydoza, wady
wrodzone czy guz śródpiersia. W prawidłowym rozpoznaniu pomagają oczywiście
różne badania diagnostyczne, o przeprowadzeniu których decyduje lekarz.
Pocieszający jest fakt, że tzw. astma atopowa (alergiczna) może być
łagodniejsza lub całkowicie ustąpić w okresie dojrze­wania.
W leczeniu farmakologicznym stosuje się szereg leków, m. In. Rozkurczowe,
sterydy, mu­kolityczne i wykrztuśne. Stosowane jest również leczenie
odczulające i eliminacja alerge­nów.
W przypadku wprowadzenia Żywienia Optymalnego obserwuje się od zmniejszenia
obja­wów choroby po jej całkowite ustąpienie, często w bardzo krótkim
czasie. Wspomaganie le­czenia i wzmocnienie efektów uzyskujemy również,
stosując prądy selektywne typu S w przyłożeniu elektrod na klatkę piersiową.
Moje obserwacje wskazują na bardzo istotny wpływ właśnie tych zabiegów na
przebieg leczenia.
Alergiczny nieżyt nosa może być przewlekły - w ciągu całego roku lub
sezonowy - w okre­sie występowania alergenów. Czynniki wyzwalające, to nie
tylko alergeny wziewne, ale również pokarmowe. Alergiczny nieżyt nosa często
towarzyszy astmie - nawet w 70% przypadków. Objawy to: obrzęk i
zaczerwienienie błony śluzowej nosa, wodnisty wyciek, napadowe kichanie,
świąd, oddychanie przez usta. Diagnostyka podobna jak w astmie, a w leczeniu
wykorzystuje się, poza postępowaniem antyalergicznym, leki obkurczające
ślu­zówkę. W tym przypadku również leczeniem przyczynowym jest Żywienie
Optymalne, w niektórych przypadkach dobre efekty daje zastosowanie prądów
selektywnych na zatoki.
Występowanie genetyczne alergii nie jest wcale oczywiste. Podstawowe
znaczenie mają czynniki środowiskowe, a przede wszystkim dieta. Wskazuje na
to poprawa po wprowadzeniu prawidłowego żywienia oraz częstsza alergia u
dzieci matek alergicznych, które przenoszą swoje zwyczaje żywieniowe na
dzieci. Dr n. med. Mariusz Głowacki W-wa.

ASTMA OSKRZELOWA

Astma oskrzelowa jest odwracalną choroba oskrzeli, która charakteryzuje się
nadreaktywnością i zapaleniem oskrzeli. Substancje, które nie mają wpływu w
czasie wdychania u ludzi zdrowych, wyzwalają skurcz oskrzeli na astmę
oskrzelową.

Podstawową cechą astmy jest jej duża zmienność pomiędzy poszczególnymi
chorymi, jak i w różnym czasie u tego samego chorego. Inną ważną zarówno dla
patofizjologii jak i schematu leczenia cechą astmy jest obecność zapalenia
oskrzeli. Astma występuje u 3-8% populacji. Jak widać to niebagatelna grupa
ludzi. Aby przybliżyć Państwu obraz chorego, przytoczę poniżej kilka faktów
z klinicznego obrazu tej choroby.
Drzewo tchawiczo-oskrzelowe u chorych na astmę oskrzelową ma nadmierną
reaktywność, nazwaną również niespecyficzną nadwrażliwością oskrzeli dla
odróżnienia od skurczu oskrzeli wyzwolonego przez immunologiczną reakcję
prowokowaną specyficznym antygenem. Mechanizm leżący u podstaw
nadreaktywności nie jest do końca poznany, ale prawdopodobnie uczestniczy w
nim wiele różnych czynników. Jednym z nich jest lokalna przewaga układu
pa­rasympatycznego, która powoduje odruchowy skurcz oskrzeli. Tę teorie pot-
wierdza skuteczność terapii prądami selektywnymi S (pobudzającymi układ
sympatyczny), zmniejszającej przewagę układu parasympatycznego nad sym-
patycznym.
Astme charakteryzuje skurcz mięśni gładkich dróg oddechowych, nadmierna
produkcja śluzu, obrzęk i komórkowy naciek zapalny błony śluzowej dróg
od­dechowych oraz pogrubienie znajdującej się pod nabłonkiem dróg
oddecho­wych błony podstawnej. Te zmiany są rozmieszczone niejednolicie u
różnych pacjentów. U jednych dominuje skurcz oskrzeli, u innych nadmierna
produkcja śluzu, są i tacy chorzy, którzy pomiędzy napadami duszności nie
mają w ogóle zmian w drogach oddechowych. Pacjent chory na astmę ma okresowo
napady kaszlu, duszności i ucisku w klatce piersiowej oraz świsty podczas
wydechu. Ataki te mogą być prowokowane przez infekcję dróg oddechowych,
ekspozycję na alergeny, stres emocjonalny i inne niespecyficzne czynniki
wyzwalające. Napady charakteryzują się różnym zakresem nasilenia. U
niektórych pacjentów występują sporadycznie i objawiają się niewielkim
uczuciem duszności i świs-
tami nad oskrzelami, które mijają po lekach rozkurczających oskrzela, inni
cho­rzy mają objawy przewlekłe, wymagające ciągłego stosowania leków dous-
tnych lub wziewnych. Określenie stan astmatyczny jest zwykle stosowane dla
opisania przedłużonego, bardzo ciężkiego ataku astmatycznego, który nie
ustę-
puje po leczeniu i obejmuje znaczny skurcz oskrzeli, grożący wystąpieniem
niewydolności oddechowej. Sposoby leczenia astmy, głównie farmakoterapia,
muszą być ściśle dostosowane do stanu klinicznego pacjenta. Niestety, chorzy
są zmuszeni do stosowania farmakoterapii do końca życia. Według opinii
współczesnej medycyny astma jest chorobą zwykle nieuleczalną. Czy tak jest
naprawdę?
Jak się okazuje nie do końca ta opinia zgadza się z do.świadczeniem
klinicz­nym dr. Kwaśniewskiego. Po zmianie diety pacjenta na żywienie
optymalne oraz zastosowaniu terapii prądami selektywnymi S już po kilku,
kilkunastu dniach stan pacjenta znacznie się poprawia, a niektórzy z nich w
ogóle nie od­czuwają, że są chorzy. Ważnym jest, aby od pierwszego dnia
takiego leczenia, skrupulatnie przestrzegać diety i nie odstawiać nagle
dotychczas stosowanych leków. Stała kontrola stanu klinicznego i powolne
wycofywanie się z farmako­terapii dotyczy wszystkich pacjentów chorych na
astmę a w szczególności tych, którzy stosują sterydoterapię. Nagłe
odstawienie leku sterydowego (szczegól­nie, gdy był stosowany w dużych
dawkach, lub przez długi okres czasu), może wywołać stan astmatyczny lub
objawy niewydolności nadnerczy. W obu przy-
padkach zagrożone jest życie pacjenta. Podsumowując: każda zmiana leku lub
dawki musi być skonsultowana z lekarzem. U pacjentów z astmą alergiczną,
czyli tych, u których udowodniony jest czynnik alergizujący, wywołujący
napady duszności na całkowite wyleczenie czasami trzeba czekać nawet kilka
miesięcy. Jest to związane z koniecznością przestrojenia całego układu
immunologicznego. Stosowanie prądów selektywnych S nawet kilkakrotnie w tym
okresie przyspiesza wyleczenie i pomaga utrwalić równowagę pomiędzy układem
sympatycznym i parasympatycznym w drzewie oskrzelowym. Leki stosowane
przewlekle u osób chorujących na astmę oskrzelową, nawet jeżeli sprawiają,
że pacjent czuje się doskonale i nie ma objawów choroby, działają głównie
objawowo i prędzej czy później dają objawy niepożądane. Dlatego też warto
rozważyć leczenie przyczynowe jakim jest żywienie optymalne
Lek. med. Grażyna Milerska, Bielsko- Biała.

4. Data: 2007-06-19 13:16:45

Od: "Monika " <5...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

może szczepiłaś ostatnio sczepionką na krztusiec ???

5. Data: 2007-07-03 16:28:41

Od: Marek <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> z producentów wziewnych preparatów sterydowych w inhalatorach)
> ale jednocześnie także to, że European Respiratory Journal to
Dziękuę...
PS.
Czy oznaczenie IgE ma sens=będzie wskazówką, czy szukać dalej, czy dać
sobie spokój z testami w surowicy ???

--
Marek

Echo w uszach