tomografia mózgu

1. Data: 2005-02-14 15:25:24

Temat: tomografia mózgu
Od: "Knecht Ruprecht" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam pytanie jak duża dawka promieniowania jest dostarczona przy tomografii
głowy? Rozumiem że jest to mnóstwo zdjęć RTG, więc chyba jest tego dużo? Jak
się ma do normy określonej rocznie dla badań medycznych (jest chyba coś w
tym stylu).

pozdrawiam,
knecht

2. Data: 2005-02-14 15:54:54

Temat: Re: tomografia mózgu
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 14 Feb 2005 16:25:24 +0100, Knecht Ruprecht wrote:

> Mam pytanie jak duża dawka promieniowania jest dostarczona przy tomografii
> głowy?

O ile pamiętam porównywalna z tzw. zdjęciem małoobrazkowym płuc (których
się już zresztą raczej nie wykonuje).
Badanie TK głowy można robić tak często, jak często są po temu
wskazania.

> Rozumiem że jest to mnóstwo zdjęć RTG,

Nie. Nie wykorzystuje się kliszy, a detektory promieniowania
rentgenowskiego w tomografach są bardziej czułe o nich. A poza tym obraz
przetwarzany jest inaczej, niż w tradycyjnej (z użyciem lampy i kliszy)
tomografii.

> więc chyba jest tego dużo? Jak
> się ma do normy określonej rocznie dla badań medycznych (jest chyba coś w
> tym stylu).

Norma jakaś jest, a obowiązuje pracowników zatrudnionych w zakładach
radiologii (techników, lekarzy) i innych zawodowo narażonych na
promieniowanie. O ile mi wiadomo nie ma żadnych norm dla pacjentów (ale
oczywiście mogę się mylić).

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

3. Data: 2005-02-14 16:47:25

Od: "Gabriel" <gSPAMabriel_fSP@M@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> radiologii (techników, lekarzy) i innych zawodowo narażonych na
> promieniowanie. O ile mi wiadomo nie ma żadnych norm dla pacjentów (ale

Normy są na 99% tylko nie pamietam jakie, ale są i to cos w granicach
6miesiecy dla jakiegos
wieku dla jakiejs czesci ciała.

4. Data: 2005-02-16 17:13:27

Od: "Nieudacznik ;\)" <c...@d...com> szukaj wiadomości tego autora

1. Zależy od klasy sprzętu
2. TK @@całego@@ ciała to promieniowanie zurzywające ok 1/3-1/4 normy
promieniowania przeznaczonego na cały rok....

5. Data: 2005-02-16 19:00:05

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 16.02.05, około 18:13, Nieudacznik ;) bulgocze

> 1. Zależy od klasy sprzętu
> 2. TK @@całego@@ ciała to promieniowanie zurzywające ok 1/3-1/4 normy
> promieniowania przeznaczonego na cały rok....

Ad 2, ale sprzętem jakiej klasy? ;)
I jakie grube warstwy? A może spiralne?

--
ika - umop apisdn

6. Data: 2005-02-20 14:14:41

Od: "Tomasz Bandurski" <b...@...p-p.l> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gabriel" <gSPAMabriel_fSP@M@wp.pl> napisał w wiadomości

> Normy są na 99% tylko nie pamietam jakie, ale są i to cos w granicach
> 6miesiecy dla jakiegos
> wieku dla jakiejs czesci ciała.

Marek ma racje. Personel obowiazuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28
maja 2002 r. w sprawie dawek granicznych promieniowania jonizującego (Dz. U.
Nr 111, poz. 969 oraz z 2003 r. Nr 38, poz. 333);

Do pacjentów odnosci sie raczej zasada ALARA
(http://www.republika.pl/bhpekspert/ ).

T.B.

kłykciny
[pilne!!] uderzenie w glowe