twaróg

41. Data: 2009-11-16 22:34:32

Temat: Re: twaróg
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 16 Nov 2009 23:11:09 +0100, medea napisał(a):

> I bardzo dobrze, że istnieją.

> Jak dla mnie, to ty nawet możesz palić papieros i jeść banan, mi to
> naprawdę obojętne.

Ale poprawne :-)

I znaleźć błąd, a nie błęda.
Usunąć ząb, a nie zęba.
Znaleźć grzyb, a nie grzyba.
Upiec tort, a nie torta.
Mieć nos do..., a nie nosa do...
Itp.

--

Ikselka.

42. Data: 2009-11-16 22:47:15

Od: Paulinka <paulinka503@precz_ze_spamem.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

XL pisze:

> Ale poprawne :-)
>
> I znaleźć błąd, a nie błęda.
> Usunąć ząb, a nie zęba.
> Znaleźć grzyb, a nie grzyba.
> Upiec tort, a nie torta.
> Mieć nos do..., a nie nosa do...
> Itp.

A wszystko to taki mały rebus ;)

--

Paulinka

43. Data: 2009-11-16 22:52:32

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

XL pisze:

> Ale poprawne :-)

Nawet tak głupio nie żartuj.

> I znaleźć błąd, a nie błęda.
> Usunąć ząb, a nie zęba.
> Znaleźć grzyb, a nie grzyba.
> Upiec tort, a nie torta.

A co to ma do rzeczy? Polski jest trochę bardziej skomplikowany, niż ci
się zdaje. Podobnie jak z tradycjami.

> Mieć nos do..., a nie nosa do...
> Itp.

Tak, a Ty masz fioł i bzik, a ja mam strach, że w końcu to na kogoś
przejdzie.
Radzę skrupulatniej czytać słowniki.

BTW Zainteresowanym wyjaśnię, że forma "mieć nos" uważana była za
rzadszą już przynajmniej 15 lat temu (sprzed tylu lat jest moje wydanie
SJP PWN).

Ewa

44. Data: 2009-11-16 22:56:42

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 16 Nov 2009 23:52:32 +0100, medea napisał(a):

> [...]
> się zdaje. Podobnie jak z tradycjami.

> Tak, a Ty masz fioł i bzik, a ja mam strach, że w końcu to na kogoś

Wyrażenia "masz fioła" oraz "masz bzika", oraz "masz stracha" to język
uliczny, nie literacki.
W literackim jest "zwariowałeś"/"oszalałeś" oraz
"boisz_się"/"odczuwasz_strach".

> Radzę skrupulatniej czytać słowniki.
>
> BTW Zainteresowanym wyjaśnię, że forma "mieć nos" uważana była za
> rzadszą już przynajmniej 15 lat temu (sprzed tylu lat jest moje wydanie
> SJP PWN).

No cóż, poprawna polszczyzna jest coraz rzadsza.
--

Ikselka.

45. Data: 2009-11-16 22:58:27

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 16 Nov 2009 23:47:15 +0100, Paulinka napisał(a):

> A wszystko to taki mały rebus ;)

Niejeden rebus jest przyczyną tych okropnych zmian w polszczyźnie... Bingo.
--

Ikselka.

46. Data: 2009-11-16 23:30:22

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

> [...]
> W literackim jest "zwariowałeś"/"oszalałeś" oraz
> "boisz_się"/"odczuwasz_strach".

> No cóż, poprawna polszczyzna jest coraz rzadsza.

Dzięki literaturze dla dzieci i młodzieży oraz telewizji.

47. Data: 2009-11-16 23:31:25

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 17 Nov 2009 00:30:22 +0100, Prawusek napisał(a):

> "XL" <i...@g...pl> wrote in message

> Dzięki literaturze dla dzieci i młodzieży oraz telewizji.

Owszem, harypotery się teraz czytowywuje i lansuje...
--

Ikselka.

48. Data: 2009-11-17 07:01:10

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> Nawet tak głupio nie żartuj.
[...]
> A co to ma do rzeczy? Polski jest trochę bardziej skomplikowany, niż ci
> się zdaje. Podobnie jak z tradycjami.

Ewo, świata nie naprawisz.
Wyczucie językowe w narodzie osłabia się, książek czytuje się coraz
mniej, a ładnym, plastycznym i żywym językiem niewielu jest w stanie się
posłużyć. Czego oczekiwać w usenecie...
--
BBjk

49. Data: 2009-11-17 07:29:12

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ale poprawne :-)
>
> I znaleźć błąd, a nie błęda.
> Usunąć ząb, a nie zęba.
> Znaleźć grzyb, a nie grzyba.
> Upiec tort, a nie torta.
> Mieć nos do..., a nie nosa do...
> Itp.

ale "mieć nosa" też jest poprawnie :-)))))

50. Data: 2009-11-17 11:12:38

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

XL pisze:

> Wyrażenia "masz fioła" oraz "masz bzika", oraz "masz stracha" to język
> uliczny

Nie ma takiej kategorii w moim wydaniu SJP, u mnie są wyrażenia
frazeologiczne. Może skonkretyzujesz, co to takiego "język uliczny"?

> nie literacki.
> W literackim jest "zwariowałeś"/"oszalałeś" oraz
> "boisz_się"/"odczuwasz_strach".

A zamiast "mieć nosa" można się doskonale orientować w sytuacji. :)

> No cóż, poprawna polszczyzna jest coraz rzadsza.

Coraz uboższa może być dzięki ludziom, którzy na siłę będą ją próbowali
wcisnąć w sztywne ramy, zamiast uszanować jej bogactwo.

Ewa

dynia makaronowa i hokkaido
Jak zrobić panini (czyli kanapki na gorąco po włosku)?
Płyta grzewcza amica - dzwięki
Dynia.
Christian dating services