w sprawie daglezji oraz WIEDZY

21. Data: 2002-12-16 06:28:25

Temat: RE: w sprawie daglezji
Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of WojtekP
(...)
> u nas sadzi sie takze odmiane sina - glauca, ktora rosnie wolniej
> i karlowata odmiane fletcheri (1,5 do 2m) i ktora ROSNIE WOLNO.

Jedna z najładniejszych P.m 'Argentea' rośnie w Rogowie wsadzona w 1960 r.
pozyskana z Tharandi.
Rosną u mnie 2 egemplarze wysokości około 4 m igły prawie srebrzysto białe
pokrój kolumnowy.
Co do P.m.'Fletcheri' powstała w szkółkach Fletchera w Anglii i faktycznie
Seneta pisze że dorasta do 3 m wysokości ale stare okazy.Moja
dziesięcioletnia ma około 50 cm. wysokości, rośnie niezwykle wolno.
Daglezję bardzo lubię, mam około 20 szt. Sądzę że mrozoodporność jest
wystarczająca, wiadomą rzecza jest że będzie lepiej rosła w klimacie
morskim, ale sądzę że bardziej szkodliwe sa spóżnione wiosenne przymrozki.
Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Bogusław Radzimierski.
www.ogrod-botaniczny.pl

22. Data: 2002-12-16 06:57:54

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> wrote in

> Mnie tam pachniało pomarańczami, ale... :)

Moze dlaglezja pachnie daglezja?
Pozdrowienia - Ewa Sz.

23. Data: 2002-12-16 07:02:21

Temat: Re: w sprawie daglezji oraz WIEDZY
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Muszą rosnąć. Jak już pisałem, w lasach w okolicach Obornik Śląskich i
> Brzegu Dolnego (na skraju ścisłego rezerwatu Jodłowice) spotkaliśmy z
> Inką kilka fantastycznych okazów, na mój rozsądek około
> 100-letnich. Później, zainteresowawszy się daglezją bliżej, znalazłem,
> że do tutejszych lasów wprowadzili ją niemieccy leśnicy pod koniec XIX
> wieku (obok np. takiego dębu czerwonego, za co im też dziękuję). Pod
> tymi fantastycznymi daglezjami znaleźć można siewki: od jedno- do
> kilkuletnich --> znaczy, wytrzymują zimy i ludzkie szkody...

Okolo 150 letnie drzewostany daglezjowe sa np. w Gorach Bardzkich, gdzie
klimat raczej ostry. Ale siewek nie ma - moze za ciemno, bo drzewostan
zwarty.
Pozdrowienia - Ewa Sz.

24. Data: 2002-12-16 11:22:44

Od: "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "WojtekP" <d...@p...com.pl> napisał w wiadomości
" Poszczegolne drzewa moga sie roznic odpornoscia na mroz./.../ niektore
> drzewostany uszkadza mroz. "

Moze nie tyle poszczegolne drzewa (chociaz rowniez), co proweniencje. U nas
najwieksza odpornosc wykazuja gorskie pochodzenia ze srodkowej czesci
zasiegu (Washington, Colorado, Utah). W Polsce duzo daglezji mozna spotkac
na terenie dawnych Prus Wschodnich (teren dzialania Pruskich Stacji
Doswiadczalnych), w Wielkopolsce, a bodaj najpiekniejszy ze znanych mi
drzewostanow widzialem w Beskidzie Zywieckim. Wlasciwe pochodzenie nasion =
duza odpornosc na szkody mrozowe.

> Wartosc drewna? - ot po prostu to z opowiesci lesnika, ktory opowiadal, ze
> po wojnie sadzono w polsce lasy daglezjowe, ale poniewaz drewno niemialo
> dostatecznej wartosci uzytkowej - zaniechano dalszej produkcji lasow
> daglezjowych...

Falsz!
Drewno jedlicy przewyzsza jakoscia drewno jodly i swierka. Jest od nich
rowniez o wiele bardziej dekoracyjne. Zoltawy biel, jasnobrazowa,
ciemniejaca na powietrzu twardziel ... naprawde bajka.
Wprowadzania daglezji do naszych lasow nie zaniechano a jedynie ograniczono.
I to nie z przyczyn obiektywnych, lecz w zwiazku z panujaca moda na
rodzimosc. Dopuszcza sie jej domieszkowy udzial, wyklucza tworzenie litych
drzewostanow.
Daglezja doskonale przyrasta w warunkach polskiego klimatu. Jest polecana do
uprawy plantacyjnej. Dobrze prowadzona plantacja szybko dostarcza pierwszych
przychodow. A jakie sa z tego choinki ;)

Pozdrawiam, P.Z.

25. Data: 2002-12-16 13:12:03

Od: a...@w...pl (aMiraK) szukaj wiadomości tego autora

> a bodaj najpiekniejszy ze znanych mi
> drzewostanow widzialem w Beskidzie Zywieckim.
Pamietasz moze gdzie to bylo ?
Tez bym chetnie zobaczyla...

Mira :-)

26. Data: 2002-12-16 13:24:00

Od: "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "aMiraK" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> Pamietasz moze gdzie to bylo ?
> Tez bym chetnie zobaczyla...
>
> Mira :-)

Nadlesnictwo Ujsoly w poblizu granicy. Sprobuje pozniej podac szczegoly.

Pozdrawiam, PZ

27. Data: 2002-12-16 13:35:43

Od: "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> napisał w
wiadomości news:atkk65$k90$1@pippin.warman.nask.pl...

> Nadlesnictwo Ujsoly w poblizu granicy. Sprobuje pozniej podac szczegoly.
>
> Pozdrawiam, PZ

Juz podaje:
Lesnictwo Glinka, oddzial 172a.
Drzewostan ma obecnie 115 lat i zasobnosc 1000 m3/ha. Jest to Wydzielony
Drzewostan Nasienny - tzn. material siewny w nim pozyskany charakteryzuje
sie najwyzsza jakoscia.
O szczegoly lokalizacji mozna pytac w Lesnictwie Glinka w miejscowosci o tej
samej nazwie.

28. Data: 2002-12-16 14:02:54

Od: a...@w...pl (aMiraK) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sie najwyzsza jakoscia.
> O szczegoly lokalizacji mozna pytac w Lesnictwie Glinka w miejscowosci o

Dziekuje bardzo. Wybiore sie przy okazji .

Mira :-)

29. Data: 2002-12-16 14:13:20

Od: "Jan" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> napisał w wiadomości
> [...]
>/.../
> Okolo 150 letnie drzewostany daglezjowe sa np. w Gorach Bardzkich, gdzie
Ładne drzewostany daglezjowe znajdują się w nadleśnictwie Wirty (rdlp
Gdańsk). Były tam wprowadzane przez niemców. Drzewostany te są normalnie
eksploatowane (doszły do wieku rębności). Po wojnie próby introdukcji
odbywały się (lata 60-te?) w Lasach Doświadczalnych SGGW w Rogowie. O ile
pamiętam, zakładano tam próbne uprawy z różnych pochodzeń. Częśc ekotypów
jest mało odporna na późne przymrozki i od nich cierpi. Dgl traktowano jako
gatunek szybkorosnący, przeznaczony do zakładania plantacji. Drewno daglezji
jest bardzo ładne - troche podobne do limby, ciemne słoje na jasnym tle,
daje sie polerować. Drzewiarze uciekają przed dgl, bo jest trudna w
obróbce - twarda i łatwo sie wyłupuje, ale boazeria jest prima. Wbicie
gwoździa to jednak problem.
Jan

30. Data: 2002-12-16 14:16:00

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> wrote in message

> Drewno jedlicy przewyzsza jakoscia drewno jodly i swierka.

To nie jest silny argument. Drewno jodly i swierka ma niska jakosc.
Ewentualnie swierk Picea sitchensis jeszcze nie jest taki zly.
A na ogol to taki najprostszy material konstrukcyjny - belki.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz