wiem jak to wyglada ale nie wiem co to:(((

1. Data: 2001-11-15 17:07:44

Temat: Re: wiem jak to wyglada ale nie wiem co to:(((
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Aleksandra Zielinska <c...@h...jmg.com.pl> wrote:

..zwane babka ziemniaczana...po naszemu.

( zaparzana)
2 kg. ziemniaków zetrzeć. Ziemniaki do worka lnianego
odcisnąć. Sok zlać a osad (krochmal) dodać do ziemniaków. Wlać 2
szklanki wrzącego mleka. Dokładnie wymieszać. 10 dag boczku
przysmażyć, dodać posiekana duża cebulkę i smazyc. dodać do ziemniaków.
Dodać2 jaja, sól i pieprz. Forme wysmarować, posypać bułka
tarta i wlać piec dłużej niż godzina.

(żmudzka)
1 kg ziemniaków zetrzeć i zlać sok. Boczek ( 25 dag) usmażyć w
kosteczkę i dodać cebulke posiekaną i dalej smażyć. Gorący
boczek połaczyć z ziemniakami i wymieszać porządnie. Dodac roztarty
czosnek z solą ( 3 ząbki), pieprz i 2 jaja, (czasem niektótrzy
dodają 2 łyżki kaszy manny, majeranek - ja nie). Wysmarować
blache tłuszczem (ewentualnie wysypać bułką) i piec długo (ponad
godzinę) Jeść np. ze śmietaną.

..ja preferuję żmudzką zwaną kugelis. Posłuzyłam sie tutaj
proporcjami z ksiązki " Ziemniaki z mojej kuchni" H.
Szymanderskiej ponieważ sama robie na pamięć bez proporcji. A wygląda to
właśnie tak.

Agataw.

1. Data: 2001-11-15 17:41:22

Od: chomique <c...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam:)

> [...]
> lopatologiczny przepis na to co? - zaznaczam, ze jestem kompletna
> kuchenna ignorantka:)
> po drugie - jak toto sie nazywa formalnie? bo babcia nazywa to
> niedzwiedz. ale to nomenklatura z wilenszczyzny. a chyba funkcjonuje to
> jedzonko rowniez gdzie indziej?
> jedzonko wyglada nastepujaco - duzo ciasta, takiego jak na placki
> ziemniaczane ale nie ejstem calkiem pewna, doprawia sie drobno
> pokrojonym boczkiem - chyba smazonym - i piecze sie troche ale nie wiem
> ile:) jak widac informacje mam nader skape, za to apetyt przeogromny:)))

Nie jestem pewna,czy to to,i czy nie wyskocze z czyms,co okaze sie czyms
innym;-),ale jadlam te potrawe kiedys na Slasku i nazywano to
kućmok.Bylo to kilka lat temu w Katowicach,mozliwe,ze nazwa jest
rodzinno-miejscowa czy cos w tym rodzaju.I rzeczywiscie robilo sie to
tak,jak opisujesz,wlewalo do formy,po upieczeniu kroilo na porcje..I
bylo pyszne-chyba wiem,co zrobie dzis na kolacje;-)))

Pozdrawiam cieplo

Milczaca na ogol,ale czytajaca Was codziennie i z uwaga

Tib

"mamo pomurz chomik uciekl"

Icq 86181173
GG 41717,1287619

1. Data: 2001-11-15 17:41:39

Od: Marcin Platek <p...@w...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <3...@h...jmg.com.pl>, c...@h...jmg.com.pl
says...
> ratunku!!!
> po tym dramatycznym wstepnie napiecie bedzie stopniowo roslo:)
> otoz chodzi po mnie potrawa wykonywana po mistrzowsku przez moja babcie.
[...]
> po drugie - jak toto sie nazywa formalnie? bo babcia nazywa to
> niedzwiedz. ale to nomenklatura z wilenszczyzny. a chyba funkcjonuje to
> jedzonko rowniez gdzie indziej?

moja dziewczyna mowi na to baglaj (przez ly)
tata mojej dziewczyny blacharz
a moj s.p dziadzius bajgiello (przez ly)
a potrawa ta sama ziemniaki tarte z boczkiem,cebula i innymi dobrymi
rzeczami pieczone tak jak ciasto w piekarniku

marcin

1. Data: 2001-11-15 19:19:11

Od: "talka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gdy robi to moja babcia nazywa sie to kartoflak, a wyglada tak jak
opisaliscie:-)

--
Talka vel Tilli
Albo po prostu Anetka:-)

1. Data: 2001-11-15 20:21:17

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ..zwane babka ziemniaczana...po naszemu.

W Wilnie po polsku to babka kartoflana albo po litewsku - kugelis.

A do tego polecam sosik taki jak do cepelinow:
Pokroic sloninke lub boczek i cebulke usmazyc, ma byc duuuzo tluszczyku
(wiem niezdrowe, ale dobre) do tego dodac duuuzo smietany. Takim sosikiem
polewa sie cepeliny mniammm, mniammmm.....

Bozenka z Wilna :o)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200
http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
=================================
Galeria grupy: http://www.pl-rec-kuchnia.prv.pl/
Archiwum: http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

1. Data: 2001-11-15 23:41:30

Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

> help? prosze?

a moja babcia mowila na to ziemniocorz, byl terz marchwiorz, burocorz(z
cwiklowych), ale tych dwoch ostatnich nie probowalam

i u nas bylo bez boczku, bo pewnie biedniejsze okolice

izaCurry

1. Data: 2001-11-16 01:33:51

Temat: wiem jak to wyglada ale nie wiem co to:(((
Od: Aleksandra Zielinska <c...@h...jmg.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

ratunku!!!
[...]

pozdrawiam

trisska

1. Data: 2001-11-16 07:50:49

Od: "Agnieszka Litwin" <a...@a...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

<i...@y...com> wrote in message

> a moja babcia mowila na to ziemniocorz, byl terz marchwiorz, burocorz(z
> cwiklowych), ale tych dwoch ostatnich nie probowalam
>
> i u nas bylo bez boczku, bo pewnie biedniejsze okolice

A u nas sie tro nie nazywa bo nigdy nik tego nie robil bleeeeeeee
:-((((((((((((((((((((
Aga

1. Data: 2001-11-16 08:15:12

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Agnieszka Litwin" <a...@a...com.pl> wrote:

>A u nas sie tro nie nazywa bo nigdy nik tego nie robil bleeeeeeee
>:-((((((((((((((((((((

..zachwycajace jest w tym wszystkim to, że skromna babka
ziemniaczana może mieć tyle nazw babcinych...i regionalnych...bardzo
mi sie to podoba.

AgataW.

1. Data: 2001-11-16 08:33:51

Od: "Puszysta_Zuzia" <z...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> po drugie - jak toto sie nazywa formalnie? bo babcia nazywa to
> niedzwiedz. ale to nomenklatura z wilenszczyzny. a chyba funkcjonuje to

A u nas mowi sie kugiel, kartoflak, rejbak

Papier do pieczenia
stampot
Marynowane Karguleny
Jablkowe paczki