Re: wnioski z hospitacji

From: "Warcislaw Machura" <w...@w...pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: wnioski z hospitacji
Date: Thu, 16 Oct 2003 20:40:23 +0200

Użytkownik "tweetka" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
news:bmmmfr$48d$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Witam! Prosze o pomoc: jak maja wyglądać wnioski z hospitacji? Jestem
> nauczycielem stazystą i hospitowałam dziś lekcję swojego opiekuna, który
> polecił mi sporządzic wnioski. Jak to wogóle ma wygląda? Szukałam w sieci
> ale nie znalazłam zadnych przykładowych:(

Dobry opiekun powinien sam podac, lub wspolnie ze stazysta wypracowac wzor
wnioskow pohospitacyjnych. Taka ramowa notatka powninna byc znana przed
zajeciami, by hospitujacy wiedzial, na co ma zwrocic uwage.
Sprobuj zrobic notatke w postaci odpowiedzi na ponizsze pytania (lub czesc z
nich):

Czy nauczyciel wypowiada się w sposób komunikatywny, czy precyzyjnie
formułuje pytania?
Czy treści i forma lekcji była właściwa dla danego tematu?
Jakie formy i metody pracy wybrał nauczyciel? Czy są one adekwatne do treści
lekcji?
Czy nauczyciel odnosi się do ucznia życzliwie i z szacunkiem?
Czy utrzymywany jest kontakt z uczniem, podtrzymywanie zainteresowanie
tematem?
Czy na lekcji utrzymywana jest dyscyplina uczniów?
Czy ocenianie było zgodne z WSO?
Czy czas lekcji został wykorzystany właściwie? jakie było tempo lekcji?
Czy dopasowano stopień trudności do możliwości percepcyjnych uczniów?
Czy uczniowie rozumieją cel lekcji i cel działu materiału?
Czy indywidualizuje się pracę z uczniami?
Czy uczniowie są zachęcani na lekcji do samodzielnego myślenia i
rozwiązywania problemów?
Czy mogą przedstawić własne opinie?
Jak nauczyciel motywuje uczniów do wysiłku?
Czy uczeń ma możliwość poprawienia niepowodzeń?
Czy dobór pomocy jest właściwy dla treści nauczania?
Czy zestaw pomocy dostępnych nauczycielowi jest wystarczający do realizacji
celów lekcji?
Czy wyposażenie sali jest wystarczające?
Czy w czasie pracy z pomocami przestrzegane są zasady bezpieczeństwa?
Czy treści lekcji służyły rozwojowi intelektualnemu i moralnemu uczniów?
Czy w czasie lekcji uczniowie zdobyli nowe umiejętności przydatne w dalszym
uczeniu się?

Zycze szczerosci :-)

Warcislaw Machura
w...@w...pl