wymowa "si" i "ś"

11. Data: 2008-02-09 21:53:28

Temat: Re: wymowa "si" i "ś"
Od: Hanka Skwarczyńska <hanka@[asiowykrzyknik]truecolors.pyly> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna G." <a...@N...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:fol10m$n49$1@news.onet.pl...
> [...]Wiem jak ma być ułożona buzia do "ś" i "si", ale różnicy nie
> słyszę.[...]

Zaczęłam układać buzię ;) i wychodzi mi, że jedyna różnica w ułożeniu zależy
od następnej głoski i właściwie ma już miejsce po wymówieniu samego ś/si.
Stąd pytanie - chodzi o różnicę między "ś" i "si" wymawianym jak "śi" (np.
koś-kosi) czy między "ś" i "si" wymawianym jak "s'i" (siano-silos, że tak
już przy tych agrarnych przykładach zostanę)?

Hanka Skwarczyńska ręcznie zdobione zaproszenia ślubne
i kotek Behemotek kartki okolicznościowe, pakowanie prezentów
KOTY. KOTY SĄ MIŁE. http://truecolors.pl

12. Data: 2008-02-09 22:07:25

Od: "Anna G." <a...@N...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Elżbieta pisze:

> Powiem tak, musiałabym usłyszeć dziecko.
> Co do układu ust, to faktycznie czasem udaje się to nienaturalne. No i
> skoro to wasze pierwsze ćwiczenia to przecież nie od razu muszą wyjść
> idealnie. Powiedz pani na następnej wizycie o swoich spostrzeżeniach, może
> Ci wtedy więcej coś powie, wyjaśni. No i lepsza taka "wada" niż jakby
> seplenił lub szeplenił, bo wtedy to dopiero jest co ćwiczyć ;)

Dziękuję. Idziemy we wtorek, więc nas pewno powiem.
Ogólnie nie chciałam tylko źle uczyć małego. Póki co zostaniemy przy
układaniu buzi.
Aaaaa i dziękuję za pomysł z przedłużaniem.
pozdrawiam
Ania

13. Data: 2008-02-09 22:13:28

Od: "Anna G." <a...@N...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hanka Skwarczyńska pisze:

> [...]
> wymawianym jak "śi" (np. koś-kosi) czy między "ś" i "si" wymawianym jak
> "s'i" (siano-silos, że tak już przy tych agrarnych przykładach zostanę)?

Ja to zrozumiałam tak, że "si"-buzia w uśmiech, "ś"-buzia w dziubek.
Mamy dwie strony słówek i sama nie wiem o co tam jeszcze w tej wymowie
chodzi.
pozdrawiam
Ania

14. Data: 2008-02-09 22:37:49

Od: Elżbieta <w...@o...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 09 Feb 2008 23:13:28 +0100, Anna G. napisał(a):

> Ja to zrozumiałam tak, że "si"-buzia w uśmiech, "ś"-buzia w dziubek.

no to jednak chodzi o (używając przykładów Hanki) siano-silos. Tylko wtedy
mowa o głoskach "ś" oraz "i". Wtedy faktycznie ś w dzióbek, a i w uśmiech,
bo jest tą samogłoską, którą wymawia się z wąskimi ustami ułożonymi jakby w
uśmiech (dlatego u lekarza mówimy aaaaaaaaaaaaaa, a nie iiiiiiiiiiiii).
Na razie ćwiczcie układ warg, to co dała pani, a potem podpytaj o to
przeciąganie iiiiii, może wtdy będzie mu łatwiej.
--
Elżbieta

Samorząd Jeleniej Góry Show
Górna granica wieku nie jest okre?lona.