wymowa "si" i "ś"

1. Data: 2008-02-08 20:15:11

Temat: wymowa "si" i "ś"
Od: "Anna G." <a...@N...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Czy ktoś może mi powiedzieć, wytłumaczyć jak usłyszeć poprawną wymowę
"si" i "ś"...itp...
Młody ma się nauczyć, bo podobno myli, ale ja niestety to tego chyba nie
słyszę.
W zasadzie to do tej pory myślałam, że dobrze wymawia.

pozdrawiam
Ania (ze słówkami: liść, maść, myśleć, śnią, wsi, ściana ...itp)

2. Data: 2008-02-08 22:23:13

Temat: Re: wymowa "si" i "ś"
Od: " 666" <j...@w...eu> szukaj wiadomości tego autora

Może kupisz parę książek nagranych na płytach przez dobrych aktorów?
Lektury są itp.?
JaC

-----

3. Data: 2008-02-09 17:50:16

Od: "Jolka" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Może trzeba zapytać logopedy w jaki sposób to ćwiczyć?
Napewno jest odpowiednia pomoc w postaci ćwiczeń poprawnej wymowy "si" i
"ś".
Samemu tak z marszu nie łatwo jest ćwiczyć z dzieckiem i jeszcze go tego
poprawnie nauczyć!
Jolka

4. Data: 2008-02-09 17:54:42

Od: Elżbieta <w...@o...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 08 Feb 2008 21:15:11 +0100, Anna G. napisał(a):

> Młody ma się nauczyć,

A kto kazał mu się nauczyć? Pozostaje fachowiec, który posłucha, zleci
ćwiczenia do domu i ewentualnie poprowadzi terapię.
--
Elżbieta

5. Data: 2008-02-09 20:04:40

Od: "Anna G." <a...@N...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Elżbieta pisze:

> A kto kazał mu się nauczyć? Pozostaje fachowiec, który posłucha, zleci
> ćwiczenia do domu i ewentualnie poprowadzi terapię.
Byliśmy u logopedy. Razem z tą panią wszystko wydawało się proste,
Dostalismy słówka do domu. Wiem jak ma być ułożona buzia do "ś" i "si",
ale różnicy nie słyszę.
pozdrawiam
ANIA

6. Data: 2008-02-09 20:14:47

Od: Elżbieta <w...@o...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 09 Feb 2008 21:04:40 +0100, Anna G. napisał(a):

> Dostalismy słówka do domu. Wiem jak ma być ułożona buzia do "ś" i "si",
> ale różnicy nie słyszę.

Aniu, ale Ty chcesz słyszeć różnicę między si-ś. Przecież nie ma takiej
różnicy, to jest ta sama głoska, która brzmi jednakowo, tylko zapisuje się
ją w inny sposób. To tak jakbyś chciała słyszeć różnicę między ż-rz.
A to była pierwsza wizyta??
--
Elżbieta

7. Data: 2008-02-09 20:48:11

Od: "Jagna W." <w...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elżbieta" <w...@o...peel> napisał w wiadomości

> Aniu, ale Ty chcesz słyszeć różnicę między si-ś. Przecież nie ma takiej
> różnicy, to jest ta sama głoska, która brzmi jednakowo

Na pewno? Dla mnie "si" jest długie (i czy to na pewno głoska?), a "ś"
krótkie.
Łatwo usłyszeć tęz różnicę mówiąc np. "esi" i potem mówiąc "eś". W pierwszym
są dwie sylaby, a drugim jedna.

JW

8. Data: 2008-02-09 20:54:31

Od: "Anna G." <a...@N...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Elżbieta pisze:

> [...]
> różnicy, to jest ta sama głoska, która brzmi jednakowo, tylko zapisuje się
> ją w inny sposób. To tak jakbyś chciała słyszeć różnicę między ż-rz.
Pierwsza dotycząca "ś" i "si". Staram się ćwiczyć z małym układając usta
tak jak mają być, ale czasami wydaje mi się to nienaturalne. Młody
potrafi wg mnie powiedzieć te wszystkie słówka, ale na zajęciach tez tak
myślałam, a pani zwracała nam uwagę i kazała powtarzać jeszcze raz.
pozdrawiam
Ania(skołowana)

9. Data: 2008-02-09 21:09:17

Od: Elżbieta <w...@o...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 9 Feb 2008 21:48:11 +0100, Jagna W. napisał(a):

> Łatwo usłyszeć tęz różnicę mówiąc np. "esi" i potem mówiąc "eś". W pierwszym
> są dwie sylaby, a drugim jedna.

No tak, ale w takim się już jest jedna sylaba. Ja zasugerowałam się jej
zapisem ś-si, dlatego podałam przykład rz-ż. No i w tym przypadku nie ma
różnicy, bo np. w takim się wymowa głoski ś (nie mam klawiszy do zapisu
fonetycznego) nie ma różnicy. Natomiast przy takim na wsi po przedłużeniu
mamy już i (z innym układem artykulatorów), a ja zasugerowałam się tym, że
Anna pisała ś-si.
Jednak bardzo możliwe, że chodzi o różnicę wspomnianą przez Ciebie. W tym
przypadku na miejscu Anny w celu usłyszenia bawiłabym się w przedłużanie
tego iiiiiiiiii w np. słowie wsi z listy podanych przez nią. Ale i tak nie
podejmuję się diagnozy ni terapii przez internet.
--
Elżbieta

10. Data: 2008-02-09 21:27:38

Od: Elżbieta <w...@o...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 09 Feb 2008 21:54:31 +0100, Anna G. napisał(a):

> [...]

> potrafi wg mnie powiedzieć te wszystkie słówka, ale na zajęciach tez tak
> myślałam, a pani zwracała nam uwagę i kazała powtarzać jeszcze raz.

Powiem tak, musiałabym usłyszeć dziecko.
Co do układu ust, to faktycznie czasem udaje się to nienaturalne. No i
skoro to wasze pierwsze ćwiczenia to przecież nie od razu muszą wyjść
idealnie. Powiedz pani na następnej wizycie o swoich spostrzeżeniach, może
Ci wtedy więcej coś powie, wyjaśni. No i lepsza taka "wada" niż jakby
seplenił lub szeplenił, bo wtedy to dopiero jest co ćwiczyć ;)

--
Elżbieta

Samorząd Jeleniej Góry Show
Górna granica wieku nie jest okre?lona.