zakwas na chleb

1. Data: 2005-08-16 07:03:45

Temat: zakwas na chleb
Od: "Emek" <k...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Robiłem zakwas na chleb z mąki razowej i wody. Stało to sobie trzy dni
przykryte zmoczoną gazą i wyrósł "meszek" i wcale nie pachnie drożdżami.
Jak jest tego przyczyna?? Gdzie popełniłem błąd??
Wodę dałem ciepłą ale nie przegotowaną.

Pzdr

2. Data: 2005-08-16 07:24:31

Temat: Re: zakwas na chleb
Od: "MarcinB" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Emek" <k...@y...co.uk> napisał w wiadomości
> Robiłem zakwas na chleb z mąki razowej i wody. Stało to sobie trzy dni
> przykryte zmoczoną gazą i wyrósł "meszek" i wcale nie pachnie drożdżami.
> Jak jest tego przyczyna?? Gdzie popełniłem błąd??

Może było mu zbyt chłodno?

Pozdrawiam MarcinB.

3. Data: 2005-08-16 07:28:43

Od: "Emek" <k...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> Może było mu zbyt chłodno?
Niby postawiłem b.blisko płyty ceramicznej, ale właściwie przez cały czas
były otwarte drzwi balkonowe a ostatnio nas pogoda nie rozpieszczała, więc w
domu było jakieś 21 stopni.

> Pozdrawiam MarcinB.

Jeżeli to by była przyczyna to teraz chyba znowu mi nie wyjdzie pomimo, że
dałem przegotowaną ciepłą wodę i użyłem mąki żytniej :-((

4. Data: 2005-08-16 07:41:59

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niby postawiłem b.blisko płyty ceramicznej, ale właściwie przez cały czas
> były otwarte drzwi balkonowe a ostatnio nas pogoda nie rozpieszczała, więc
> domu było jakieś 21 stopni.

malo. zakwas potrzebuje kolo 30. ja go robie w piekarniku z wlaczona tylko
lampka (mam elektryczny)
maka powinna byc zytnia chlebowa - najlatwiej wychodzi. na razowej potrafil
splesniec (brudna?)

--
pzdr
marta

5. Data: 2005-08-16 07:51:00

Od: "Emek" <k...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> malo. zakwas potrzebuje kolo 30. ja go robie w piekarniku z wlaczona tylko
> lampka (mam elektryczny)

jak długo go tam trzymasz??

> maka powinna byc zytnia chlebowa - najlatwiej wychodzi. na razowej
> [...]

pzdr/Emek

6. Data: 2005-08-16 07:54:34

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> jak długo go tam trzymasz??

3 dni, a jak mam dlugoterminowy zakwas to krocej

7. Data: 2005-08-16 08:21:13

Od: "MarcinB" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Martka" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

> malo. zakwas potrzebuje kolo 30. ja go robie w piekarniku z wlaczona tylko
> lampka (mam elektryczny)

Ja mam szafkę kuchenną, której dno jest 20cm nad chłodziarko-zamrażarką.
Ciepło z wymiennika na tylnej ścianie chłodziarko-zamrażarki nagrzewa mi tą
szafkę do około 28,5oC i to wystarcza (albo mam szczęście), żeby umieszczony
w niej zakwas (właściwie chodzi o surowiec do barszczu albo żurku, ale co to
za różnica z punktu widzenia pleśni?) był dobry. - Temperaturę znam, bo w
szafce tej trzymam również wagę elektroniczną z wbudowanym cyfrowym
termometrem. ;P

APO: o co chodzi z tą mokrą gazą? Ja używam zwykłej zakrętki pod skosem
(nieszczelnie) przykręconej do słoja z zakwasem.

Pozdrawiam MarcinB.

8. Data: 2005-08-16 08:35:54

Od: "Emek" <k...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> za różnica z punktu widzenia pleśni?) był dobry. - Temperaturę znam, bo w
> szafce tej trzymam również wagę elektroniczną z wbudowanym cyfrowym

Też mam szafkę nad lodówką - muszę sprawdzić jaka temp. jest u mnie.

> APO: o co chodzi z tą mokrą gazą? Ja używam zwykłej zakrętki pod skosem
> (nieszczelnie) przykręconej do słoja z zakwasem.

Ja trzymam w zwykłej misce, a z przepisu wynika, iż należy nakryć np. gazą
lub szmatką i utrzymywać wilgotną.

> Pozdrawiam MarcinB.
pzdr/Emek

9. Data: 2005-08-16 09:02:03

Od: "Kyllyan" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Weź razową mąkę z żyta, mieloną na sposób tradycyjny (czyli bez
wcześniejszego obłuszczania ziarna)
we młynie wodnym o żarnach z kamienia. Mąkę taką kupisz bez problemu w
sklepach z tzw. zdrową żywnością.
Weź duży garnek metalowy lub kamienny, albo inne naczynie, i wsyp do niego
mąkę. Dolej do niej nieco wody
i ugniataj ręką, aż będzie jednolicie wymieszana z wodą. Odpowiednia ilość
wody jest taka, aby cała mąka
została zwilżona, lecz nic ponadto. Przykryj garnek pokrywką, lnianym
płótnem, lub jakkolwiek inaczej,
i odstaw w ciepłe miejsce o temperaturze powyżej 20 stopni C. Przemieszaj
zawartość garnka każdego ranka
i wieczora w ciągu trzech dób. Jeśli w pomieszczeniu jest więcej niż 24 -25
stopni C., to odpowiedni efekt
można osiągnąć już po dwóch. Zwróć uwagę na zapach wydobywający się z
naczynia. Jeśli jest on intensywnie
kwaskowato - mysi, to znaczy, że pierwszy etap fermentacji jest już
zakończony. Otrzymany zakwas żytni
można zużyć do zrobienia żuru, napoju kwasu chlebowego, lub do upieczenia
chleba,

Skądś sciągnięte i wielokrotnie wypróbowane.

--
Sławomir J Marusiński
Gdańsk

10. Data: 2005-08-16 09:18:23

Temat: Re: zakwas na chleb + chleb Fiony chwalę!!!
Od: "Emek" <k...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję wszystkim za wskazówki. Mam nadzieję, że tym razem się uda.

Poza tym chwalę chleb Fiony -udało się już dwa razy na dwa razy. Za drugim
jeszcze lepszy 70dkg mąki pszennej + 30dkg mąki razowej. Idę robić
kanapki...

Pzdr

Kukurydza z mikrofalówki
sałatka z serem feta