zasady pomiaru cisnienia krwi

1. Data: 2004-04-18 14:16:17

Temat: zasady pomiaru cisnienia krwi
Od: sdh_h <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam.

o czym moze swiadczyc nieco nizszy wynik pomiaru cisnienia krwi na lewej
rece wzgledem praej (roznica o 10 i przy skurczowym i rozkurczowym).
blad pomiaru. normalna sytuacja. czy problem?

pozdrawiam dzieki za odp

2. Data: 2004-04-18 14:18:41

Temat: Re: zasady pomiaru cisnienia krwi
Od: ptr <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

sdh_h wrote:
> [...]
> rece wzgledem praej (roznica o 10 i przy skurczowym i rozkurczowym).
> blad pomiaru. normalna sytuacja. czy problem?

Mnie uczono, mierzyć ciśnienie na obu rękach a wynik uśredniać -
sytuacja, o której piszesz jest zupełnie naturalna, nie jesteśmy
symetryczni...
Pozdrawiam,
ptr

3. Data: 2004-04-18 14:47:42

Od: sdh_h <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

ptr wrote:

> Mnie uczono, mierzyć ciśnienie na obu rękach a wynik uśredniać -
> sytuacja, o której piszesz jest zupełnie naturalna, nie jesteśmy
> symetryczni...

tez mi sie tak wydawalo, ale chcialem madrzejszych zapytac ;). niemniej
zastanawia mnie fakt, ze wynik jest rownomiernie obnizony dla obu
wartosci- rozkurczowej i skurczowej. lewa 125/80 prawa 135/90. jakie
cechy anatomii ludzkiej (zwierzecej chyba tez?) powoduja takie roznice?

4. Data: 2004-04-18 16:35:35

Od: ptr <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> (...)wynik jest rownomiernie obnizony dla obu
> wartosci- rozkurczowej i skurczowej. lewa 125/80 prawa 135/90. jakie
> cechy anatomii ludzkiej (zwierzecej chyba tez?) powoduja takie roznice?

Ręka lewa jest zaopatrywana w krew trochę inaczej niż prawa. Tętnica
zaopatrująca w krew rękę lewą odchodzi wprost od aorty, prawa zaś
dostaje krew razem z głową - od aorty odchodzi tzw. pień
ramienno-głowowy, który dopiero później dzili się na naczynia biegnące
do głowy i do prawej ręki właśnie.
Warunki krążenia krwi zmieniają się stale a mechanizmy regulacyjne
działające w organiźmie przystosowują nas do zmian praktycznie no-stop.
Wobec nieco innych warunków anatomicznych w prawej i lewej połowie ciała
działa to po prostu minimalnie inaczej. Punktem wyjścia jest asymetria
strukturalna, z nią w parze idzie asymetria funkcji. Patetycznie się
zrobiło...
Pozdrawiam,
ptr

aspiryny