zasilanie lamp ogrodowych z energii strumienia

1. Data: 2006-05-14 18:30:33

Temat: zasilanie lamp ogrodowych z energii strumienia
Od: doslaw <d...@w...zlo.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Rozwazam taki pomysl, aby moje 9 lamp w ogrodzie zasilac z bardziej
ekonomicznego zrodla, tzn wlasnie z malej elektrowni wodnej.
Przez caly ogrod ( a jest u podloza skarpy) leci sobie strumien z
wieloma wiekszymi/miejscymi kaskadami. Zarowki w lampach sa 9W.
Myslalem zeby moze ogniwa sloneczne dac, ale jednak troche malo slonca w
naszym kraju bywa. Moze ktos mi powiedziec, czy w ogole istnieja takie
male zagrodowe elektrownie i jaka ew. maja wydajnosc? Nie moge na sieci
za wiele znalezc na ten temat. Moze cenowo bardziej sie oplaca jednak
ogniwa sloneczne? (tylko kiepsko wygladaja gdziekolwiek, a pozatym
slonca jest tyle ile jest, a woda w strumieniu leci przez 3/4 roku)

bede wdzieczny za jakie kolwiek wskazowki
pozdrawiam serdecznie

Radoslaw Romanowski

2. Data: 2006-05-14 18:48:48

Od: "Nero" <n...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

jaka jest roznica poziomow?

3. Data: 2006-05-14 18:53:04

Od: "Nero" <n...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

Moze Pan zaaranzowac cos w stylu mlynu wodnego zamontowac alternator,
akumulator i odpowiednie przelozenie. Moze sie Panu udac. Niezbedne bedzie
ospowiednie spietrzenie wody.

4. Data: 2006-05-14 19:22:32

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"doslaw" <d...@w...zlo.pl> wrote in message
> [...]
> tyle ile jest, a woda w strumieniu leci przez 3/4 roku)
>
> bede wdzieczny za jakie kolwiek wskazowki

Wez pod uwage, ze koszt zalozenia danej instalacji moze przewyzszyc znacznie
oszczednosci zrobione na energii. Jezeli jest to strumien naturalny trzeba
miec zgode wladz na inwestycje w biegu strumienia, stosunkowo najtansze jest
rozwiazanie elektrowni plywajacej tj. barki zakotwiczonej w nurcie i
posiadajacej turbine chocby w postaci kola lopatkowego (jak dawne
parostatki). Do zasilania tylko tych lamp spokojnie wystarczylby alternator
samochodowy. Jezeli zastosujesz kolo mlynskie (przy malym przeplywie -
nasiebierne) trzeba dostosowac przekladnie pasowa do uzyskania wlasciwych
obrotów pradnicy. I akumulatory aby magazynowac energie do zasilania lamp w
przypadku, gdy nie bedzie warunków do jej wytwarzania np. oblodzenie,
przybór wód lub niedobór itp. Podobnie jest z energia wiatrowa czy nawet
sloneczna. Sa lampy na energie sloneczna pobierajace ja w ciagu dnia i
oddajace z wieczora - wtedy gdy chodzi sie po ogrodzie. Nie musi byc do tego
widoczne slonce, wystarcza, ze jest jasno.
Lamp szukaj tu: http://www.conrad.pl/

5. Data: 2006-05-14 21:09:38

Od: Guru <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 14 May 2006 21:22:32 +0200, "Panslavista" <p...@w...pl>
wrote:
>Jezeli jest to strumien naturalny trzeba miec zgode wladz na inwestycje w biegu
strumienia...

Niekoniecznie.. Inwestycje wodne wymagają zgody odpowiednich władz,
jeżeli spietrzenie jest większe niż 1m. Wg mojej wiedzy drobne
modyfikacje zmiany ukladu cieków nie wymagają żadnych zgód, pod
warunkiem że pamiętamy o 100cm spiętrzenia :-)

6. Data: 2006-05-14 21:22:00

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Guru" <g...@g...pl> wrote in message

> [...]
> modyfikacje zmiany ukladu cieków nie wymagają żadnych zgód, pod
> warunkiem że pamiętamy o 100cm spiętrzenia :-)

I tu jest problem - musiałby to być ciek zasobny w wodę... Lub pobierać wodę
na górze skarpy rurą i na dole zasilać turbinę, ale wtedy spiętrzenie dużo
większe niż 1m...

7. Data: 2006-05-15 07:44:22

Od: t...@p...onet.pl (Teos) szukaj wiadomości tego autora

Witaj Radek,
najprostsze rozwiązanie:
- koło łopatkowe zawieszone nad strumieniem - strumień porusza łopatkami
przepływając ponizej osi obrotu. Zaleta jest że nie trzeba spietrzać
wody, wadą wolne obroty. Łopaty koła powinny być jak największe.
- przekładnia pasowa zwiększająca obroty
- pradnica + regulator napiecia - może być samochodowy odrobinę
zmodernizowany.

I to wszystko :-)

Uważam że akumulator jest niepotrzebny bo strumień płynie prawie cały
czas. W sumie to zazdoszczę Ci strumienia w ogrodzie :-)

--
Pozdrowienia,
Teos

8. Data: 2006-05-15 07:55:51

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Teos" <t...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
>
> Uważam że akumulator jest niepotrzebny bo strumień płynie prawie cały
> czas. W sumie to zazdoszczę Ci strumienia w ogrodzie :-)

Weź pod uwagę, że strumień spada kaskadami, więc możliwe jest wykonanie koła
nasiębiernego puszczając na nie cały strumień, lub oddzielnym korytem część
wody.
To koło wraz z zastawkami gwarantuje stałe obroty w wyniku ustawienia
przekroju koryta, wyłączenie do napraw bez większych kłopotów, jak też
zabezpieczenie na zimę...

9. Data: 2006-05-15 09:18:30

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista napisał(a):
[...]
> Lamp szukaj tu: http://www.conrad.pl/

Jak polecać to:

http://www.conrad.de/
ceny nawet o 30-40% nizsze.
pozdr. Jerzy

10. Data: 2006-05-15 09:25:32

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy Nowak" <0...@m...pl> wrote in message
> Panslavista napisał(a):
> [...]
>
> Jak polecać to:
>
> http://www.conrad.de/
> ceny nawet o 30-40% nizsze.
> pozdr. Jerzy

Ta sama firma, a transport też kosztuje...

Sosna
Barwinek
kaczatka
ściółkowanie korą