zastosowania rispoleptu / dziwna forma depresji

1. Data: 2004-12-28 12:11:58

Temat: zastosowania rispoleptu / dziwna forma depresji
Od: " raf" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Od okolo 8 miesiecy biore 3mg rispoleptu. Poszedlem do psychiatry skarzac sie
na to, ze uciekam myslami w marzenia i w pewnym stopniu dezorganizuje to moje
zycie. Ten przepisal mi rispolept, ktory dosc dobrze dziala. Na ulotce do
tego leku i w internecie jest on uznawany jako lek stosowany przy
schizofrenii lekoopornej. Pytalem sie swojego lekarza co mi wlasciwie jest i
odpowiedzial mi, ze to forma depresji w co jednak ciezko mi uwierzyc. Nie
slyszalem zeby depresja objawiala sie "rozmarzeniem". Czesto mysle ze moge
miec jednak schizofrenie skoro dostaje leki przy niej stosowane ale
jednoczesnie nie mam jakichs konretnych objawow tej choroby jakie sa opisywane
w podrecznikach do psychologii. Tylko to oderwanie od rzeczywistosci ktore w
umiarkowanym stopniu dezorganizuje zycie. Czy ktos z Panstwa slyszal o
stosowaniu rispoleptu przy depresji albo o depresji ktora objawia sie
uciekaniem z myslami w marzenia.
Serdecznie dziekuje za odpowiedz.

2. Data: 2004-12-28 12:26:07

Od: "tmark" <t...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rispolept (risperidon) - jest lekiem neuroleptycznym i jako taki ma dosyc
szerokie spektrum działania. Mozna go sobie wyobrazic w wielu
zastosowaniach.
Mowisz o tym, ze lekarz rozpoznal u Ciebie depresje z "elementami
rozmarzenia i uciekania mysli". Mozg ludzki jest dosyc pojemna skrzynka i
tak naprawde zbadany w bardzo ograniczonym zakresie - dlatego psychiatrzy
nie zamykaja sie tylko w rozpoznaniach z takiej, czy innej klasyfikacji (w
ktorych zreszta tez czesto wystepuja kategorie takie jak "inne postaci"...).
Problem risperidonu jest rowniez taki, ze jest przez Narodowy Fundusz
Zdrowia refundowany jedynie wlasnie w przypadkach schizofrenii lekoopornej
(nic w tym dziwnego - nie jest lekiem tanim), co ogranicza jego zastosowania
w innych przypadkach (jak np. osobowosc z pogranicza), gdzie jako lek w
wiekszosci dobrze tolerowany przez organizm mialby dobre zastosowanie.

Pozdrawiam,
Tomasz Markiewicz

3. Data: 2004-12-28 19:13:29

Od: KM <k...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

raf napisał(a):
> [...]
> na to, ze uciekam myslami w marzenia i w pewnym stopniu dezorganizuje to moje
> zycie. Ten przepisal mi rispolept, ktory dosc dobrze dziala.

Neuroleptyki są stosowane w leczeniu depresji !
Akurat rispolept to nowoczesny, skuteczny lek z tej grupy, z mniejszą
niż starsze neuroleptyki liczbą objawów ubocznych. Stąd lekarz
zdecydował się na ten właśnie preparat.

4. Data: 2004-12-29 07:31:49

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 28 Dec 2004, raf wrote:

> [...]
> slyszalem zeby depresja objawiala sie "rozmarzeniem". Czesto mysle ze moge

nie jestem psychiatra ale kilka uwag

1. "uznawany jako lek stosowany przy schizofrenii lekoopornej" - nie
prawda - lek ma zastosowanie w wielu schorzeniach ale refundacja jest
tylko dla schizofrenii lekoopornej. Po prostu lek jest drogi a nasz
kochany Narodowy Fundusz Zdrowia chce oszczedzac (na chorych).
To nie jest jedyny przypadek, ze wskazania do okreslonego leku
sa zawezane z powodow finansowych

2. nie kazdy przypadek choroby z objawami, ktore przedstawiasz
musi byc schizofrenia, co wiecej zaden rozsadny psychiatra
nie postawi Ci takiego rozpoznania zanim nie bedzie pewnym, to
znaczy zanim nie przekona sie, ze zaburzenia sa charakterystyczne
dla schizofreni i trwale

3. sam fakt, ze potrafisz rozrozniac stany nieprawidlowe i prawidlowe
wskazuje, ze nie musi to byc schizofrenia

4. depresji moga towarzyszyc inne objawy - chec "ucieczki w inny swiat"

o reszte pytaj swojego psychiatry przypuszczam, ze jst kompetentny
i bedzie w stanie Ci pomoc

P.
--
Piotr Kasztelowicz <P...@r...am.torun.pl>