Rodzaje cheleba

1. Data: 2003-04-12 12:42:04

Temat: Rodzaje cheleba
Od: "Joanna" <j...@k...lm.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiecie co mam pytanie.
Lekaz kazal mi jesc duzo potraw (mam problemy z jelitam) z blonnikiem i tu
mam pewnien problem.
Mowil on o ciemnym pieczywie ale wspominal ze to nie razowy.
I tu teraz moze ktos mi wyjani jaka jest roznica pomiedzy chlebem ciemym a
razowym?
Jakie jestszcze wystepuja pieczywa z tego rodzaju i ktore ma najwiecej
blonnika.

1. Data: 2003-04-13 14:52:14

Temat: Re: Rodzaje cheleba
Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

Joanna wrote:
> [...]
> Mowil on o ciemnym pieczywie ale wspominal ze to nie razowy.
> I tu teraz moze ktos mi wyjani jaka jest roznica pomiedzy chlebem ciemym a

nie ardzo rozumiem. znaczy ze masz jesc ciemne pieczywo, ale nie razowe???
bo tak a propos to ciemne pieczywo zazwyczaj jest zrobione ze zwyklej,
bialej, oczyszczonej maki i przyciemnione karmelem - 0 blonnika.
wiec moze... pieczywo graham? z otrebami? trzeba sie bylo odrazu lekarza
dopytac dokladnie, a nie teraz sie domyslac co on wlasciwie kazal ci jesc
:)

pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2003-04-13 17:42:52

Od: "Joanna" <j...@k...lm.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PatryCCCja" <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> napisał w wiadomości
> nie ardzo rozumiem. znaczy ze masz jesc ciemne pieczywo, ale nie razowe???
> bo tak a propos to ciemne pieczywo zazwyczaj jest zrobione ze zwyklej,
> bialej, oczyszczonej maki i przyciemnione karmelem - 0 blonnika.

czyli to ciemne pieczywo jest tak samo "wartosciowe" co biale?
Czy mozesz mi powiedziec jakie pieczywo jest najzdrowsze i czym sie
charakteryzuje tzn jak je odroznic oz nie watrosciowego?

1. Data: 2003-04-13 22:02:30

Od: Peyton <p...@t...pl.POTRZEBNA.pozyczka.500.tys.zl.0601.49.19.98.04> szukaj wiadomości tego autora

"Joanna" <j...@k...lm.pl> wrote in

> I tu teraz moze ktos mi wyjani jaka jest roznica pomiedzy chlebem
> ciemym a razowym?
> Jakie jestszcze wystepuja pieczywa z tego rodzaju i ktore ma najwiecej
> blonnika.

cos ten lekarz namieszal ;-)

"ciemny" moze byc kazdy rodzaj pieczywa, lacznie z kajzerkami. wystarczy
je zabarwic karmelem. poniewaz jednak dalej jest mowa o blonniku, to
podejrzewam, ze lekarz chcial raczej powiedziec, ze ma byc to pieczywo z
maki pelnej, a nie poddanej procesom oczyszczania. takiego pieczywa na
rynku nie ma, natomiast najblizej idealu sa niektore gatunki chleba
razowego. trzeba jednak uwaznie czytac etykietki, poniewaz z powodu braku
norm mozna "razowym" nazwac w naszym kraju cokolwiek. znany jest mi bialy
chleb z oczyszczonej maki, ktory "zaklad piekarniczy w piszu" sprzedaje
jako razowy wlasnie. jezeli na etykiecie bedzie mowa o karmelu, albo o
cukrze, to taki chleb na pewno sie nie nadaje. trzeba szukac. na przyklad
w warszawie istnieje tylko jeden chleb, ktory zalapuje sie na miano
"razowego". piecze go piekarnia w radzyminie i sprzedaje na wage, jako
"chleb z metra".

jezeli ogolnym zaleceniem lekarza jest wprowadzenie diety
bogatoresztkowej, ktora ma pomoc twojemu ukladowi pokarmowemu, to sama
zmiana pieczywa nie wystarczy. warto pomyslec o zastapieniu w domowej
kuchni maki bialej maka razowa z pelnego przemialu, oraz o zasadniczym
zwiekszeniu ilosci pokarmu roslinnego w diecie.

make razowa (a takze przygotowane z niej makarony i inne) mozesz dostac w
sklepach ze "zdrowa zywnoscia", albo przez internet. jej zastosowanie
wymaga pewnej zmiany w sposobie gotowania i pieczenia, ale efekty sa warte
wysilku. jezeli byloby ci potrzebne jakies wsparcie, to moge poprosic o
pomoc przy korespondencji na priva moja zone, ktora znakomicie sobie radzi
z makami razowymi w kuchni.

--
p.e.y.t.o.n

"Wolę Peya niż księdza Jankowskiego..." -- Siwa

1. Data: 2003-04-14 12:49:27

Od: maniek <z...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

w takim razie moze chodzi o graham :) bo mam nadzieje, ze nie kazal ci
uzywac pieczywa z dodatkiem karmelu... o ktorym wspominali przedmowcy...
Make graham mozna umiescic pomiedzy biala a razowa. Zazwyczaj jest to
typ maki ok 1500-1800, kiedys widzialem 1850, razowa jest typu 2000,
biale zwykle widzialem od 450-650.
lepiej sie poradz lekarza raz jeszcze i niech wyjasni dokladnie o jaki
chleb chodzi...
pozdrowka
maniek

1. Data: 2003-04-14 17:27:44

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

Joanna wrote:

> czyli to ciemne pieczywo jest tak samo "wartosciowe" co biale?

ojoj! alez ja napisalam _zazwyczaj_ :) nie kazde ciemne pieczywo jest
oszukane.
tyle ze producenci jada na przekonaniu wiekszosci ludzi, ze ciemne znaczy
razowe i na tym ze malo kto czyta sklad i barwia robiac klientow w konia.
zreszta klienci sami sie o to prosza. wiec jedyne wyjscie czytac ten sklad
i sie nie dac :)

> Czy mozesz mi powiedziec jakie pieczywo jest najzdrowsze i czym sie
> charakteryzuje tzn jak je odroznic oz nie watrosciowego?

o kurcze, tu juz mnie chyba przewartosciowalas :) ale na zdrowy rozum
lepiej wlasnie wybierac pieczywo razowe i graham - chodzi o to ze produkty
nieoczyszczane sa zdrowsze.
z tego co sie orientuje zdrowsze jest tez pieczywo na zakwasie niz na
drozdzach. ale na zakwasie troche trudno dostac. a, i dluzej zachowuje
swiezosc! :)
no i dodatki i ulepszacze.... w zwyklym pieczywie, mimo ze nie sa
wymieniane w skladzie, laduja rozne dziwne dodatki. ale na to sie niewiele
poradzi. chyba zeby kupowac pieczywo w sklepikach ze zdrowa zywnoscia lub
piec samemu :)

pozdr, pat

1. Data: 2003-04-15 18:11:25

Od: "news.tpi.pl" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Maka graham to maka pszenna typ 1850, natomiast razowa jest maka zytnia typ
2000. Im nizsza liczba tym lepsza i jasniejsza maka, w domu uzywa sie zwykle
450 czyli tortowej lub 500 czyli wroclawskiej. Z 650 robi sie przewaznie
bulki a z 750 lub 850 chleb. Oprocz razowej 2000 jest jeszcze sitkowa 1400,
zurkowa(nie pamietam symbolu), 720 i 580, tych uzywa sie do chleba
mieszanego pszenno zytniego

1. Data: 2003-04-15 18:25:58

Od: Peyton <p...@t...pl.POTRZEBNA.pozyczka.500.tys.zl.0601.49.19.98.04> szukaj wiadomości tego autora

"news.tpi.pl" <r...@p...com> wrote in

> Maka graham to maka pszenna typ 1850, natomiast razowa jest maka zytnia
> typ 2000. Im nizsza liczba tym lepsza i jasniejsza maka

lepsza?

--
___
_ __ ( _ ) ___ _ _ "Dzisiaj jest wtorek,
| '_ \ / _ \ / _ \ | ' \ więc Pey jest optymalny."
| .__/ \___/ \___/ |_||_| -- Siwa
|_|

1. Data: 2003-04-15 18:43:45

Od: "rzepa15" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Moze zle sie wyrazilem, nie lepsza ale nadajaca sie do ciast innego
rodzaju,a napewno drozsza. Jasne maki czyli 450, 500 wykorzystuje sie z
reguly w cukiernictwie, te ciemniejsze w piekarnictwie.Roznia sie
zawartoscia tzw. popiolu, im go wiecej tym wyzsza liczba okreslajaca dana
make.
Użytkownik "Peyton"
19.98.04> napisał w
wiadomości news:Xns935ECFC853A48peyton@193.110.122.83...

1. Data: 2003-04-15 18:48:44

Od: Peyton <p...@t...pl.POTRZEBNA.pozyczka.500.tys.zl.0601.49.19.98.04> szukaj wiadomości tego autora

"rzepa15" <r...@p...com> wrote in

> Moze zle sie wyrazilem, nie lepsza ale nadajaca sie do ciast innego
> rodzaju,a napewno drozsza.

hehe... jak dla kogo :-)

maka razowa, ktora sie kupuje w "zdrowej zywnosci", jest drozsza od
bialej, wysokoprzetworzonej.

--
___
_ __ ( _ ) ___ _ _ "Dzisiaj jest wtorek,
| '_ \ / _ \ / _ \ | ' \ więc Pey jest optymalny."
|_|

Domowa kawiarenka
pomocy!!!!! :(:(
Uwaga na oliw