Rośliny na bardzo suchą glebę

11. Data: 2002-08-10 17:57:09

Temat: Re: Rośliny na bardzo suchą glebę
Od: <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

O tym że Rokitnik to kserofit mogący rosnąć na piaszczystych glebach świadczy
choćby jego wygląd - ciernie i liście szarozielone.

Krzysztof ...czy nie uważasz że nazwa oblepicha mogłaby się pojawic na Twojej
stronie w "Tak Zwane"

Pozdr.

Jack

12. Data: 2002-08-10 19:12:29

Od: Krzysztof Marusiński <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> choćby jego wygląd - ciernie i liście szarozielone.
>
> Krzysztof ...czy nie uważasz że nazwa oblepicha mogłaby się pojawic na

Zamieszczę. Oblepicha i smorodina to moje ulubione nazwy. Są takie naturalne
i swojskie, pomimo, ze wschodnie.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

13. Data: 2002-08-11 00:10:41

Od: j...@c...pl (Jan P. Cieciński) szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Marusiński napisał:

>Zapoznaj się, więc z poglądami autorytetów w zakresie dendrologii.

Wydaje mi się, że nie przeczytałeś mojego artykułu. Znaczną jego część
poświęciłem polemice z tymi "autorytetami".

>W Twoim rozumowaniu, ze rokitnik jest rośliną nadwodną tkwi błąd.
???
>Wprawdzie występuje on nad morzem i ciekami wodnymi ale nie dlatego, że
>wymaga on dużej wilgotności gleby.
>Wprost przeciwnie. Jego korzenie występują płytko pod ziemią i mają duży
zasięg.
>Taka budowa charakteryzuje rośliny wydm i roślinnych pustkowi, terenów
gdzie
>inne rośliny z uwagi na brak m. in. wilgoci nie sa w stanie wegetować.
>Ich występowanie nad morzem i przy ciekach wodnych jest podyktowane
>występowaniem tam terenów wydmowych i gleb suchych, piaszczystych.

Rokitnik dobrze sobie radzi także na glinie, co widać na polskim wybrzeżu
Bałtyku.

>Nad morzem, gdzie zasolenie gleby utrudnia wegetacje innym roślinom,
rokitnik
>znajduje dużo wolnej przestrzeni. Ta przestrzeń to pełny dostęp do słońca,
>przecież roślina ta jest wybitnie światłożądna.

Racja, dobrze napisane.

>Źle rośnie właśnie na terenach z glebami podmokłymi i ciężkimi.

A co ja napisałem? Cytuję:
"Stagnującej wody rokitnik nie znosi, dlatego nie rośnie w pobliżu błot.
Najgorzej rokitnik rośnie (i często ginie) na ciężkiej, bardzo żyznej, jak
mówią rolnicy "tłustej" glebie ogrodowej."

>Dobre stanowisko to stanowisko dobrze nasłonecznione z glebą
przepuszczalną,
>piaszczystą, __suchą__(podkreślenie moje).

Tylko nie suchą!!!

>Jest to roślina wybitnie pionierska. Nad jeziorami o których piszesz nie
>znajdzie odpowiednich warunków. Wiemy, że są to tereny bardzo sprzyjające
>życiu w każdej formie.

I tu mnie przyłapałeś, zagalopowałem się bowiem rokitnik rośnie (w większej
ilości) tylko nad jednym jeziorem (Issyk Kul), a są to tereny nie
sprzyjające życiu.

>Uwzględnij powyższe, proszę, w Twoim artykule o rokitniku.

Niestety, nie mogę bowiem to ja mam rację.

PS:
A oto cytat dla całkowitego pognębienia oponenta:
"Oblepicha kruszinowaja rastiot na _włażnych_ poczwach w pojmach stepnych i
gornych rek..."
(Encyklopedia Leśna, Moskwa 1986, tom 2 str. 123)

--
Pozdrawiam, Jan
http://members.chello.pl/j.ciecinski

14. Data: 2002-08-11 00:23:25

Od: j...@c...pl (Jan P. Cieciński) szukaj wiadomości tego autora

witchjoanna napisała:

> O tym że Rokitnik to kserofit mogący rosnąć na piaszczystych glebach
świadczy
> choćby jego wygląd - ciernie i liście szarozielone.

Z tym fałszywym poglądem rozprawiam się zdecydowanie w moim artykule "Ananas
syberyjski", dostępnym zarówno na stronie grupy, jak i na mojej stronie
domowej (link w stopce).

15. Data: 2002-08-11 00:47:17

Od: "Moon" <r...@p...onet> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jan P. Cieciński" <j...@c...pl> napisał w wiadomości

> A oto cytat dla całkowitego pognębienia oponenta:
> "Oblepicha kruszinowaja rastiot na _włażnych_ poczwach w pojmach stepnych
> gornych rek..."
> (Encyklopedia Leśna, Moskwa 1986, tom 2 str. 123)

No nie wiem... Z takimi autorytetami lepiej nie zaczynać!
Mogą piorun kulisty nasłać albo coś! (też było parę niezłych tomów na ten
temat:))
Moon

16. Data: 2002-08-11 07:56:55

Od: Katula <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich serdecznie i bardzo dziękuję za Wasze rady dla mnie.
Gdybyście chcieli podac jeszcze jakieś nazwy roslin -ewentualnych
kandydatów do mojego ogrodu. Interesują mnie nie tylko drzewa i krzewy,
ale także byliny.

I tu uwaga do Jacka :-)))))
Zważywszy na walkę, którą stoczyłam w tym roku w swoim ogrodzie z suszą,
co jest konsewencją zmian klimatycznych, o których się coraz głosniej i
powszechniej mówi oraz faktu, iż mieszkam na terenie aktywnym górniczo
gdzie już wiele lat temu stwierdzono, że wody gruntowo uciekły bardzo
głęboko w dół (okoliczne studnie najczęściej są puste, a woda
pozyskiwana jest ze studni głebionowych), interesują mnie wszystkie
rośliny, o najrózniejszym pochodzeniu. Najważniejsze jest to, żeby
wyglądały , żeby sobie radziły i żeby pozwalały rosnąć sąsiadom. To tak
apropo bożodrzewa, o którym piszesz. Ale jeżeli poradzi sobie z
sąsiedztwem bardzo okazałej lipy , w cieniu której nic nie chce rosnąć,
to bardzo chętnie sprowadze sobie to cudo do ogrodu. Tylko podejrzę
gdzieś jak to wygląda.

I jeszcze parę słów na temat tego co całkiem dobrze sobie u mnie radzi:
- sumak octowiec
- sosna pospolita
- derenie
- rokitniki
- juka
- irga
- i inne przerózne iglaki

Z góry dziękuję za wszystkie dodatkowe sugestie

Pozdrawiam wszystkich
Katula

17. Data: 2002-08-11 08:10:17

Od: Krzysztof Marusiński <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Osobnik Jan P. Cieciński z adresu <j...@c...pl> napisał:

> Tylko nie suchą!!!

Pozostaje tylko jedno. Przyjedź i zobacz jak rosną u mnie.
Oczywiście, możemy sie jeszcze sprzeczać jak każdy z nas traktuje termin
"gleba sucha".
Przypomnę, że od początku rozmawiamy: czy rokitnik nada sie do suchego
ogrodu osoby ukrywającej się pod przezwiskiem Kotula.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

18. Data: 2002-08-11 13:59:02

Od: "Bogusław Bielawski" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> wrote in message
> Przypomnę, że od początku rozmawiamy: czy rokitnik nada sie do suchego
> ogrodu osoby ukrywającej się pod przezwiskiem Kotula.
> --
> :-) http://ogrod.to.jest.to

Z archiwum:
U?ytkownik "Kasia" <k...@w...poczta.pl> napisa? w wiadomo?ci
> Witam Wszytskich bardzo serdecznie i prosz? o porady dotycz?ce
> najlepszego materia?u na ?ywop?ot nieformowany li?ciasty, wysoki, na
> lekk?, bardzo przepuszczaln? such? i w dodatku stosunkowo s?ab? ziemi?

Rokitnik. Warto zatroszczy? si? o ro?liny w obu p?ciach.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to
Podpis Pozdrawiam Katula z tego maila lutowego KM wyciął a mimo to nie

19. Data: 2002-08-11 14:41:22

Od: "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> szukaj wiadomości tego autora

"Katula" <k...@w...pl> wrote in message news:3D5618C7.70808@wp.pl...

> Zważywszy na walkę, którą stoczyłam w tym roku w swoim ogrodzie z suszą,
> co jest konsewencją zmian klimatycznych, o których się coraz głosniej

Susze wystepuja okresowo i niekoniecznie musza byc skutkiem duzych
zmian klimatycznych. Czterdziesci lat temu zwalano wszystkie wahania
pogodowe na "atomy", czyli proby z bronia atomowa. Teraz na globalne
ocieplenie. A jak popatrzec na statystyki, to nic nowego.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

20. Data: 2002-08-11 15:11:13

Od: "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> szukaj wiadomości tego autora

"Jan P. Cieciński" <j...@c...pl> wrote in message

> Z tym fałszywym poglądem rozprawiam się zdecydowanie w moim artykule "Ananas
> syberyjski"

Calkowicie zgadzam sie z zawartym tam stwierdzeniem, ze
"takie cechy [...] jak owłosienie [...], spełniają głownie
rolę ochrony przed intensywnym promieniowaniem słonecznym"
Nie tylko w odniesieniu do roslin :-)

Pozdrowienia,
Michal

--