ŚWIATOPOGLĄD DEPRESYJNY -

1. Data: 2003-01-16 21:04:26

Temat: ŚWIATOPOGLĄD DEPRESYJNY -
Od: "d.v." <d...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ktoś tu poruszył wątek - światopogląd depresyjny - czy możesz ten wątek
troszkę rozwinąć? - bo to ciekawe zagadnienie!
Niestety nie wiem kto jest autorem!!!

1. Data: 2003-01-17 07:31:16

Temat: Re: ŚWIATOPOGLĄD DEPRESYJNY -
Od: AdamSZ <s...@T...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"d.v.":

> Ktoś tu poruszył wątek - światopogląd depresyjny - czy możesz ten
> wątek troszkę rozwinąć? - bo to ciekawe zagadnienie!

Ja tak napisałem. Nie czuję się jednak upoważnionym do referowania tego
pojęcia z racji zupełnie rozłącznego z tą tematyką wykształcenia.

Poszukam coś na sieci :)

Tak na wszelki wypadek, strona: http://www.leczdepresje.org jest znana?
Tam też pada to sformułowanie, np. z "tekstu dla lekarzy":
"Sposób myslenia pacjenta w depresji mozna okreslic "swiatopogladem
depresyjnym". Chorzy "czarno" widza swoja przyszlosc, depresyjnie
oceniaja wlasna osobowosc, mozliwosci (niska samoocena), nie
dostrzegaja szans wyleczenia, odczuwaja poczucie winy i malej wartosci,
zniechecenie do zycia"

Ze swojego doświadczenia (nie tylko ze sobą) wiem, że taki
światopogląd, którego imho najgroźniejszą stroną jest brak możliwości
poprawy (nawet niechęć do tego, by była poprawa) może być bardzo mocno
zakorzeniony. Szczególnie, gdy na depresję "pracowały" lata przykrych
doświadczeń (np. z dzieciństwa). To nie dzieje się z przysłowiowego
'dnia na dzień'.

> Niestety nie wiem kto jest autorem!!!

Autorem tego określenia? Też nie wiem ;)

Adam

1. Data: 2003-01-17 07:47:16

Od: AdamSZ <s...@T...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

AdamSZ:

> Tak na wszelki wypadek, strona: http://www.leczdepresje.org jest
> znana? Tam też pada to sformułowanie, np. z "tekstu dla lekarzy":
> "Sposób myslenia pacjenta w depresji mozna okreslic
[...]

Powinienem dodać, że autorem tekstu jest Dr n. med. Dariusz Wasilewski
z Centrum Zdrowia Psychicznego w Warszawie, cały dostępny pod adresem:
http://www.leczdepresje.org/main.php?S=leczdepresje&
L=pol&T=text4doc
Ciężko znaleść inne informacje po polsku. Spróbuję poszukać
po angielsku w wolnej chwili, na razie raczej sieczka
(http://www.google.com/search?q=depression+%22view+o
f+the+world%22).

Adam

1. Data: 2003-01-17 07:49:36

Od: AdamSZ <s...@T...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

To jest akurat bardzo ważne:
"[...]
During the recovery period, you can be an enormous help to the
depressed person by showing your willingness to listen and to be there
as a non-judgemental source of support. It's important to realize that
depression results in an altered (often very negative) way of viewing
the world. This can be hard to understand from your non-depressed view
of the world.
[...]"
http://www.crha-health.ab.ca/hlthconn/items/depres.h
tm

Adam

1. Data: 2003-01-17 08:02:26

Od: AdamSZ <s...@T...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pod tym adresem jest, z tego co widzę ciekawy dokument:
www.healthpartners.com/Files/2339.pdf
pt. "Depression afects your view of the world".
230kB, przystępnie napisany, ale raczej same podstawy.

Inne:
http://www.nd.edu/~ucc/ucc_beyondblues.html
http://www.freethinkerssociety.org/16.html
ale nie widzę na razie tekstu skupiającego się na światopoglądzie
depresyjnym, ani poważniejszego opracowania ogólnego. Może
księgarnia/biblioteka? No i wiadomo - lekarz.

Przepraszam za spamowanie, ale może komuś jeszcze się przyda.

Adam

1. Data: 2003-01-17 08:50:29

Od: "d.v." <d...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja tak napisałem. Nie czuję się jednak upoważnionym do referowania tego
> pojęcia z racji zupełnie rozłącznego z tą tematyką wykształcenia.

Nie szkodzi. Wykształcenie samo w sobie nie jest miarą mądropści. Jeśli nie
robisz tego z racji zawodu to jeszcze lepiej, możesz się w temacie poruszać
swobodnie i bez zbednych zakazów i nakazów. O to chodzi.

1. Data: 2003-01-17 09:06:01

Od: AdamSZ <s...@T...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"d.v.":

> [...]
> Jeśli nie robisz tego z racji zawodu to jeszcze lepiej, możesz się
> w temacie poruszać swobodnie i bez zbednych zakazów i nakazów. O

Tak, ale ja nie pracuję z pacjentami i nie mam wystarczająco dużej
próbki do uogólnionych rozważań. Jeden przypadek (poza mną oczywiście)
znam doskonale i to wszystko. I kilka innych z korespondencji.

Wg mnie z światopoglądem depresyjnym należy raczej nie walczyć, tylko
nad nim powoli pracować. To wymaga sporo czasu. Zmiana światopoglądu
na pozytywny u osoby, którą znam nastąpiła w ciągu kilku miesięcy
i uważam to za zmianę skokową, wiedząc co było wcześniej :)
Była (i jest) to osoba młoda, więc o osobowości nie ukształtowanej
(a raczej w pewnym zakresie ukształtowanej mocno, a w innych b. słabo)
i w tym przypadku światopogląd był w znacznej mierze pochodną
(nie)dojrzałości.

Ty nie napisałaś/eś w jakim wieku jest ta (Twoja) osoba i jakie
doświadczenia ma za sobą (tego akurat trudno wymagać). Piszesz gdzie
indziej "[...]a nie u sosob doroslych, chociaz..." co sugeruję osobę
dorosłą, ale nie do końca wiadomo jak bardzo :) Piszesz też, że to była
kwestia 3 lat, tak naprawdę źródła choroby mogą być jeszcze głębsze,
choć niekoniecznie.

W kwestii skuteczności leków antydepresyjnych w zależności od wieku
o wiele lepszą grupą będzie pl.sci.medycyna. BTW Jacka nie trzeba już
ignorować bo mu konto zablokowali.

Adam

1. Data: 2003-01-17 09:19:27

Od: "d.v." <d...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ty nie napisałaś/eś w jakim wieku jest ta (Twoja) osoba i jakie
> doświadczenia ma za sobą (tego akurat trudno wymagać).

Bo to nie istotne gdyż nie szukam porady, bardziej chodzi o wiedzę. A co
doświadczeń to jakieś tam jest , nieważne.

Piszesz gdzie
> indziej "[...]a nie u sosob doroslych, chociaz..." co sugeruję osobę
> dorosłą, ale nie do końca wiadomo jak bardzo :)

osobę dorosłą społecznie!

Piszesz też, że to była
> kwestia 3 lat, tak naprawdę źródła choroby mogą być jeszcze głębsze,
> choć niekoniecznie.

tylko psychogenne, w żadnym przypadkuu somatyczne

> W kwestii skuteczności leków antydepresyjnych w zależności od wieku
> o wiele lepszą grupą będzie pl.sci.medycyna. BTW Jacka nie trzeba już
> ignorować bo mu konto zablokowali.

O jakiego jacka chodzi?

1. Data: 2003-01-17 09:40:40

Od: AdamSZ <s...@T...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"d.v." :

> O jakiego jacka chodzi?

Bardzo długa i skomplikowana historia :)
Dla poprawy humoru można zerknąć na taką stronę o Jacku:
www.ekspierd.prv.pl

Adam

supermemo - wymiana baz
Studia
neuronowe zastepowanie informacji
Poszukiwany :-)
nie moglem sie oprzec.... pseprasam [bin]