Sekwoja

1. Data: 2001-11-14 15:55:25

Temat: Sekwoja
Od: "Marcel" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Wymyslilem sobie ostatnio, ze chcialbym do ogrodu sekwoje (taka jakie rosna
w stanach - giganta) i stad pytanie:
czy mozna kupic gdzies sadzonke lub nasiona (jakis sklep internetowy
wysylajacy do Polski). Czy wogole jest jakis sklep wysylajacy nasionka
egzotycznych-tropikalnych drzew i krzewow ? (np. poszukuje nasionek
rozanecznikow).

pozdrawiam
Marcel

2. Data: 2001-11-14 16:58:03

Temat: Re: Sekwoja
Od: "lisaczek" <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Nasiona można dostać w firmie FLORPAK.
Znajdziesz ich stronę bez problemu.
Sequoiadendron giganteum rośnie bez problemu nawet u mnie w ogrodzie (zimne
podkarpacie).
Sequoia sempervirens podobno przemarza przy minus pięciu.
Pozdrawiam
P.L.

3. Data: 2001-11-15 09:08:17

Od: "Krzysztof Hajduk" <p...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wymyslilem sobie ostatnio, ze chcialbym do ogrodu sekwoje (taka jakie
rosna
> w stanach - giganta) i stad pytanie:
> czy mozna kupic gdzies sadzonke lub nasiona (jakis sklep internetowy

Odwiedz strone,
http://republika.pl/wspanialeogrodymaryli/prod37.htm
maja sporo nowosci, w tym rowniez sekwoje do wysylki, tylko nie przestrasz
sie ceny.

4. Data: 2001-11-15 12:12:40

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

A masz odpowiednie warunki klimatyczne aby toto ci rosło?

> Odwiedz strone,
> http://republika.pl/wspanialeogrodymaryli/prod37.htm
> maja sporo nowosci, w tym rowniez sekwoje do wysylki, [...]
Patrzyłem i nigdzie tej sekwoi nie dojrzałem?
Mają tylko mamutowca olbrzymiego i nawet o tym nie wiedzą. :-)
pozdr. Jerzy

5. Data: 2001-11-15 12:28:51

Od: "lisaczek" <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ktoś albo żartuje,albo się czepia.
Zobacz: http://wiem.onet.pl/wiem/00e296.html
P.L.

6. Data: 2001-11-15 15:02:15

Od: "Jan_jr" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"lisaczek" <l...@i...pl> wrote in message
> Ktoś albo żartuje,albo się czepia.
> Zobacz: http://wiem.onet.pl/wiem/00e296.html
> P.L.

Ani zartuje, ani sie czepia chociaz z nazwami sequoiadendron (czyli
mamutowcem olbrzymim!) i sequoia (sekwoja) nie byle fachmani mieli problemy.
Mamutowiec, drzewo odkryte w 1833 roku, przez 20 lat nie mialo swej nazwy.
Trzyletnie badania (1852-1855) Alberta Kellogg z California Academy of
Sciences zaowocowaly w maju 1855 publikacja, ze jest to Taxodium giganteum
Kellogg and Behr. Byla to jednakze piata opublikowana w owym trzyleciu
nazwa! Pierwsza nazwa zostala przypisana drzewu latem 1853 przez Williama
Lobba, ktory poinformowany przez Kellogga pobral probki i szybko wrocil do
Anglii (15 grudnia 1853). W ciagu dwoch tygodni gatunek zostal opisany przez
botanika Johna Lindleya jako Wellingtonia gigantea, na czesc Arthura
Wellesleya, ksiecia Wellington. W rzeczywistosci nazwa byla bledna. Pod
nazwa Wellingtonia opisywano rosliny z rodziny Sabiaceae, coz kiedy wtedy o
tym nie wiedziano. Publikacja Lindleya spowodowala fale protestow botanikow
amerykanskich rozjuszonych tym, ze najwieksze drzewo swiata zostalo nazwane
imieniem angielskiego(!) bohatera przez kogos kto go w ogole nie widzial. W
1854 Joseph Decaisne okreslil gatunek jako Sequoia gigantea, nazwa, ktora
zostala zaakceptowana przez brytyjskich botanikow i wyparla Wellingtonie.
Niestety Sequoia gigantea rowniez byla bledna nazwa, uzyta juz wczesniej
przez Endlichera do opisania wlasnie sekwoji. Dopiero w 1939 roku
Amerykanin John T. Buchholz opisal gatunek Sequoiadendron. Okreslenie
Buccholza bylo szeroko krytykowane przez stara gwardie botanikow
kalifornijskich, jednakze przedstawione podstawowe roznice pomiedzy
szyszkami (!) gatunkow Sequoia and Sequoiadendron spowodowaly ogolna
akceptacje nazwy.

Reasumujac:
sekwoja wieczniezielona to: Sequoia sempervirens (D. Don) Endl.
z odmianami:
adpressa, glauca, nana pendula, pendula and prostrata

Pozdrowienia
Jan_jr

7. Data: 2001-11-15 15:13:43

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

[mailto:o...@n...pl]On Behalf Of Jan_jr
(...)
[...]

Ty tak z glowy:-)),czy podparles sie literatura ,jesli tak to zdradz nam
autora.
Pozdrawiam.
Boguslaw Radzimierski.

http://www.ogrod-botaniczny.pl
ICQ: 101 088 940

8. Data: 2001-11-15 16:03:43

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ty tak z glowy:-)),czy podparles sie literatura ,jesli tak to zdradz nam
> autora.
> Pozdrawiam.
> Boguslaw Radzimierski.
Zamiast podziękować, że ci ktoś przetłumaczył to ty tak znienacka go
zahaczasz, tu masz ten tekst:
http://home.hiwaay.net/~redwood/rwfamily.html
pozdr. Jerzy

9. Data: 2001-11-15 16:25:33

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ty tak z glowy:-)),czy podparles sie literatura ,jesli tak to zdradz nam
> autora.
I tu też zajrzyj:
http://www.botanik.uni-bonn.de/conifers/cu/se2/
Pozdrawiam Jerzy

10. Data: 2001-11-15 17:57:04

Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Jan_jr napisał(a):

> Ani zartuje, ani sie czepia chociaz .....

Oh! jejku!!! Janie Młodszy, Twoja erudycja jest porażajšca!
Pełen uznania jestem.
Bšdź częściej na grupie! Wcale mi nie przeszkadza, że czuję się taki
niedokształcony i taki malutki. Uczyc się staram, o sekwojach też! :-)))
Janusz

Pokost
Dzika róża
Konkurs - nowa nominacja!