Strasznie się tu wszyscy wymądrzamy, a co panie i panowie na taki list?

1. Data: 2000-03-19 18:03:15

Temat: Strasznie się tu wszyscy wymądrzamy, a co panie i panowie na taki list?
Od: "jacek" <o...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Łódź, 26.10.1987.
Współpraca naszego Zakładu Żywienia Człowieka z lek. med. Janem
Kwaśniewskim datuje się od ponad 10 lat. Za jej początek
należy uznać powołanie z inicjatywy ówczesnego ministra zdrowia i opieki
społecznej specjalnej komisji do oceny wyników badań prowadzonych przez J.
Kwaśniewskiego. Zostałem członkiem tej komisji, której przewodniczył prof.
dr J. Aleksandrowicz.
Od tej chwili J Kwaśniewski pozostawał z nami w dość ścisłym kontakcie,
biorąc m.in. czynny udział (wygłaszanie referatów) w seminariach
odbywających się w naszej Katedrze oraz we współpracującej
z nami Klinice Chorób Wewnętrznych naszej uczelni. Uczestniczył też aktywnie
w opracowaniu założeń merytorycznych, organizacyjnych i metodycznych tematu
badawczego pt. " Wpływ diety niskowęglowodanowej na stan zdrowia, stan
odżywienia oraz przemianę lipidów i azotu w organizmie", wykonywanego w
ramach programu resortowego MZiOS "Optymalizacja żywienia ludności", a
koordynowanego przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. Należy dodać,
że pojęcie "dieta niskowęglowodanowa" odpowiada pojęciu "dieta optymalna",
stosowanemu przez J Kwaśniewskiego. Badania wstępne, przeprowadzone na
zwierzętach doświadczalnych wykazały, że dieta niskowęglowodanowa obniża w
sposób istotny poziom cholesterolu oraz innych lipidów we krwi.
Następne badania przeprowadzono już na dorosłych mężczyznach,
cierpiących na choroby układu krążenia, w ścisłej współpracy z Kliniką
Chorób Wewnętrznych oraz z Zakładem Diagnostyki Laboratoryjnej instytutu
Patologii naszej uczelni. Wykazały one, że dieta niskowęglowodanowa,
stosowana przez okres 6 miesięcy spowodowała istotny spadek
masy ciała u osób z nadwagą, a ponadto:
a) nie spowodowała uchwytnych niekorzystnych zmian w stanie
zdrowia (ocenianym na podstawie szerokiego zestawu badań laboratoryjnych i
klinicznych);
b) spowodowała uchwytne korzystne zmiany w stanie zdrowia badanych
mężczyzn.

Zaliczyć do nich należy m. in. (poza obniżeniem masy ciała):
- poprawę sprawności fizycznej
- poprawę wydolności układu krążenia;
- złagodzenie objawów choroby wieńcowej;
- poprawę sprawności narządu oddechowego.
W okresie 6 miesięcy przestrzegania diety nie ujawniły się u badanych
objawy ketozy, hipercholesterolemii oraz hiperurikemii, które stanowią
główne zastrzeżenia przeciwko stosowaniu diety niskowęglowodanowej.
Należy dodać że przed nami badania nad wpływem diety "optymalnej "
przeprowadził na szczurach zespól pod kierunkiem prof. dr S Bergera (SCGW),
który wykazał m.in. korzystny wpływ tej diety na funkcjonowanie ośrodkowego
układu nerwowego (mózgu) u szczurów.
Podane wyżej fakty stanowią dobry przykład wiedzy lek. J. Krvaśniewskiego
w zakresie nauki o żywieniu oraz umiejętności korzystania z niej w celach
praktycznych.

Prof. dr Henryk Rafalski
Katedra Higieny Akademii Medycznej Łódź

2. Data: 2000-03-19 21:57:12

Od: "Cosa" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik jacek <o...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:DD8B4.11251$O...@n...tpnet.pl...

<ciach>
> Prof. dr Henryk Rafalski
> Katedra Higieny Akademii Medycznej Łódź

A można wiedzieć kiedy ów pan był szefem katedry Łódzkiej AM - bo obecnie
Higienę i Epidemiologię podpisuje prof. dr hab. n. med A. Grzybowski

3. Data: 2000-03-20 09:39:43

Od: p...@a...gda.pl (Piotr Zielinski) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> że pojęcie "dieta niskowęglowodanowa" odpowiada pojęciu "dieta optymalna",
> stosowanemu przez J Kwaśniewskiego. Badania wstępne, przeprowadzone

Gdzie te wyniki zostaly opublikowane? I czy oceniano wplyw wysokiej
zawartosci tluszczow pochodzenia zwierzecego na miazdzyce itd?

Piotr Zielinski

--
Archiwum listy dyskusyjnej pl-sci-medycyna
http://www.newsgate.pl/archiwum/pl-sci-medycyna/

4. Data: 2000-03-20 21:17:38

Od: "jacek" <o...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Cosa <c...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
> >

> A można wiedzieć kiedy ów pan był szefem katedry Łódzkiej AM - bo obecnie
> Higienę i Epidemiologię podpisuje prof. dr hab. n. med A. Grzybowski

Nie wiem, ale pewnie w 1987 był, a czemu pytasz?
Jestes moze z Łodzi?
Moze mógłbyś coś znaleść w bibliotece na temat tamtych badań na ludziach?
Pozdrawiam
Jacek

Okulista- katarakta
Receptory imidazolowe.