Szkolne mundurki do TrybunałuKonst....czyli Polacy wciąż myślą totalitarnie?

1. Data: 2007-04-10 10:57:56

Temat: Szkolne mundurki do TrybunałuKonst....czyli Polacy wciąż myślą totalitarnie?
Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Szkolne mundurki niezgodne z konstytucją?

"Gazeta Wyborcza": W środę posłowie będą głosowali nad poprawką do ustawy o
systemie oświaty. Jest w niej zapis, który przyjął Senat na wniosek LPR, że
podstawówki i gimnazja obowiązkowo wprowadzą "jednolity strój uczniowski".
Ustawy jeszcze nie ma, ale już aplikant radcowski kancelarii w Warszawie
Marek Władziński podważa jej zgodność z konstytucją - informuje "Gazeta
Wyborcza".

- W idei szkolnych mundurków nie ma nic złego, ale decyzja powinna być
pozostawiona rodzicom, uważa prawnik. Przygotował skargę do rzecznika praw
obywatelskich, który będzie mógł ją złożyć w Trybunale Konstytucyjnym. Wyśle
ją, jeśli tylko obowiązek noszenia mundurków wejdzie w życie.

- Ta skarga ma szanse w Trybunale Konstytucyjnym, ocenia konstytucjonalista
prof. Wiktor Osiatyński, który przeczytał wniosek aplikanta.

Władziński zareagował na prośbę dziesięcioletniej córki swoich znajomych,
która nie chce się ubierać tak samo, jak jej koleżanki. Według jego analizy
narzucenie uczniom obowiązkowego stroju narusza art. 47 konstytucji, czyli
"prawo do decydowania o swoim życiu osobistym", oraz art. 48 ust. 1, który
przyznaje rodzicom prawo do "wychowania dzieci zgodnie z własnymi
przekonaniami".

Zdaniem prof. Osiatyńskiego warto protestować przeciwko obowiązkowym
mundurkom. - To próba sił totalitarnego umysłu ministra Romana Giertycha.
Mundurki nie bez powodu były elementem obyczaju komunistycznego czy
faszyzmu, bo to umysł totalitarny wchodzi w ludzkie gusta, w sferę ludzkich
wyborów, do których należy ubiór.

Ale - jak wykazuje sondaż - 72 proc. dorosłych popiera wprowadzenie
obowiązkowych mundurków w podstawówkach i gimnazjach, a tylko 24 proc. się z
tym nie zgadza

http://wiadomosci.onet.pl/1516426,11,item.html

2. Data: 2007-04-10 12:30:51

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"Sky" <s...@o...pl> wrote in message news:evfr5v$kta$1@news.onet.pl...

Mundurki rzecz dyskysyjna ale to co gada prof. Osiatynski to troche dziwne
jest:

"Mundurki nie bez powodu były elementem obyczaju komunistycznego czy
faszyzmu, bo to umysł totalitarny wchodzi w ludzkie gusta, w sferę ludzkich
wyborów, do których należy ubiór."

Duch

3. Data: 2007-04-10 13:20:55

Od: "eTaTa" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Duch" <n...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
>
> "Mundurki nie bez powodu były elementem obyczaju komunistycznego czy
> faszyzmu, bo to umysł totalitarny wchodzi w ludzkie gusta, w sferę

A jakaż tu dyskusja Duchu?
Pacyfikujesz dzieciary, bo chcesz mieć "wychowane społeczeństwo".
(za Osiatyńskim).

Chcesz? Czy nie? :-))

ett
Już dawno dyskusja zamknięta.
Ale pochichrać się można. :-))
Indywidualizm wyselekcjonujemy z systemu.
Nie odwrotnie.
Można się nie zgadzać, ale o czym tu dyskutować?

4. Data: 2007-04-11 06:44:17

Od: Paweł <b...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> faszyzmu, bo to umysł totalitarny wchodzi w ludzkie gusta, w sferę
> ludzkich wyborów, do których należy ubiór."

Ciekaw jestem, czy zunifikowane ubranie w takim na przykład Eton jest też
elementem obyczaju komunistycznego? :-)

--
Paweł

5. Data: 2007-04-12 06:03:14

Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "sierus" <m...@C...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> mundurek szkolny od obyczajowo przyjętego stroju pracownika biura,
> tudzież listonosza, etc. Nie traktujmy konieczności noszenia mundurków
> szkolnych jako ograniczania prawa wyboru - zwłaszcza u młodego,
> rozwijającego się człowieka, któremu niektóre rzeczy trzeba odpowiednio
> wytłumaczyć. Kojarzenie tego z "umysłem totalitarnym" wydaje mi się
> dość... dziwne.
>
> Czy uczniowie i uczennice japońskich szkół czują się zniewoleni? Nie
> lubię Giertycha ale pomysł na strój szkolny, który oddziela to co
> szkolne, od tego co pozaszkolne, jest sensowny.

A dlaczego rozdzielać szkolene od "pozaszkolnego" i wychowywać
schizofreników? Dom co innego praca[szkoła] co innego? ;)
Skoro mundurek w szkole to i łatwiej o tegoż ubranie w wojsku [czy "służbie
publicznej" i włożenie takiemu broni w dłoń -"skoro wszyscy na to idą..."

> Po dwóch latach noszenia
> mundurku w podstawówce, nie zauważam u siebie jakichś skrzywień
> psychicznych - chyba, że uznamy moje poparcie dla tego pomysłu jako
> następstwo takowego.

możliwe...bardzo możliwe...w końcu masz przetartą ścieżkę mentalną do tego
typu "rozwiązań"...a zasada "skoro ja to przeszedłem i inni mogą" to nie
bajka... ;)
Ja chodziłem w mundurku ciut latek więcej - i zapewne dłużej trwało
uwalnianie się od tej "mentalnoci uniformistycznej"...oj trwało... ;)
[O jakieś odszkodowanie ktoś od państwa musiałby powalczyć za szkody
moralne-zaraz by pomysły mundurkowe zostały zweryfikowane po takim
precedensie sądowym...] ;P

Pozdrowienia dla niebiańskiego fanklubu! ;)
Re: Pytanie o granice...;)
Pytanie - Ona sie tnie...
MOJE CREDO, CIENIASY
Statystyka, raporty, badania, SPSS