"Sztuka Tworzenia" w odniesieniu do watku - metody wychowawcze (Bardzo długie)

1. Data: 2005-05-13 23:24:08

Temat: "Sztuka Tworzenia" w odniesieniu do watku - metody wychowawcze (Bardzo długie)
Od: Eulalka <x...@x...xx> szukaj wiadomości tego autora

"Sztuka Tworzenia" to cykliczne zajęcia 6-latków w naszym przedszkolu.
To rozmowy z dzieciakami na różne tematy, pisanie wspólnie wierszy,
malowanie...
Na koniec roku przedszkole przygotowuje rózne pamiatki dla sowich
absolwentów. Poproszono mnie o opracowanie graficzne materiałów ze
"sztuki Tworzenia" i przepisując teksty (zajefajne zresztą) natknęłam
się na ten poniżej.
Przeczytajcie i powiedzcie co Wy na to.

"Sztuka Tworzenia"
MY I ZWIERZETA

Prowadząca: - Obok nas, ludzi, żyją inne istoty. Jakie?
Dzieci: - Zwierzęta, ptaki, rośliny, ryby, owady...
Prowadząca: - My uważamy się za gatunek nadzwyczajny, mądry,
inteligentny choć w świecie np. zwierząt zdarzają się zaskakujące nas
objawy nadzwyczajnej inteligencji, poczucia nieszczęścia,
współtowarzystwa, opiekuńczości itd.
Te zwierzęta, o takiej opinii są dość dobrze traktowane przez ludzi.
Nawet często słyszymy zdania: - Ja bardzo lubię zwierzęta! Co one mogą
znaczyć?
Michał T.: - Robienie dobrego dla zwierząt...
Kuba: - Dawanie jedzenia (karmienie)*...
Szymon P.: - I wody (pojenie)*...
Maja: - Pielęgnowanie...
Prowadząca: - Co znaczy pielęgnować?
Szymon P.: - Jak są chore, to im pomagamy.
Kuba: - Wieziemy do szpitala.
Weronika P.: - Do weterynarza.
Prowadząca: - Jakie zwierzęta są najbardziej lubiane przez ludzi?
Michał: - Koty...
Filip D.: - Psy...
Angelika: - Koszutki...
Filip K.: - Ryby...
Szymon P.: - Ptaki...
Weronika J.: - Króliczki...
Paweł: - Chomiki...
Szymon A.: - Papugi...
Norbert: - Świnki morskie...
Szymon P: - Żaby...
Szymon A.: - Węże...
Weronika J.: - Tchórzofretki...
Filip K. : - Żółwie...
Kuba: - Krowy, konie...
Filip D.: - Świnki...
Maja: - Kury, koguty, kurczaki...
Prowadząca: - A jak należy rozumieć takie zdanie: - Ja najbardziej lubię
kurczaka. Bardziej niż indyka, świnię, krowę...
Weronika P.: - Że lubi jeść?
Prowadząca: - No właśnie! Ludzie mówiąc - lubię kurczaka, zająca, świnię
- mówią też o innym lubieniu. Im smakuje mięso tych zwierząt. Jakie są
tak lubiane?
Paulinka: - Kurczaki...
Kuba: - Świnie...
Filip D.: - Indyki...
Szymon P:- Krowy, raki...
Dominika: - Ryby...
Prowadząca: - Jakie ryby ludzie jedzą?
Dzieci: - Dorsz, makrela, łosoś, śledź, flądra, węgorz, rekin...
Prowadząca: - Czy według Was ludzie muszą jeść mięso?
Michał: - Nie. Mogą jeść ziemniaki, fasolę, buraki, jajka...
Dzieci: śmietanę, masło, chleb, ser, mleko, ciasteczka, słodycze...
Prowadząca: - Jak myślicie, czy ludzie zabijają zwierzęta tylko po to,
żeby zaspokoić głód?
Maja: - I jak są groźne.
Prowadząca: - Kto najczęściej zabija: ludzi - zwierzęta, czy zwierzęta -
ludzi?
(cisza)
Weronika J. - Ludzie częściej zabijają zwierzęta...
Prowadząca: - I po co?
Paweł: - No np. na futra, skóry...
Prowadząca: - I co z tego robią?
Dzieci: - Ubrania
Prowadząca: - Ale np. też zabijają słonie. Na co?
Paweł: - Na kły
Prowadząca: - A co robią z kłami słoni?
Paweł: - Są drogie, sprzedają...
Prowadząca: - Robią biżuterię, ozdoby... Czy to ludzkie zabijać
zwierzęta dla takich celów?
Dzieci: - Nie.
Prowadząca: - Czy na ubrania potrzebne jest futro, skóry?
Filip K.: - Na ubrania tak! Na sweter.
Prowadząca: - A z czego jest sweter?
Michał: - Z wełny, z owcy.
Prowadząca: - Czy żeby uzyskać wełnę trzeba owcę zabić?
Paweł: - Nie. Obciąć wełnę.
Prowadząca: - Tę czynność nazywamy, tak jak zabieg obcinania włosów u
fryzjera... Czyli?
Weronika P.: - Strzyżenie...
Prowadząca: - A potem z tej wełny można robić?...
Paweł: - Płaszcze, kurtki...
Dzieci: - Szaliki, czapki, skarpety, spodnie...
Prowadząca: - Można ubrania także robić z bawełny, lnu. Gdzie znajdziemy
len, bawełnę?
(cisza)
Prowadząca: - To są rośliny. A więc na polu. Oczywiście później są
odpowiednio przetwarzane na niteczki, z których tkane są materiały, ale
najważniejsze (!) - tu nie zabijamy zwierząt! Na zakończenie pytanie:
czego Was nauczyło dzisiejsze spotkanie?
Maja: - Że nie można zabijać zwierząt.
Michał R.: - Kto zabija ten jest zły.
Kuba: - I nauczyliśmy się, że zwierzętami należy się opiekować.
Prowadząca: - A zwierzęta nami się opiekują?
(śmiech)
A delfiny ratujące rozbitków, a pieski Bernarda ratujące ludzi
zasypanych przez lawinę w górach? A psy ratujące, odszukujące ludzi w
domach, pod gruzami podczas trzęsienia ziemi, wybuchów? A nawet nasze
poczciwe krowy dające nam mleko dzięki, któremu jesteśmy w stanie
przeżyć i urozmaicać jadłospis (sery, twarożki, maślanki, jogurty,
kefiry, lody, kremy itp.)? A nasz domowy pies pilnujący nas i naszego domu?
Co możecie w tym momencie powiedzieć?
Norbert: - Że dobrze by było, żeby człowiek był przyjacielem zwierząt.

* terminy wyjaśnione wspólnie z dziećmi.

KONIEC

2. Data: 2005-05-14 21:52:51

Od: Eulalka <x...@x...xx> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marchewka napisał:

> Jak dla mnie OK jest, prawdziwy taki.
> A o co chodzi, 'bo węszę podstęp', jak pisuje Nixe...?

O nic - przepisuję to już drugi dzień i troche mnie się znudziwszy :(
A to mi sie spodobało. Szczególnie, że moje dziecię brało w tym udział.
A ona do specjalnie aktywnych nie należy.

Eulalka

3. Data: 2005-05-14 21:52:57

Od: "Marchewka" <M...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Eulalka" <x...@x...xx> napisał w wiadomości
> Przeczytajcie i powiedzcie co Wy na to.

Jak dla mnie OK jest, prawdziwy taki.
A o co chodzi, 'bo węszę podstęp', jak pisuje Nixe...?
Iwonka

testy
Rower 16"
wózek dla lalek