Temat o temat oboczny rzeczownika :-(

1. Data: 2007-03-15 08:51:14

Temat: Temat o temat oboczny rzeczownika :-(
Od: "Jacek" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ponad 40 lat przeżyłem i nigdy mi nie było dotąd potrzebne znać pojęcie
tematu obocznego rzeczownika. Obywałem się bez tego i nie uważam, aby moja
polszczyzna była mimo to kiepska. Niestety dziecko jest w 5 klasie i wymaga
od rodziców wytłumaczenia np. tematu rzeczownika "pies" albo "dzień" i tu
klapa. Wstępne googlanie spowodowało tylko większy zamęt.
Może ktoś z Grupowiczów zna jakiej strony w internecie, gdzie można się
będzie doszkolić? Polska język - trudna język, ale nie wiedziałem, że aż
tak.
Jacek

2. Data: 2007-03-15 08:58:12

Temat: Re: Temat o temat oboczny rzeczownika :-(
Od: "Agnieszka" <a...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Może ktoś z Grupowiczów zna jakiej strony w internecie, gdzie można się
> będzie doszkolić? Polska język - trudna język, ale nie wiedziałem, że aż

A dlaczego dziecko wymaga tego od rodziców? "Za naszych czasów" takie rzeczy
tłumaczyła polonistka na lekcjach języka polskiego w bloku poświęconym
gramtyce/fonetyce historycznej języka...

Agnieszka

3. Data: 2007-03-15 09:03:08

Od: "Old Rena" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Może ktoś z Grupowiczów zna jakiej strony w internecie, gdzie można
> się będzie doszkolić? Polska język - trudna język, ale nie wiedziałem,

To nie wystarczy
http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/32
49/idc/3/ ? Drugi
akapit, mówiący, że w odmianie niektórych rzeczowników tematy występują
w różniących się postaciach. Plus przykłady.

--
Old Rena
[Renata Gierbisz]

4. Data: 2007-03-15 09:10:43

Od: "Agnieszka" <a...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Old Rena" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> akapit, mówiący, że w odmianie niektórych rzeczowników tematy występują w
> różniących się postaciach. Plus przykłady.

Wydaje mi się, że dobry opis zjawiska jest na stronie
http://www.gacek.prv.pl/ (dział Teoria/Zmiany w dziedzinie fonetyki), ale
nadal uważam, że tym powinna się zająć polonistka, a nie rodzice, którzy
pamiętają piąte przez dziesiąte ze szkoły.

Agnieszka

5. Data: 2007-03-15 10:21:45

Od: "Old Rena" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Agnieszka" <a...@z...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> ale nadal uważam, że tym powinna się zająć polonistka, a nie rodzice,
> którzy pamiętają piąte przez dziesiąte ze szkoły.

Aha. Ja też uważam, że od nauczania są nauczyciele w szkole.
Rozumiem jednak dyskomfort rodziców, gdy wiedza uleciała (lub się nie
zagnieździła na dobre, gdy sami chodzili do szkoły).
Rozumiem też, że chcieliby wyjaśnić dziecku, czego nie zrozumiało na
lekcji, zamiast narażać je na jedynkę za nieodrobioną pracę domową. Gdy
któreś z Twoich dzieci przychodziło i mówiło "mamo, nie rozumiem", to je
odsyłałaś ze słowami "zapytaj jutro w szkole, w końcu to nauczycielka ma
obowiązek cię tego nauczyć, nie ja"? *)

(OIDP, w V klasie wymaga się jedynie umiejętności wskazania oboczności
tematu, a nie znajomości przyczyn tego zjawiska.)

--
Old Rena
[Renata Gierbisz]

*) ewentualnie: jeśliby przyszło, to czy powiedziałabyś...

6. Data: 2007-03-15 10:34:21

Od: "Agnieszka" <a...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> któreś z Twoich dzieci przychodziło i mówiło "mamo, nie rozumiem", to je
> odsyłałaś ze słowami "zapytaj jutro w szkole, w końcu to nauczycielka ma

Moja matka-nauczycielka zwykła tak mawiać, gdy do niej przychodziłam.
Gdy moje dzieci przychodzą do mnie, to owszem, staram się im wytłumaczyć
rzeczy, których jestem pewna oraz jestem pewna, że potrafię im wytłumaczyć.
Ale na przykład na pytanie "na jakie ery dzieli się prekambr" odpowiem
"sprawdź w podręczniku, encyklopedii lub zapytaj nauczyciela". Nie jestem
chodzącą encyklopedią i nie zamierzam przed dziećmi udawać takowej. Zawsze
im tłumaczę, że ludzie nie mogą wiedzieć wszystkiego, a pytać o szczegółową
wiedzę należy kogoś, kto tę wiedzę posiada, bo inaczej można się tylko
głupot dowiedzieć. I tego będę się trzymać :-)

Agnieszka

7. Data: 2007-03-15 18:41:00

Od: "Jacek" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

jasne ;-)
Młody na lekcji nie był, bo chorował. Gdy zapytał nauczycielki na lekcji to
kazała mu przyjść na konsultacje (bo na lekcji ma czas dla wszystkich
uczniów i nie może go przeznaczać dla jednego).
Dziś poszedł na konsultacje i co się okazało? Że nie ma i ma przyjść za
tydzień a sprawdzian jutro.
Na szczęscie znalazłem Słownik poprawnej polszczyzny z roku 1973 i tam jest
mniej więcej przystępnie opisane co i jak i są nawet pojedyncze przykłady
Jacek

do nauczycieli I-III
Brodawki
Wierszyk na Ż